اخبار محرمانه

آخرين مطالب

جای خالی تلویزیون و ماجرای پول‌پاشی‌ها برای گیشه! فرهنگی اجتماعی

جای خالی تلویزیون و ماجرای پول‌پاشی‌ها برای گیشه!
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - تسنیم / وقتی برخی از تهیه‌کنندگان برای موفقیت در گیشه به شبکه‌های ماهواره‌ای پناه می‌برند؛ تلویزیون نباید بیشتر از این‌ها در امر توجه به محصولات فرهنگی تعلل کند.
موضوع تیزرهای تبلیغاتی فیلم‌های سینمایی در شبکه‌های ماهواره‌ای یک اتفاق تازه نیست. اما شاید پول‌پاشی عده‌ای برای به دست آوردن گیشه موضوع جدیدی باشد که بایستی بررسی و واکاوی شود.
شاید اوج این انتقادها به وزارت ارشاد و صداوسیما در دولت قبل بیشتر هم شد. محمدمهدی اسماعیلی وزیر وقت اعلام کرد که پخش تبلیغ‌ در شبکه‌های ماهواره‌ای ممنوع است و باید با آن برخورد شود. اما از طرفی دیگر خبری از تبلیغات در صداوسیما نبود.
این در حالی است که مدیران صداوسیما می‌گویند فیلم سینمایی بایستی از شاخصه‌هایی برخوردار باشد که بتوانیم آن را تبلیغ کنیم. (برخی از مدیران تلویزیون اعتقاد دارند که بیشترِ فیلم‌های سینمای ایران را نمی‌توان همراه خانواده دید و قابل تبلیغ نیستند) البته که این نقطه نظرِ استاندارد و درستی است اما رونقِ سینما و جلوگیری از این تبلیغات ناعادلانه هم نیاز به تمهید و تدبیر ویژه‌ای دارد.
وقتی یک تهیه‌کننده خاص برای به دست آوردن عنوان «سلطان گیشه» حاضر است مبالغ بالایی هزینه کند تا در شبکه‌های ماهواره‌ای فیلم او تبلیغ شود. شبهاتی درباره برخی از فیلم‌ها و تبلیغات آنها وجود دارد که مبالغ زیادی به حساب برخی از شبکه‌های خارجی ریخته تا فیلم‌شان بیشتر تبلیغ شود و اینجا فقط عنوان «پرفروش‌ترین فیلم گیشه سینماها» را به خودش اختصاص دهند نه رضایتِ مخاطب!امروز در پسِ این اتفاق تنها یک جرم اتفاق نمی‌افتد؛ جرمِ تبلیغ در شبکه‌های خارجی، جرمِ عدم توجه به رضایت مخاطب هم به آن اضافه کرد. اینکه برخی از کارگردانان همچون کارگردان «فیلم عزیز» در برنامه «هفت» می‌گوید سینما را تک ژانری کردند زیاد بیراه نیست.
اتفاقاً در این فضا می‌توان گفت در سینما امروز کسانی پول درمی‌آورند که بیشتر تبلیغ کنند! حالا این تبلیغ می‌تواند در هر شبکه، مدیوم و پلتفرم و صفحه مجازی اتفاق بیفتد.

اگر تلویزیون به میدان بیاید همه این اتفاقات به سمت دیگری خواهد رفت. چرا که یک فضای تبلیغی عادلانه، آن‌وقت مردم به دور از هر هیاهوی تبلیغی به کیفیتِ کارگردانی، بازیگری و قصه فیلم نمره می‌دهند و بر این اساس فیلم‌ها به فروش می‌رسد. همچون گذشته‌ای نه چندان دور هم چنین رویکردی وجود داشته است.
امروز می‌توان با نگاهی به فروش فیلم‌های سینمایی به این نکته کاملاً رسید؛ بسیاری از تهیه‌کنندگان و کارگردانان در سینما این اعتراض را بارها به صداوسیما داشتند تا فضای تبلیغی را به طور یکسان برای همه فیلم‌ها فراهم کند.
هرچند این تبعیض را می‌توانیم در تبلیغِ فیلم‌های کودکانه در شبکه کودک مشاهده کنیم که برخی فیلمها مورد حمایت این شبکه قرار می‌گیرند و برخی دیگر نه.
از طرفی دستگاه‌های نظارتی در ارشاد هم بایستی وارد این اتفاق شوند و واکاوی کنند؛ ماجرای این تبلیغات ماهواره‌ای چیست؛ در پشت پرده آن چه خبر است؟ این پول‌ها از کجا می‌آید که برخی از تهیه‌کنندگانِ خاص حاضرند چند برابرِ هزینه ساخت فیلم‌شان، هزینه تبلیغ بپردازند.
در حالی‌که بخش عمده‌ای از بدنه سینمای ایران قادر به پرداخت چنین پول‌هایی نیستند و چشم‌شان به تبلیغ در شبکه‌های داخلی و بیلبوردهای شهری دوخته شده است.
«با مسببان این اتفاق برخورد خواهد شد.» این جمله معروف وزیر وقت ارشاد بود که در مقامِ حرف باقی ماند و عملیاتی نشد. یا حمایت از سینمای ایران و رونقِ فروش آن که معمولاً در صحبت‌های مدیران صداوسیما دیده می‌شود نیز در مقام حرف باقی ماند.
یکی از وظایف رسانه ملّی حتماً تبلیغ محصولات فرهنگی و هنری است؛ تبلیغ سینما، تئاتر، کتاب و حتی هنرهای تجسمی به جای این همه تبلیغ رنگارنگ و حتی لاکچری باید در دستورِ کار قرار بگیرد؛ اما نه آنقدر تبلیغ محصولات فرهنگی و هنری ارگانی و سازمانی بلکه بخش خصوصی نیازمند حمایت بیشتری است.
نباید بیشتر از این‌ها تلویزیون در امر توجه به محصولات فرهنگی تعلل کند که اقتصاد فرهنگ دچار مشکل شود.
شروعِ این اتفاقات از نیمه اول سال 1395 بود و در زمانِ‌ فعالیت شبکه جم این اتفاقات به اوج خودش هم رسید. حتی بعضاً پایِ تعهدنامه‌هایی به میان آمد که حق تبلیغ فیلم در شبکه‌های ماهواره‌ای از بین برود و به جایِ آن آنونس فیلم به رادیو برود و تیزر به تلویزیون!
در سال‌هایی با اوج گرفتن برنامه «هفت» شبکه سه و کارهای زنده دیگر در شبکه‌های یک و دو سیما ضمن مرور بر اکران فیلم‌ها در قالب موضوعات مختلف فیلم‌های سینمای ایران معرفی می‌شدند.
این اتفاق بعضاً در رادیو بیشتر اتفاق می‌افتاد اما در سال‌های اخیر این برنامه‌ها هم کمتر شد. حتی بسیاری از سینماگران نسبت به نگاه سلیقه‌ای رسانه ملّی مبنی بر پخش تیزر فیلم‌های سینمایی انتقاد کردند. در عین حال هنوز جریانِ تبلیغ فیلم‌های سینمایی ایران و حتی سریال‌های خانگی در شبکه‌های ماهواره‌ای ادامه دارد.
بارها این موضوع را از مدیران امر در وزارت فرهنگ و سازمان صداوسیما پیگیری کرده است. مدیرکل تبلیغات و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوره گذشته این نکته را مطرح کرده بود که «در حوزه برخورد با این دوستان رویه خودمان را تشدید کردیم. حتی از اخطار و تذکر دادن عبور کرده‌ایم به حوزه بازدارندگی تبلیغات در فضای ماهواره‌ای رسیده‌ایم که با همت مراجع قضایی در آینده‌ای نزدیک مشکلات و چالش‌ها در این حوزه برطرف شود.»
اما امروز که عدم توجه صداوسیما به موضوع تبلیغات سینما را یادآور شدیم و از تبلیغات بی‌رویه و شائبه‌برانگیز برخی از تهیه‌کنندگان سینما در شبکه‌های ماهواره‌ای گفتیم، به نظر می‌رسد نه تنها بازدارندگی ایجاد نشده بلکه متأسفانه به یک رویه‌ای برای فروشِ پوشالی فیلم‌ها هم بدل شده است.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/1303297/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پسر نوجوانم فقط دنبال عشق و حال است!

بازی خطرناک اسرائیل در لبنان

آیا به موعد اصلاح قیمت انرژی رسیده‌ایم؟

وزیر نیرو: بازگشت خاموشی‌ها بستگی به میزان تأمین سوخت نیروگاه‌ها دارد

آمریکا معافیت عراق برای واردات برق از ایران را تمدید کرد

رویترز: ارتش اسراییل عامل مرگ اسرای اسراییلی است

انگلیس درباره فروش قطعات اف35 به اسرائیل تجدیدنظر می‌کند

داستان تکراری کودتا و استیضاح در کره جنوبی

نمی‌دونم چی باید بگم!!

انتشار اولین تصاویر از فصل چهارم سریال زخم کاری

حقوق واقعی بازنشستگان باید چقدر باشد؟

شوک یون به وون!

ادعای وزارت امور خارجه آمریکا: روسیه هزاران کودک اوکراینی را منتقل یا اخراج کرده است

رویترز: مکرون در صورت سقوط دولتش سریعا نخست‌وزیر جدید منصوب می‌کند

عراق: خاک ما نقطه آغاز تهدید کشورهای همسایه نخواهد بود

چقدر گفتم به هر مذکری که ابراز عشق کرد دختر ندید

غیرت زن و مرد ندارد

خاطره ها که نمیمیرند؛ میمیرند؟!

پناهیان: فتنه‌های آخرالزمانی چهره منافقان را رسوا خواهد کرد

فرد توهین‌ کننده به پزشکیان از ستاد امر به معروف اخراج شد

بازی صفر-صفر رئیس روی آنتن

معاون اجرایی رئیس جمهور: ناترازی سال‌های قبل شرایط را به بحران رسانده است

سازمان مالیاتی: افرادی داریم که سن‌شان زیر 15 سال است و بالای هزار میلیارد تومان گردش مالی دارند!

کمبود کره در بازار جبران شد اما با تغییر قیمت!

جولانی زنده است؟

خروج اجباری فلسطینیان از بیت‌لاهیا

حزب حاکم کره جنوبی با استیضاح رئیس جمهور مخالفت کرد

بطحایی: دولت برای قانون عفاف و حجاب لایحه جدید نمی دهد

سخت‌گیری رئیس جمهور برای مصرف انرژی در جلسه هیئت دولت

فعال اصلاح طلب: جامعه بر سر مخالفت با فیلترینگ و قانون حجاب وفاق دارد

شرایط واردات خودرو توسط ایرانیان خارج از کشور اعلام شد

بحران سیاسی کره‌جنوبی و «چرخه انتقام‌»

طرح ترامپ برای خاتمه جنگ اوکراین به روایت رویترز

تصاویری از هدف‌ قرارگرفتن سربازان و خودروهای صهیونیست‌ها در شمال نوار غزه

چطوری تونستی این همه سال با هووی خودت زندگی کنی؟

سفیر ایران: روابط با عربستان براساس گام‌های برنامه‌ریزی‌شده‌ پیش می رود

مدیرمسئول همشهری نوشت: مظلومیت قانون حجاب

138 هزار میلیارد فرار مالیاتی فقط در سال گذشته

فایننشال تایمز: تلاش ریاض برای کاهش وابستگی به آمریکا

دستگیری نقاش قاتل!

سنگ واقعیت به شیشه رؤیافروشی

ظریف و پایانِ شکیبایی

افزایش 10 درصدی حقوق حداقل بگیران

ابلاغ دولت برای خاموشی سیستم گرمایشی ادارات دولتی

«ترامپ» وزیر ارتش آمریکا را معرفی کرد

رشادت و مظلومیت رزمندگان ایرانی در سریال "شور شیرین"

سردار فدوی: فلسطین، لبنان و یمن نیرو‌های نیابتی ایران نیستند

پیشینه قانون حجاب

با یک ثبت نام ساده 5 میلی‌ طلای رایگان جایزه بگیرید

1600 میلیارد تومان؛ ارزش بازار هوش مصنوعی ایران تا 1403

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی