اخبار محرمانه

آخرين مطالب

همایون اسعدیان؛ از کانون پرورش فکری تا کارگردانی در سینما فرهنگی اجتماعی

همایون اسعدیان؛ از کانون پرورش فکری تا کارگردانی در سینما
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - خبرآنلاین / همایون اسعدیان درباره آشنایی خود با سینما گفت: یه یاد دارم در زمان کودکی سرگرمی ما این بود که هر زمان مادرم فرصتی پیدا می‌کرد، من ، برادر و خواهرهایم را به سینما می‌برد. زمانی که کلاس پنجم دبیرستان بودم، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان 10 نفر از دانش‌آموزان برتر را پس از گذراندن دوره 3 ساله، به عنوان مربی در شهرستان‌ها انتخاب کردند و بدین ترتیب من راهی شهرهای شاهرود و گنبد شدم. 
وی ادامه داد: آن زمان من محصل بودم و با این وجود، هفته‌ای سه روز با اتوبوس راهی شاهرود می‌شدم و در کتابخانه آنجا به مدت دو روز به کودکان درس می دادم. پس از آن به گنبد می‌رفتم و این روند به مدت 3 ماه ادامه پیدا کرد. این موضوع بسیار مهم بود، زیرا مدیران این مجموعه برای ما شخصیتی ویژه قائل شده بودند. 
اسعدیان یادآور شد: تابستان سال بعد که قرار بود باز هم برای تدریس عازم شهرستان شوم، مسعود کیمیایی در تدارک تولید فیلم «سفر سنگ» بود. من علاقه بسیار زیادی به او داشتم و همه فیلم‌های او را بارها دیده بودم. بدین ترتیب به عنوان دستیار سوم کارگردان وارد گروه فیلمبرداری شدم و این موضوع دقیقا همان چیزی بود که می‌خواستم. 
کارگردان «لحظه گرگ و میش» درباره ورود خود به سینما گفت: من باید قدم به قدم وارد این حرفه می‌شدم به همین دلیل و بدون آنکه هدف اصلی من عکاسی باشد، تصمیم گرفتم این هنر را انتخاب کنم زیرا این فرصت را در اختیار من قرار می‌داد تا گوشه‌ای بایستم و به دقت نگاه کنم. در صحنه یک فیلم، عکاس تنها فردی است که هیچکس با او کاری ندارد و فعالیت او مستقل به حساب می‌آید. من از ابتدا هدفم کارگردانی بود، اما عکاسی باعث شد تا چگونگی فعالیت کارگردان‌های مختلف با رصد کنم و این مسئله برای من حاوی موارد آموزنده‌ای بود. 
وی ادامه داد: در ابتدا به عنوان عکاس در فیلم «شب حادثه» ساخته سیروس الوند مشغول به کار شدم. فیلمبرداری این اثر از شهرهای شمالی آغاز شد و زمانی که پس از چند روز عکس‌ها را چاپ کردم و در اختیار او قرار دادم، نگاهی به آن‌ها انداخت و به من گفت تو می‌خواهی کارگردان شوی. هنوز پس از این همه سال نمی‌دانم او چطور این موضوع را تشخیص داد. 
این فیلمساز بیان داشت: زمانی که در کانون پرورش فکری بودیم فکر می‌کردیم که نسل ما قرار است سینمای ایران را متحول کند. تصورمان این بود زمانی که وارد این عرصه خواهیم شد، نفرات قبلی دیگر فعالیتی نخواهند داشت. سال‌ها طول کشید تا متوجه شدم روند ماجرا اینگونه نیست و نسل‌های گذشته به یک باره محو نمی‌شوند و افراد در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند.
اسعدیان با بیان اینکه بدترین بخش فیلمسازی این است که وقتی کاری را انجام می‌دهیم، فکر کنیم فیلم خوبی را تولید کرده‌ایم، افزود: این موضوع چیزی نیست که بتوانیم آن را تشخیص دهیم و معمولا دچار اشتباه می‌شویم. من زمانی که تدوین یک فیلم را به اتمام می‌رسانم، از افرادی با سلیقه‌های متفاوت که نظرات آن‌ها برایم اهمیت دارد دعوت می‌کنم تا به تماشای اثر بنشینند و مطابق با آرای آن‌ها ممکن است حتی تدوین فیلم را تغییر دهم. 
وی درباره آثار تلویزیونی خود نیز گفت: من چندین سال از سینما فاصله گرفتم و در تلویزیون سریال‌های «بچه‌های خیابان»، «اگه بابام زنده بود» و «راه بی‌پایان» را کارگردانی کردم. بعد از آن منوچهر محمدی از من برای کارگردانی 3 تله فیلم دعوت کرد. زمانی که مشغول ساخت «آخرین گریه خورشید» بودیم، به دنبال قصه فیلم سوم می‌گشتیم تا اینکه منوچهر محمدی طرحی یک صفحه‌ای درباره یک طلبه را در اختیار من قرار داد. به او گفتم این طرح می‌تواند تبدیل به یک فیلم موفق شود اما به درد سینما می‌خورد. پس از آن من سه روز راهی اصفهان شدم و در هتل پانزده صفحه نوشتم و سپس به تهران باژگشتم و آن را تحویل محمدی دادم. نتیجه آن طرح، تبدیل به فیلم «طلا و مس» شد. 
وی افزود: ما همیشه به دنبال این هستیم تا خودمان و دوربین فیلمبرداری را به رخ بکشیم و در نتیجه به دنبال حرکات پیچیده هستیم، در صورتی که موارد اینچنینی ارتباطی با کارگردانی ندارد. اگر تماشاگر متوجه حرکات دوربین شود، یعنی نتیجه درستی حاصل نشده است، بلکه باید دوربین به گونه‌ای حرکت کند که تماشاگر اصلا متوجه این موضوع نشود. من پس از فیلم «آخر بازی» متوجه این مسئله شدم و فهمیدم که نقش کارگردان اصلا نباید در نتیجه یک فیلم دیده شود و تلاش کردم «طلا و مس» و «بوسیدن روی ماه» را مطابق با این رویکرد کارگردانی کنم.
اسعدیان یادآور شد: «طلا و مس» دارای این پیام بود که باید حواسمان به یکدیگر باشد. اگر این اثر و همینطور فیلم «بوسیدن روی ماه» نیز توانست با مخاطب ارتباط برقرار کند، به این دلیل بود که تماشاگران تصویری از خانواده خود را در آن مشاهده کردند. ما در این دو اثر کلیشه‌های مرسوم را شکستیم و تصویری واقعی و ایرانی را پیش روی مخاطب قرار دادیم. 
اسعدیان در پایان بیان داشت: ما تا زمانی می‌توانیم به فعالیت خود به عنوان فیلمساز ادامه دهیم که خود را به روز نگه داریم و با زمانه همراه شویم. بازنشستگی در امر فیلمسازی زمانی اتفاق می‌افتد که ذهن ما از زمانه عقب بیفتد. به عقیده من سینمای ایران آینده بسیار خوبی در پیش خواهد داشت.
245245

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/1330829/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نرخ بلیت قطار تهران - وان اعلام شد

حماس: صرفاً طبق جدول زمان‌بندی شده اسرا را آزاد ‌می‌کنیم

کمک سنگین پهپادی آلمان به اوکراین

فیلم «آنورا» از رقبایش فاصله گرفت؛ مدعی اصلی اسکار

سوقصد به جان سلمان!

خاطرات هاشمی 25 بهمن سال 80؛ روحانی در خانه رفسنجانی چه گفت؟

مقام اطلاعاتی روسیه: فروپاشی اوکراین در راه است

مایک پنس؛ ترامپ اوکراین را رها کند این کشور جزئی از روسیه خواهد شد

زیبا صدایم کن انسانی است نه سیاسی!

نظر فریدون جیرانی درباره فیلم «پیرپسر» به کارگردانی اکتای براهنی

سردار سلیمانی: انقلاب اسلامی سلطنت موروثی را در ایران ریشه‌کن کرد

فعال اصولگرا: مغزهایی که گفته می‌شود از کشور مهاجرت کردند، دارند توالت می‌شویند

بازگشت کالابرگ و ادامه چالش ارز ترجیحی

راسل کرو زندانبان ایتن هاوک می‌شود!

سرمقاله فرهیختگان/ قاعده مقابله با ترامپ

مدودف: گفت‌وگوی پوتین و ترامپ برای کل جهان ضروری بود

تاثیر گذارترین سکانس زندگی فریبا نادری

واکنش تند زیدآبادی به اظهارات رسایی درخصوص مذاکره با ترامپ

راغفر: دلار به بالای 110 هزار تومان می رسد

بلومبرگ: ترامپ اوکراین را فروخت

حماس: اسرائیل به آتش‌بس پایبند باشد تبادل اسرا انجام می‌شود

انتقاد تند «ابراهیم ایرج زاد» کارگردان مشهدی و سازنده فیلم شوهر ستاره

رئیس جمهور: تهدید می‌کنند مراکز اتمی ما را می‌زنند؛ صدتا از آنها را بزنید هزار تا می‌سازند

گزارش صداوسیما از اقدامات رئیس جمهور در دومین روز سفر به بوشهر

پیام‌های متناقض ایالات متحده

سرمقاله سازندگی/ لایحه 10 ساله

سرمقاله خراسان/ ماموریت های پنج گانه منتظران

شوکه شدن علی ضیا از درآمد دو نوجوان اهوازی: ماهیانه 9 میلیارد تومان!

دریادار سیاری: بیش از 90 درصد تجهیزات دفاعی در داخل کشور ساخته می شود

"رهی" داغدار شد

انتقاد آیت‌الله مکارم‌ شیرازی‌ از افزایش قیمت ارز

بروجردی: آقای ترامپ! ما از تهدیدهای شما عبور کرده‌ایم

فرمانده نهاجا: دکترین ما دفاعی است ولی در مقابل هر حمله‌ای با قدرت می‌ایستیم

انتخاب مدل موی مناسب برای خانم هایی که بینی بزرگ دارند

زمان دقیق واریز عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی اعلام شد

حمله با خودرو در مونیخ در آستانه برگزاری کنفرانس امنیتی

جمشید درخواست کمک کرد

اسلامی از روند پیشرفت احداث واحدهای 2 و 3 نیروگاه اتمی بوشهر بازدید کرد

اظهارات فؤاد ایزدی درخصوص تجربه مذاکره با آمریکا

سرمقاله آرمان امروز/ آنچه کشور نیاز دارد

موضع رسمی دولت و مجلس درباره قیمت بنزین؛ قیمت بنزین در ماه اسفند گران می‌شود؟

بسته پیشنهادی تماشای فیلم مستند در «نردبان»

مهران غفوریان و علی لهراسبی به «1001» می‌روند

کاخ سفید: در اختیار داشتن تسلیحات هسته‌ای توسط ایران «خط قرمز» است

رانندگان تاکسی اینترنتی و شاغلین فضای مجازی بیمه می‌شوند

هشدار لندن به ترامپ درباره اوکراین

اخرم براش زن گرفتن تا آدم شد

قالیباف اصلاح قانون نظارت بر رفتار نمایندگان را ابلاغ کرد

سرمقاله اطلاعات/ ایران و مسأله ترامپ

«هفتاد سی» در تعقیب «فسیل»

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی