اخبار محرمانه

آخرين مطالب

707 فقط یک هواپیما نبود؛ هم تخت پادشاهان بود هم سنگر جاسوسان! خواندنی ها

707 فقط یک هواپیما نبود؛ هم تخت پادشاهان بود هم سنگر جاسوسان!
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - فکر می‌کنید یک هواپیما چطور می‌تواند هم نماد سفرهای لوکس باشد و هم در قلب جنگ سرد، ماموریت‌های فوق سری انجام دهد؟ داستان بوئینگ 707 شنیدنی است.

بوئینگ 707 فقط یه هواپیما نبود؛ نماد آغاز «عصر جت» و پرچم‌دار بلندپروازی در آسمان‌ها بود. از پروازهای تجملی گرفته تا عملیات مخفی نظامی در قلب جنگ سرد، این پرنده آهنی داستانی داره که هنوز هم در موزه‌ها و خاطره‌ها زنده‌ است.
بوئینگ 707 نقطه‌ی عطفی در تاریخ هوانوردی آمریکا به‌شمار می‌آید؛ هواپیمایی که آغازگر عصر جت و متحول‌کننده‌ی سفرهای هوایی تجاری در ایالات متحده است. این هواپیمای جت که اواخر دهه‌ی 1950 معرفی شد، استانداردهای تازه‌ای در سرعت، بهره‌وری و راحتی مسافران ایجاد کرد و جایگاه آمریکا را به‌عنوان پیشرو در نوآوری‌های هوافضا تثبیت کرد.
تأثیر آن فقط محدود به حمل‌ونقل تجاری نبود، بلکه در حوزه‌ی نظامی هم نقشی کلیدی در عملیات‌های دوران جنگ سرد و دفاع ملی ایفا کرد. بر اساس داده‌های ch-Aviation، از مجموع 1010 فروند 707 تولیدشده، تنها 78 فروند هنوز فعال هستند. با این حال، این هواپیما به نماد پیشرفت آمریکایی تبدیل شد و صنعت هواپیمایی و سفرهای جهانی را برای دهه‌ها تحت تأثیر قرار داد.

اخبار محرمانه


ریشه‌های ساخت بوئینگ 707 به اوایل دهه‌ی 1950 بازمی‌گردد؛ زمانی که بوئینگ تصمیم گرفت از فناوری موتورهای جت که در هواپیماهای نظامی با موفقیت به‌کار رفته بود، در ساخت هواپیماهای مسافربری استفاده کند. در آن زمان، ناوگان خطوط هوایی آمریکا عمدتاً از هواپیماهای ملخی تشکیل شده بود که کندتر، پر سروصداتر و ناکارآمدتر از گزینه‌های جت بودند. بوئینگ با درک نیاز به هواپیمایی سریع‌تر و مدرن‌تر، پروژه‌ی ساخت نمونه‌ی اولیه‌ی جت مسافربری را با نام مدل 367-80 یا همان «دش 80» آغاز کرد.
دش 80 و تولد 707
بر اساس گزارش وب‌سایت This Day in Aviation، هواپیمای دش 80 نخستین پرواز آزمایشی خود را در 15 ژوئیه‌ی 1954 انجام داد که به‌عنوان یک دستاورد مهم در تاریخ هوانوردی شناخته می‌شود. این مدل به‌عنوان اثبات مفهومی برای سفرهای جت‌محور تجاری به‌کار رفت و مزایای موتور جت را نسبت به موتورهای پیستونی به نمایش گذاشت. موفقیت دش 80، زمینه‌ساز طراحی و تولید بوئینگ 707 شد؛ هواپیمایی که هم نیاز خطوط هوایی تجاری و هم مشتریان نظامی را پوشش می‌داد.

اخبار محرمانه


بوئینگ 707 در سال 1958 به‌طور رسمی وارد ناوگان خطوط هوایی پان امریکن (Pan Am) شد. طبق اعلام موزه ملی هوا و فضا اسمیتسونیَن، در تاریخ 26 اکتبر 1958، نخستین پرواز جتِ یک شرکت هواپیمایی آمریکایی از نیویورک به پاریس انجام شد. همچنین در 10 دسامبر همان سال، پروازی دیگر با 707 از نیویورک به میامی انجام شد که سطحی بی‌سابقه از سرعت و راحتی را به مسافران ارائه می‌داد.
پان‌ام خیلی زود پروازهای بین‌المللی با 707 را هم آغاز کرد و مسیرهایی بین آمریکا و اروپا برقرار کرد. این هواپیما به‌سرعت به ستون فقرات ناوگان خطوط هوایی ایالات متحده تبدیل شد و سهم بزرگی در تسلط شرکت‌های آمریکایی بر صنعت جهانی هواپیمایی ایفا کرد. با ورود 707، سفرهای هوایی در آمریکا متحول شد. برای نخستین‌بار، شرکت‌های هواپیمایی می‌توانستند پروازهای بدون توقف میان‌قاره‌ای و فرامنطقه‌ای ارائه دهند که زمان سفر را به‌طور چشمگیری کاهش داد و سفرهای دور را برای عموم قابل دسترس‌تر کرد. به گفته‌ی دایره‌المعارف بریتانیکا، تا پایان تولید در سال 1991، در مجموع 1010 فروند از این هواپیما ساخته شد.

اخبار محرمانه


کاهش زمان پرواز
پیش از ورود 707، یک پرواز از نیویورک به لس‌آنجلس با هواپیماهای ملخی ممکن بود بیش از 10 ساعت طول بکشد و نیاز به توقف‌های متعدد داشته باشد. اما با 707 این سفر به حدود 5 ساعت کاهش یافت و مسافران می‌توانستند در یک بعدازظهر از ساحل شرقی به غربی برسند. همین‌طور، پروازهای بین‌المللی که پیش‌تر یک روز کامل زمان می‌بردند، حالا در چند ساعت انجام می‌شدند. این تحول، انتظارات مسافران را دگرگون کرد و سطح تازه‌ای از استاندارد را در صنعت ایجاد کرد.
موفقیت 707 به شرکت‌های هواپیمایی آمریکایی مانند پان‌ام، TWA و امریکن ایرلاینز کمک کرد تا جایگاه پیشرو در صنعت جهانی داشته باشند. این شرکت‌ها با گسترش شبکه‌های پروازی خود بر پایه‌ی این هواپیما، موقعیت خود را تثبیت کردند. مزیت‌های عملکردی 707، باعث شد بوئینگ از رقیب آن زمانش، شرکت داگلاس با هواپیمای DC-8، پیشی بگیرد.
بوئینگ با ارائه‌ی نسخه‌های مختلفی از 707 با طول بدنه، ظرفیت و موتورهای متنوع، امکان سفارشی‌سازی آن را برای شرکت‌های مختلف فراهم کرد. تا دهه‌ی 1960، 707 تبدیل به پرچم‌دار هواپیماهای جت شد و راه را برای تولید مدل‌های بعدی مانند بوئینگ 727، 737 و 747 هموار کرد.

اخبار محرمانه


نسخه‌های نظامی: KC-135 و E-3 (AWACS)
تأثیر بوئینگ 707 تنها به حوزه‌ی مسافری محدود نبود؛ طراحی منعطف آن، پای این هواپیما را به حوزه‌ی نظامی هم باز کرد و منجر به تولید نسخه‌های مختلفی برای ارتش شد. یکی از مهم‌ترین اقتباس‌های نظامی 707، مدل KC-135 بود؛ هواپیمای سوخت‌رسانی هوایی که نقش حیاتی در عملیات‌های نیروی هوایی داشت. طبق اطلاعات منتشرشده توسط نیروی هوایی، این مدل به‌طور هم‌زمان با نسخه‌ی تجاری 707 توسعه یافت. KC-135 این امکان را برای بمب‌افکن‌ها و جنگنده‌ها فراهم کرد تا در حین پرواز سوخت‌گیری کنند و برد عملیاتی آن‌ها افزایش یابد.
در طول جنگ سرد، KC-135 نقشی کلیدی در گشت‌های راهبردی و مأموریت‌های واکنش سریع ایفا کرد. این مدل هنوز هم در خدمت است و با 396 فروند فعال (153 فروند در نیروی هوایی و باقی در گارد ملی یا واحدهای ذخیره)، به پشتیبانی از جنگنده‌های مدرن ادامه می‌دهد.

اخبار محرمانه


جایگاه فرهنگی بوئینگ
علاوه بر دستاوردهای فنی، بوئینگ 707 به نماد فرهنگی پیشرفت تبدیل شد. در دهه‌ی 60، این هواپیما نماد عصر جت و آینده‌ی سفرهای هوایی شد و در تبلیغات، فیلم‌ها و فرهنگ عمومی به‌عنوان یک شاهکار مدرن و فناورانه شناخته می‌شد.
بوئینگ 707 به‌عنوان هواپیمای رسمی ریاست‌جمهوری آمریکا (ایرفورس وان) نیز مورد استفاده قرار گرفت. رؤسای جمهور آمریکا از دوایت آیزنهاور تا ریچارد نیکسون، از این مدل استفاده می‌کردند. یکی از به‌یادماندنی‌ترین لحظات تاریخی مرتبط با این هواپیما، سوگند خوردن لیندون بی. جانسون به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا پس از ترور جان اف. کندی در داخل ایرفورس وان در 22 نوامبر 1963 بود.

اخبار محرمانه


این هواپیما در فیلم‌های سینمایی، برنامه‌های تلویزیونی و تبلیغات به‌کرات دیده می‌شد و جایگاه خود را به‌عنوان نماد تکنولوژی تثبیت کرد. افراد سرشناس از جمله فرانک سیناترا مالک خصوصی 707 بودند. جان تراولتا، بازیگر معروف نیز یک فروند 707 بازنشسته‌ی خطوط هوایی Qantas را که در سال 1964 ساخته شده بود، خریداری کرد.
اگرچه بوئینگ 707 دیگر در خطوط هوایی تجاری استفاده نمی‌شود، اما تأثیر آن همچنان پابرجاست. چند فروند از این هواپیما در موزه‌های مختلف آمریکا حفظ شده‌اند تا نسل‌های آینده با نقش آن در تاریخ هوانوردی آشنا شوند.
نمونه‌هایی از موزه‌هایی که 707 را نگه‌داری می‌کنند:
موزه ملی نیروی هوایی آمریکا (دیتون، اوهایو): یک فروند مدل مخصوص حمل‌ونقل ریاست‌جمهوری را نمایش می‌دهد. موزه پرواز (سیاتل، واشنگتن): یکی از نمونه‌های اولیه‌ی 707 را در معرض نمایش قرار داده. موزه هوافضای پیما (توسان، آریزونا): نمونه‌های نظامی 707 از جمله یک AWACS بازنشسته را نگه‌داری می‌کند. بوئینگ 707 یکی از نقاط عطف صنعت هوانوردی آمریکا بود؛ با سرعت، برد و راحتی بی‌سابقه، استانداردهای تازه‌ای را تعیین کرد. تأثیر آن نه‌تنها در بخش تجاری بلکه در دفاعی هم محسوس بود. 

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/1349867/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دیپلماسی در سایه بی‌اعتمادی

چرا سریال پایتخت اینجوری تمام شد؟

گزارش فارس از سفری غیرمنتظره؛ حدس بزنید برای چه کاری به کجا می‌روند؟

تعیین سقف مهریه تا 14 سکه؛ نجات اقتصاد خانواده یا نقض حقوق زنان؟

هشدار متفکر آمریکایی: ایران را به جنگ نکشانید!

سرمقاله اعتماد/ برای دانشگاه

پنج مقصد صادراتی محصولات نانویی ایران

نصیری اقدم: با اینکه دلار پایین آمده، اما الان همه چیز با دلار 100 هزار تومانی محاسبه می‌شود

جزئیات دیدار محمود عباس با جولانی

سرنگونی پهپاد پیشرفته دیگر آمریکایی در آسمان یمن

نحوه محاسبه درآمد چند هزار میلیاردی صداوسیما از «پایتخت 7»

بروجردی: در مذاکرات تضمین‌ها فقط از طرف آمریکا نیست

تسنیم: دور دوم مذاکرات ساعت 14 آغاز می‌شود

بلومبرگ: ترامپ قصد دارد حاکمیت روسیه بر جزایر کریمه را به رسمیت بشناسد

شمخانی 9 اصل مورد نظر ایران در مذاکرات رم را اعلام کرد

گروسی دنبال پُست است، اروپا دنبال «نقش»

انتقاد یک مقام صنفی از مصوبه الزام پمپ بنزین‌ها به ایجاد ایستگاه شارژ برقی

تشویق رحمت و شری سریال «پایتخت» در کنسرت علیرضا طلیسچی

سرتیم عملیاتی گروهک تروریستی جیش‌الظلم که بود؟

ولایتمدار: مذاکره با آمریکا را برای حفظ حقوق و منافع ملت ادامه می‌دهیم

سرمقاله آرمان ملی/ انگیزه شرقی‌ها از مذاکرات

آخرین وداع مادر بوسیدن پای فرزند شهیدش بود!

چهره ها/ نوید محمدزاده در آمریکا دلتنگ ایلام شد

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی: اگر کشور را معطل مذاکرات کنیم دست تیم مذاکره کننده بسته می‌شود

رکوردی که شکسته شد؛ روز تاریخی بورس

به نظر شما لاله مرزبان به آقای خواننده شباهت دارد؟

«پایتخت 7» رکورد نمایش آنلاین را شکست!

ساعت و محل مذاکره ایران و آمریکا در رم مشخص شد

سرمقاله هم میهن/ سیاستِ پویا

دیپلماسی چندجانبه، پیام معنادار ایران به واشنگتن

قلهٔ 3 میلیونیِ بورس فتح شد

مقام حزب‌الله: هیچ بحثی درباره خلع سلاح مقاومت را نمی‌پذیریم

چهره ها/ محمدرضا گلزار: خوشگل‌ها از من تعریف می‌کنند!

ماهواره ناهید 2 تا دو ماه آینده پرتاب می‌شود

احمد مهران‌فر نقشش در «خجالت نکش» و «پایتخت» را شبیه بهم ایفا کرد؟

نحوه ساخت گوشواره مرواریدی

سرمقاله جام جم/ ارتش در خدمت ملت و امنیت

یمن: آماده‌ایم وارد بالاترین سطح از درگیری با آمریکا شویم

درخشش بیمه دی در خدمات‌رسانی به ایثارگران؛ رتبه اول توانگری و پرداخت به‌روز مطالبات درمانی

پرداخت 50 میلیون تومان پاداش برای این افراد

توقف شماره‌گذاری خودروهای تولیدی ایران خودرو به دلیل به‌روزآوری سامانه‌های دولت و فراجا

«آکسیوس»: تهدیدات «ترامپ» خطاب به اوکراین است نه روسیه

چهره ها/ «شری» پایتخت با این عکس جذاب خودنمایی کرد

سرمقاله سازندگی/ تبعات خودتحریمی

سلیمی نمین: پزشکیان مثل روحانی مذاکره را به برگی برای افزایش قدرت تبدیل نکرد

نیم میلیون سلاح آمریکایی در افغانستان در اختیار گروه های شبه نظامی قرار گرفته است

درآمد عجیبی که صداوسیما از «پایتخت» به جیب زد!

روایت خبرنگار اعزامی صداوسیما از جزئیات و زمان آغاز دور دوم مذاکرات

ساخت شمع دریایی شیک و زیبا

سرمقاله دنیای اقتصاد/ شرط کافی توافق

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی