اخبار محرمانه

آخرين مطالب

نقدی بر فیلم «صیاد»/ فیلم خوبی بود یا نه؟ فرهنگی اجتماعی

نقدی بر فیلم «صیاد»/ فیلم خوبی بود یا نه؟
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - ایرنا / فیلم «صیاد» با بیان به‌اندازه و به‌دور از حشو خود، توانسته یک روند معقول دراماتیک از یک برهه تاریخی حساس کشور را به تصویر بکشد. دوره‌ای که اقدامات شهید صیاد شیارزی در مواجهه با آن، محک خورده و پازل پروسه قهرمان‌پروری به این شکل در مخاطب شکل می‌گیرد.
 یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های سینمای پرتره، چابک‌سازی شمایل قهرمان است؛ جریانی که متاسفانه به آفت این گونه سینمایی تبدیل شده و سبب می‌شود تا داستان، وحدت مضمونی خود را مشتت ببیند و پیکربندی آن با چالش‌هایی مواجه باشد.
«صیاد» در این زمینه، تاحدود زیادی هوشمندانه عمل کرده است. خود را درگیر حواشی و فرمول‌های ستاره‌سازی نمی‌کند. بیش از آن‌که بر روی شخصیت صیاد شیرازی تمرکز کند، به مناسبات سیاسی و وضعیت اجتماعی می‌پردازد و کنش‌مندی کاراکتر صیاد را در مواجهه با آن شرایط محک زده و به مخاطب نشان می‌دهد. به همین دلیل «صیاد» بیش از آن‌که پرتره‌ای صرف از کاراکتر صیاد شیرازی باشد، نقد اجتماعی برهه حساسی از کشور است که مخاطب را به یک این‌همانی از مجموعه اقدامات قهرمانش می‌رساند.
«صیاد» خود را درگیر حواشی و فرمول‌های ستاره‌سازی نمی‌کند. بیش از آن‌که بر روی شخصیت صیاد شیرازی تمرکز کند، به مناسبات سیاسی و وضعیت اجتماعی می‌پردازد و کنش‌مندی کاراکتر صیاد را در مواجهه با آن شرایط محک می‌زند
در تداوم این مساله‌مندی، فیلمنامه به یک سازه کلاسه‌بندی‌شده‌ای از روند قهرمان‌پروری می‌رسد که طی آن، شکست‌ها بیش از افتخارات به تصویر کشیده می‌شوند. در چنین فضایی، دوربین حتی به دل حوادث افتخارآفرین آن برهه زندگی صیاد هم نمی‌زند و در این بخش، درام به شکلی کلامی جلو می‌رود مانند ماجرای آزادسازی تمام مناطقی که در این فیلم توسط صیاد شیرازی صورت گرفت.
با این منوال، پروسه قهرمان‌پروری در این فیلم، طبق قواعد رایج صورت نگرفته و با توجه به فعلیت درست قطب منفی داستان (بنی‌صدر)، مخاطب شاهد یک روند صعودی در تصویرگری لیاقت از قهرمان فیلم است که تدریجا جلو می‌رود. البته که تلاش شده تا برای درک بهتر متقضیات این برهه حساس، از شکوهمندی دراماتیک حوادث جلوگیری به عمل آید. مخاطب در «صیاد» با روند سینوسی در روایت مواجه نیست و البته که این جریان را در فضاسازی‌های بصری نیز نمی‌بیند. هیچ خارق‌العادگی خاصی در عملیات‌ها به تصویر کشیده نمی‌شود و این فرآیند، کمک بسیاری به رشد خزنده فعلیت داستان و روند قهرمان‌پروری می‌کند.

جواد افشار در «صیاد» هوشمندانه از آن فضاسازی‌ها و میزانسن‌های تلویزیونی که تبحر ویژه‌ای در خلق آنها دارد، فاصله گرفته است. قاب‌ها سینمایی هستند و در برخی صحنه‌ها، بدون استفاده از سی‌جی و جلوه‌های دیگر، حس شکوهمندی را به مخاطب منتقل می‌کنند. طراحی‌های بصری موفق هستند و می‌توانند تصویرگری خوبی از ایران ملتهب آن سال‌ها را به نمایش بگذارند. شاهد یک نقش‌آفرینی به‌اندازه از علی سرابی هستیم که قطعا می‌تواند نامش را در سینما، هم‌تراز با فعالیت‌هایش بر روی صحنه تئاتر بالا بکشد.
با مجموع این توصیف‌ها، «صیاد» فیلم درستی از یک برهه حساس زندگی صیاد شیرازی است که می‌تواند کنجکاوی‌های مخاطبان بسیاری را راجع سبک زندگی شهید صیاد شیرازی به همراه داشته باشد و این رسالت درستی است که با این فیلم تبیین شد.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/1324808/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

6 رفتار که نشان می‌دهد کسی به شما حسودی می‌کند!

پیش‌بینی بازار خودرو در هفته سوم بهمن 1403

پیش بینی قیمت دلار 13 بهمن 1403

اعترافات عاملان شهادت آیت‌الله صدر و هزاران شهروند عراقی

کاخ سفید: ترامپ سه شنبه میزبان نتانیاهو خواهد بود

آدامس خوردن مداوم بازیگر آقا سوژه جشنواره شد!

محسن کیایی: برای ساخت «بازی را بکش» با عادل فردوسی‌پور مشورت کردیم

علی مرادی: در استودیو پخش زنده تلویزیون، جادو و دُعا پیدا کردم!

بهتاش همه جا شیطنت داره!

کارگردان «داد»: مثل برخی ها نیستم که 2 دختر در دو طرفش بنشینند و بگوید کات!

محمود گبرلو: فیلم‌های برگزیده جشنواره در مقایسه با حذف شده ها، بهترند

از ماجرای یک دفترچه خاطرات تا تشکر از رامبد جوان در نشست «سونسوز»

نقدی بر فیلم «خاتی» با بازی سارا بهرامی/ چشم‌نواز و با احساس

مسعود فراستی: «هفت» دیگر دوره‌اش تمام شد

پیش‌بینی جیک سالیوان از رابطه ایران و آمریکا در دوره ترامپ

فرزین محدث: سیمرغ بگیرم تقدیم روح مادرم می‌کنم

نشست خبری فیلم «داد»

محمدرضا هدایتی: مردم من را فقط در نقش‌های کمدی می‌پسندند!

بگومگوی عراقچی و خبرنگار الجزیره درباره بشار اسد

وزارت دفاع بیانیه داد

پیش بینی قیمت طلا و سکه 13 بهمن 1403

گفتگوی تلفنی وزیران خارجه ترکیه و روسیه در مورد اوضاع سوریه

تاریخ پخش سریال «بازی مرکب» مشخص شد

فیلمسازی که پس از 27 سال به جشنواره فجر بازگشت

چالشی بزرگ برای ابراهیم حاتمی‌کیا با ساخت «موسی کلیم‌الله (ع)»

ثریا قاتل می‌شود

زیر و بم برجام؛ توافق برنامه جامع اقدام مشترک از موفقیت بزرگ تا شکست

قیمت گوشت قرمز امروز 12 بهمن 1403 مشخص شد

حزب‌الله: شهید محمد الضیف طعم شکست را به دشمن اسرائیلی چشاند

آماده‌سازی برج میلاد برای میزبانی از اهالی رسانه

در نشست خبری «سونسوز» چه گذشت؟

رونمایی از پوستر «زیبا صدایم کن» با امین حیایی

ویدئویی از فتوکال «بازی خونی» و بازیگرانش

امیر سیدزاده: مسئله بزهکاری نوجوانان سیاه‌نمایی نیست، واقعیت است!

ماجرای ترس «علی مرادی» از بچه های شاه عبدالعظیم!

اعتصاب غذا به روش مهران غفوریان

معرفی نامزدهای بخش نمایش خیابانی جشنواره تئاتر فجر

«آنتیک» هم مثل «صددام» به سانس فوق‌العاده رسید

اعلام آمادگی کامل ایران برای یاری به لبنان

قالیباف: مجلس از جهت قانونی، هیچ وظیفه‌ای در ارتباط با FATF ندارد

درخواست اتاق بازرگانی ایران از مجمع تشخیص؛ پذیرش FATF راهگشاست

فیلم «صددام» به سانس فوق‌العاده رسید

با یه پسر غریبه که نمیشناسی قرار میزاری؟

ماجرای جالب بازیگر شدن پیرمرد فیلم «سونسوز»

کارگردان «سونسوز»: فیلم با این موضوع خاص را قبلا ساخته بودم

المیرا دهقانی در اکران فیلم «کفایت مذاکرات»

آیفون 16 کالای سرمایه‌ای شد!

کنگره آمریکا استفاده از دیپ سیک را ممنوع کرد

ارتش رژیم صهیونیستی از گذرگاه رفح عقب‌نشینی کرد

نخستین ویدئو از بیژن بنفشه‌خواه، در فیلم سینمایی «تاکسیدرمی»

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی