اخبار محرمانه

آخرين مطالب

«در انتهای شب»؛ سریال ایرانی با رویکرد جهانی فرهنگی اجتماعی

«در انتهای شب»؛ سریال ایرانی با رویکرد جهانی
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - فیلم نت نیوز / یک منتقد فرانسوی معتقدست سریال «در انتهای شب» به جای مواجهه مستقیم با مشکل، رویکردی ظریف‌تر را ترجیح می‌دهد.

اخبار محرمانه


دلرو ماینزیکا، نویسنده و منتقد فرانسوی که بیش از یک دهه است سریال‌ها و فیلم‌های سینمایی را با دیدگاه ژرف نگرانه نقد و تحلیل می‌کند، در مجله فرانسوی «کریتیک سینما سریز» (critiques cinema series) به تحلیل سریال «در انتهای شب» محصول فیلم نت، کارگردانی آیدا پناهنده و نوشته مشترک آیدا پناهنده و ارسلان امیری و تهیه کنندگی محمد یمینی، برنده جایزه بهترین کارگردانی از جشنواره سریز مانیا 2025 پرداخته است.
وی معتقد است سریال «در انتهای شب» به دور از روایت‌های دوگانه و سیاه و سفید، پیچیدگی احساسات انسانی را واکاوی می‌کند و بدین ترتیب نگاهی صادقانه و عمیقاً انسانی به جدایی ارائه می‌دهد. در ادامه، نقد کامل این منتقد فرانسوی را در مورد سریال «در انتهای شب» می خوانید: زوجی پس از سال‌ها گذراندن وضعیت مبهم اقتصادی بالاخره موفق می‌شوند در آپارتمانی که خریده اند در حومه شهر تهران ساکن شوند. انتظار می‌رفت که این اتفاق یک موفقیت مشترک تلقی شود اما متاسفانه آغاز بحران و اختلاف شد. مشکلات مالی و اختلاف‌های عمیق میان این زوج به مرور باعث اختلاف بین آن‌ها و درنهایت منجر به جدایی شد. سریال «در انتهای شب» به این لحظه سرنوشت‌ساز و مهم، نه به عنوان یک اتفاق گذرا بلکه به عنوان یک فرآیند دردناک که در آن همه جزییات مهم هستند، توجه دارد.
در شرایطی که اقتصاد اغلب انتخاب‌های زندگی را دیکته می‌کند، سریال نگاهی شفاف به تاثیرات زندگی روزمره بر یک زوج دارد. این تنها فرسودگی احساسات نیست که منجر به جدایی می شود، بلکه فشارهای بیرونی، سازش هایی که در نهایت به فداکاری می انجامد و نبود امکان حفظ ثبات در دنیایی نامطمئن در این امر دخیل هستند. شخصیت ها کهن الگوهای ثابتی نیستند و آنها در طول قسمت‌ها تکامل می یابند و نقص ها و امیدهایی را آشکار می کنند که سفر آنها را بیش از پیش تلخ می کند.
یکی از نقاط قوت این اثر، وجود ظرافت و کیفیت در دیالوگ‌های آن است. سریال «در انتهای شب» به جای مواجهه مستقیم با مشکل، رویکردی ظریف‌تر را ترجیح می‌دهد. هر گفتگو بین شخصیت‌های اصلی، بار سنگینی از ناگفته‌ها را به همراه دارد که بر رابطه‌شان سنگینی می‌کند. دیالوگ‌ها با دقت طراحی شده‌اند، بدون هدف نیستند و به تثبیت سریال در یک واقعیت ملموس کمک می‌کنند. این نگارش دقیق منجر به غرق شدن در داستان می‌شود، جایی که هر کلمه، هر نگاه، معنای خاصی دارد.
بازی بازیگران نقش اصلی نقش کلیدی در موفقیت سریال ایفا ‌می‌کند. بازی پارسا پیروزفر و هدی زین‌العابدین با نوعی از خویشتن‌داری همراه است که شدت کامل احساسات سرکوب شده را منعکس می‌کند. صحنه‌های درگیری هرگز به حد افراط نمی‌رسند و همین اعتدال است که تعاملات آن‌ها را بسیار جذاب می‌کند. هماهنگی بین دو بازیگر به رابطه‌شان اعتبار می‌بخشد و سفرشان را هرچه بیشتر تاثیرگذار می‌کند.
مناظر حومه تهران نقش کلیدی در فضای کلی سریال ایفا می‌کند. دور از هیجان مرکز شهر، این چارچوب فضای بینابینی را به تصویر می‌کشد، مکانی که هم نماد دستیابی به ثبات و هم سرخوردگی ناشی از آن است. فضا به خودی خود به یک عنصر داستان‌گونه ای تبدیل می‎شود، و به تدریج شخصیت‌ها را در یک روزمرگی زندانی می‌کند که آن‌ها را از یکدیگر دور نگه می‌دارد. این نوع صحنه پردازی حس زندانی بودن را تشدید می‌کند و در نتیجه تاثیر برجسته‌ترین صحنه‌ها را دوچندان می‌کند.
سریال به جای استفاده از رویکرد تماشایی، تلاش می‌کند جدایی را به عنوان روندی پیچیده به تصویر بکشد. این تنها یک کشف نیست بلکه زنجیره‌ای از اتفاقات، آگاه سازی و تلاش‌های بی‌ثمر برای نزدیکی است. این روند تدریجی و سنجیده امکان بررسی هرگام را با واقعیتی آزاردهنده فراهم می‌کند و به این ترتیب از میان‌برهای داستانی رایج در مساله جدایی دوری می‌کند. سریال ضمن عبور از چارچوب ایرانی، به موضوعات جهانی می‌پردازد مانند بار مسئولیت، چالش‌های میان آرزوهای شخصی و تعهد به دیگری، و نحوه تاثیرگذاری جامعه بر روابط نزدیک.

اخبار محرمانه


این سوال‌ها فرامرزی هستند و تاثیر داستان را بیشتر می‌کنند. سریال «در انتهای شب» صرفا به بررسی آداب و رسوم محدود نمی‌شود، بلکه به این پرسش می‌پردازد که چه عواملی باعث شکل‌گیری یا جدایی یک زوج در این جهان دائما در حال تغییر می‌شود؟ سریال از همان صحنه‌های ابتدایی، فضایی صمیمی و سنگین را بنا می‌کند. صحنه‌آرایی مینیمال، همراه با اجرایی ساده اما اثرگذار، مخاطب را بلافاصله در داستان غرق می‌کند. هدف، برانگیختن واکنش لحظه‌ای و سریع در بیننده نیست، بلکه ایجاد تدریجی احساس تنش‌های درونی است.
این شیوه روایت، سریال را به مراتب تاثیرگذارتر می‌سازد و از هرگونه رقابت‌های دراماتیک پرهیز می‌کند. سریال «در انتهای شب» به دور از نمایش‌های ایده‌آل، نگاهی خام به پویایی‌های یک زوج در آستانه جدایی ارائه می‌دهد. سریال، جزییات کوچک زندگی روزمره را که با جمع شدن، منجر به نتیجه‌ای اجتناب ناپذیر می‌شود، برجسته می‌کند. آنچه که می‌توانست فقط یک تراژدی زناشویی باشد، به مطالعه‌ای دقیق از ساز و کارهای روابط انسانی تبدیل می‌شود. اعتدال در رفتار، به کل اثر اصالتی می‌بخشد که نیازمند توجه است.
این قسمت‌های ابتدایی، فراتر از سرگرمی صرف، سوالاتی را درباره معنای ساختن و حفظ یک رابطه طولانی مدت مطرح می‌کنند. سریال با نگاه دقیق فرهنگی به موضوعاتی می‌پردازد که در هر زمینه‌ای قابل لمس هستند: نحوه مواجه با سازش‌های تحمیل شده‌ زندگی مشترک چگونه است؟ تا چه میزان می‌توان خواسته‌های فردی را برای حفظ یک رابطه قربانی کرد؟ «در انتهای شب» با این شروع قوی، بستری محکم را برای ادامه داستان فراهم کرد. تنش‌های ایجاد شده، پرسش‌های باقی مانده و پیچیدگی شخصیت‌ها، از یک روند داستانی سرشار از ظرافت خبر می‌دهد.
اگر قسمت‌های ابتدایی، با درستی و صحت خود جذب کنند، تماشای چگونگی پیشرفت داستان و آشکار شدن ابعاد تازه شخصیت‌ها، جذاب خواهد بود. سریال با پرهیز از ترفندهای فیلمنامه‌ای و تکیه بر رویکردی پاک و ساده، موفق به ایجاد حسی عمیق می‌شود. این توانایی در پرداختن به موضوعی جهانی با چنین دقتی، تاثیر آن را تقویت کرده و کشف ادامه آن را ضروری می‌سازد.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/1350285/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سفر در تاریخ؛ «رضاخان در حرم امام حسین(ع) در کربلا»؛ سال 1303

معامله 546 هزارگواهی سپرده زعفران در بورس کالا

آیا جنگ زمینی جدیدی در یمن در راه است؟

نفت سوریه در دستان متحد اسرائیل؟

استایل جوان‌پسندِ ستاره بتمن جلب توجه کرد

نشست سران قوا به میزبانی پزشکیان

برنامه‌ای برای دیدار با گروسی در رم نداریم

اگه فرزندت آرزوی معروف شدن نداره یعنی درست تربیت شده!

سریال «خجالت نکش»؛ قصه شیرین یک جدایی!

سامانه خودنویس ابزاری برای مقابله با سوداگری در حوزه مسکن

کرملین شرکت‌هایی را که با آغاز جنگ از روسیه خارج شدند شناسایی می‌کند

رهامی: مذاکره ایران و آمریکا به معنای عقب‌نشینی نیست

صدر: ترامپ به‌دنبال توافق ترامپی است

درخواست رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو برای تعادل در بازار: سیاست‌های اقتصادی و ارزی اصلاح شود

پرداخت مطالبات درمانی بازنشستگان در سال 1403، تا پایان اردیبهشت‌

مخالفت السیسی و پادشاه اردن با کوچاندن فلسطینی‌ها

چهره ها/ قاب عاشقانه‌ای در خیابان از علیرام نورایی و همسرش!

چهره ها/ فرشته حسینی با استایلی متفاوت در خارج از کشور

ستاره‌ای از انگلیس که محبوب دل ایرانی‌ها شد!

فلاحت‌پیشه: تا کی باید سرنوشت این ملت آزاده بازیچه کثیف‌ترین افراطی‌گری‌های تاریخ ایران شود؟

سرمقاله اطلاعات/ چرا اسرائیل در پی خلع سلاح مقاومت است؟

پیشنهاد محرمانه کشورهای عربی خطاب به حماس

دیوان عالی آمریکا اخراج مهاجران ونزوئلایی را موقتا متوقف کرد

«ناریا» از امشب به جای «پایتخت» می‌آید

بهتاش فریبا یا بهرام افشاری؛ کدام یک ناجی واقعی «پایتخت» بود؟

چهره ها/ رامبد جوان با دختر و همسرش به نمایش «کورالاین» رفت

اسلامی: باید مسیر را با اقتدار و ظرفیت بالا ادامه داد

فرشاد مومنی: آقای پزشکیان! گوش و وقتتان را در اختیار هرکسی قرار ندهید

خبر تعلیق در مذاکرات ایران و آمریکا تکذیب شد

آخرین خبرها از گفتگوهای ایران و آمریکا؛ خبر تعلیق در مذاکرات تکذیب شد

هوش مصنوعی ای که یک ماه تمام مطالب یک روزنامه ایتالیایی را نوشت/ چگونه آینده متعلق به روزنامه‌نگاران است؟

دیدار سرپرست بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران

پدر شهیدان «ماشاالله و محسن عرب زاده مرقی» به فرزندان شهیدش پیوست

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان والامقام «ناروئی»

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «وطنی»

پیکر پاک مادر شهیدان وطنی در رستم کلای بهشهر تشییع شد

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان والامقام «رخشانی»

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان معظم «پسندی»

سفر در زمان؛ «مظفرالدین شاه و همراهانش در یک چشمه آب گرم فرانسوی»؛ سال 1281

20 نکته حیاتی که باید قبل از 13 سالگی به دخترتان بگویید

سرمقاله ایران/ سفر شاهزاده خالد بن سلمان زمینه‌ساز نظم نوین منطقه‌ای

سکانس دوم مذاکره از نگاه «فعال اصلاح‌طلب»

سرمقاله کیهان/ چالش هسته‌ای و پاشنه‌آشیل آمریکا

سرمقاله همشهری/ عربستان و مقاومت؛ صلح موقت یا آرامش پیش از توفان؟

سرمقاله شرق/ قرن گم‌شده

سرمقاله ابتکار/ آیا همه راه‌ها به رم ختم می‌شود؟

سرمقاله جوان/ مصائب چسبندگی قیمت‌ها

سرمقاله وطن امروز/ حواس‌مان به دوستان‌مان هست

سرمقاله صبح نو/ یمـن و تغییر معادلات منطقه

وبسایت آمریکایی مطرح کرد: مذاکراتی فراتر از قاب تلویزیون‌ها

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی