اخبار محرمانه

آخرين مطالب

شفاف‌سازی صداوسیما درباره «رشد 22 درصدی» بینندگان فرهنگی اجتماعی

شفاف‌سازی صداوسیما درباره «رشد 22 درصدی» بینندگان
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - الف / رییس مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما درباره افزایش شمار بینندگان تلویزیون در نوروز و رمضان 1404 نسبت به سال گذشته توضیح داد.
محسن شاکری‌نژاد رییس مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما درباره «رشد 22 درصدی» آمار بینندگان برنامه‌های این سازمان در ایام نوروز و رمضان که در برخی بخش‌های خبری آمده است، می‌گوید: مخاطب کلی ما در نوروز و رمضان سال گذشته 66 درصد بود و امسال با 6 درصد افزایش، به 72.2 درصد رسید. 22 درصد افزایش، مربوط به میانگین درصد بیننده سریال‌های نوروز 1404 نسبت به همین رقم در نوروز 1403 است. مثلا پارسال سریال «نون خ 5» با حول‌وحوش 45 درصد پرمخاطب‌ترین بوده و الان «پایتخت 7» با 60 و خرده‌ای درصد پربیننده‌ترین است، ولی میانگین این آثار با بقیه سریال‌های روی آنتن، این افزایش 22 درصدی را نشان می‌دهد؛ البته چون پخش «پایتخت 7» ادامه دارد، در نظرسنجی‌های بعدی طبیعتا مخاطب افزایش پیدا می‌کند.
او درباره همخوانی 72.2 درصد با شمار 49 میلیون نفر بیننده برنامه‌های سیما در رمضان و نوروز 1403 ادامه می‌دهد: ما نظرسنجی را از افراد بالای 12 سال انجام می‌دهیم که حدود 67 میلیون نفرند و محاسبه 49 میلیون نفر بر اساس این عدد انجام شده است.
این مدیر رسانه ملی درباره جزییات نظرسنجی توضیح می‌دهد: ما از پاسخگویان به نظرسنجی، می‌پرسیم شما فلان سریال یا برنامه را دیدید؟ اگر پاسخ مثبت باشد، می‌شوند مخاطب برنامه یا سریال. بعد برای سنجش کیفیت تماشا، از آن‌هایی که جواب «بله» داده‌اند، می‌پرسیم چقدر دیده‌اید؟ همه قسمت‌ها، بیشتر قسمت‌ها، برخی قسمت‌ها یا اتفاقی.
او در پاسخ به پرسشی مبنی بر وجود مخاطب گذری و اتفاقی در میان مخاطبان سریال می‌افزاید: معمولا این‌طور نیست، چون بیننده سریال معمولا گذری نمی‌بیند؛ فرد یا سریال را دنبال می‌کند یا به آن علاقمند نیست.
در شبکه نمایش خانگی هم همین‌طور است. مثلا وقتی می‌گویند «جوکر» 30 درصد بیننده دارد، آیا همه این افراد همه قسمت‌ها را دیده‌اند؟ نه. ممکن است بخشی از آن را در اینستاگرام دیده باشند. در مورد «پایتخت 7» آمارهای ما نشان می‌دهد که عددی قابل توجه تا حول‌وحوش یک میلیون کاربر یکتا، از طریق تلوبیون «پایتخت 7» را تماشا می‌کنند و از طریق تلویزیون نمی‌بینند.
بازار
معیار محاسبه درصد مخاطب، پاسخ به آن پرسش اول است و بعد اعداد دیگری برای برنامه‌ساز و سیاست‌گذار احصا می‌کنیم که مربوط به کیفیت تماشا، رضایت و موارد دیگر است.
مدیر مرکز تحقیقات صداوسیما، این شیوه نظرسنجی را علمی می‌داند و تصریح می‌کند: این روش استاندارد جهانی دارد. مثلا آفکام می‌گوید اگر کسی در هفته 15 دقیقه یک محتوا را تماشا کند، مخاطب آن می‌شود. می‌گویند اگر کسی حتی پنج دقیقه در هفته به رادیو گوش دهد، مخاطب رادیو می‌شود. این‌ها تعاریف استاندارد جهانی دارد و ما مبتنی بر آن مخاطب را می‌سنجیم.
 وقتی می‌خواهیم مخاطب را بسنجیم، آن چیزی که ملاک ماست، نظر پاسخگو درباره سؤالی است که در نظرسنجی می‌پرسیم. ممکن است کسی بیننده دو یا سه قسمت از یک سریال هم بوده باشد، ولی خود را بیننده آن نداند. در نظرسنجی‌ها این امر وجود دارد. پرسشگر می‌پرسد شما مخاطب صداوسیما هستید؟ فرد پاسخ می‌دهد نه، ولی وقتی نام برخی برنامه‌ها و محتواها می‌آید، می‌گوید بله و مشخص می‌شود که می‌بیند.
 متاثر از تحولات تکنولوژی‌های ارتباطی در دنیا، در رقابت بین شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی با رادیو تلویزیون، شاهد کاهش مخاطبان تلویزیون‌های خطی و افزایش مخاطب شبکه‌های اجتماعی هستیم و این یک روند جهانی است. در داخل کشور ما علاوه بر این روندهای جهانی، تحولات مختلف سیاسی و اجتماعی هم بر مخاطب صداوسیما تاثیر می‌گذارد. ما در نظرسنجی‌ها شاهد این هستیم که عده‌ای با وجودی که بعضی از برنامه‌های صداوسیما مثل فوتبال یا مستند یا موسیقی و ... را می‌بینند و می‌شنوند، اما از همان ابتدا اعلام می‌کنند که ما اصلا برنامه‌های صداوسیما را دنبال نمی‌کنیم. گویی عدم تماشای برنامه‌های صداوسیما برای عده‌ای به یک پرستیژ اجتماعی تبدیل شده است. ما برای برآورد دقیق میزان مخاطب برنامه‌های صداوسیما ناچاریم این ملاحظات را در نظر بگیریم.
این مدیر سازمان صداوسیما درباره تغییرات شیوه نظرسنجی‌های مرکز تحقیقات این سازمان نسبت به دوره گذشته می‌گوید: تفاوتی که به وجود آمده، این است که با توجه به وجود بسترهای مختلف انتشار، سعی کردیم بدانیم مخاطب محتوا را از چه بستری دیده؛ تلویزیون، تلوبیون، شبکه‌های مجازی، سایت‌ها و... . البته این بخش زیاد نیست، ولی دارد بیشتر می‌شود.
شاکری‌نژاد در پایان در پاسخ به پرسش ایسنا مبنی بر شایعات درباره محرمانه شدن نتایج نظرسنجی‌ها توضیح می‌دهد: این‌طور نیست. به طور معمول نتایج همه نظرسنجی‌ها درباره برنامه‌ها، برای شبکه‌ها، برنامه‌سازها و حوزه معاونت سیما می‌رود، اما در مناسبت‌های خاص مثل نوروز، رمضان و یلدا، اداره‌کل روابط عمومی، آن را به صورت عمومی منتشر می‌کند. طبیعی هم است، بالاخره ما بیننده صدها برنامه را می‌سنجیم و برای مردم اهمیت زیادی ندارد که فلان برنامه مثلا عصرگاهی فلان شبکه، چه میزان بیننده دارد.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/1351031/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ادعای عجیب قائم مقام معاون سیما: وحید جلیلی جزو حامیان اصلی سریال پایتخت است!

تصاویری جدید از محل اختفای سرتیم عملیاتی گروهک تروریستی جیش‌الظلم

اولین آموزش سایه چشم بهاری

شروین حاجی‌پور خواننده «وحشی» شد

سعید حجاریان: در مذاکره با آمریکا باید فعالانه برخورد کرد

وقتی یک آهنگ «احمقانه» تاریخ‌ساز شد

هشدار فلاحت‌پیشه درباره روسیه و مذاکرات ایران و آمریکا

وقتی آیت‌الله خامنه‌ای لباس ارتش پوشید/ عکس

آغاز عملیات اجرایی اولین جایگاه سوخت 3 منظوره در جنوب پایتخت

اردوغان: غزه برای مردم فلسطین باقی خواهد ماند

حمله موشکی ارتش یمن به مجاورت فرودگاه بن گوریون و عملیات نظامی دوگانه علیه ناوهای هواپیمابر آمریکا

محسن تنابنده به همراه خانواده اش

تذکر جالب حجاب سنا حسینی به خواهرش سونیا دو قلوهای پایتخت

ماجرای انتخاب حمید حامی برای «سام و نرگس»

ویتکاف: هدف ما، حل دیپلماتیک موضوع هسته‌ای ایران است

به همین سادگی برای خودت دامن بدوز

وضعیت بازار سکه و طلا پس از دور دوم مذاکرات چگونه خواهد بود؟

نشست خبری عراقچی و لاوروف؛ ازآخرین وضعیت مذاکرات ایران و آمریکا تا لغو روادید بین ایران و روسیه

پزشکیان: زیر بار هیچ ذلتی نمی‌رویم؛ دنبال جنگ نیستیم

رسانه عبری: اسرائیل ابزار فشار ترامپ بر تهران است

واکنش مقام حزب‌الله به لفاظی‌ها درباره خلع سلاح این حزب

پوتین، پیام رهبر انقلاب را پاسخ داد

روادید بین ایران و روسیه لغو می‌شود

پسکوف: در ارتباط با صلح اوکراین به پیشرفت‌هایی دست پیدا کرده‌ایم

انفجار بمب در گشتی نظامیان صهیونیست در جنین توسط مبارزان مقاومت

روایت تسنیم از افزایش خودسرانه قیمت خودروهای وارداتی توسط واردکنندگان

مکاتبه رئیس جمهور عراق و پاسخ منفی مقتدی صدر

نظر ارشادِ پایتخت درباره داماد نقی بودن!

هنرگل آرایی به این میگن

صدای دریله یا صدای خر و پف؟

تأمین 112 هزار هکتار زمین نهضت ملی مسکن طی 3 سال گذشته

همبستگی مجدد یمنی ها با مردم غزه

ویدئویی غیرمنتظره که شاهرخ استخری از خودش منتشر کرد!

اظهارات عراقچی در نشست مشترک با لاوروف؛ از معاهده جامع راهبردی با روسیه تا آخرین وضعیت مذاکرات ایران و آمریکا

بازدید مدیرکل بنیاد مازندران از گلزار شهدای قائمشهر

مراسم گرامیداشت روز ارتش در گرگان برگزار شد

وزیر رفاه: برای هر مرحله از اجرای طرح کالا برگ 250 میلیارد ریال بودجه اختصاص یافته است

ادعای آمریکا درباره کمک ماهواره‌ای چین به انصارالله

خاطره خنده دار از کتک خوردن امین زندگانی

ارتش جمهوری اسلامی ایران نماد اقتدار، عزت و فداکاری

عصر ایران مطرح کرد: 20 دستاورد توافق احتمالی با آمریکا

حمله هوایی رژیم صهیونیستی به یک مدرسه آوارگان در غزه

پشت صحنه قسمت پایانی پایتخت هفت در مشهد ، حرم امام رضا(ع)

عراقچی در نشست مشترک با لاوروف: «معاهده جامع راهبردی» پایه های روابط جدید ما را تشکیل می‌دهد

افزایش بدهی کشورهای جهان

رفاقت واقعی و زیبای بهرام افشاری و هوتن شکیبا چقدر زیباست

وزارت خارجه آمریکا: اظهارات رسانه‌ای بازتاب روند واقعی مذاکرات با ایران نیست

فرق هست بین زنده بودن یا زندگی کردن!

جزئیات جدید از یک اختلاس برنجی

پدرام کریمی فقط با سلام و علیکش دل مهران رو برد!

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی