اخبار محرمانه

آخرين مطالب

مثلث ناکارآمدی صنعت خودرو اقتصادی

مثلث ناکارآمدی صنعت خودرو
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - خراسان /مرکز پژوهش های مجلس در تازه ترین گزارش خود، به عوامل عقب ماندگی صنعت خودرو از جمله سرگردانی در اهداف، روزمرگی در تولید و فسادخیزی در تعاملات بنگاهی پرداخته است.
 ​​​​
 با گذشت بیش از نیم قرن از عمر صنعت خودرو در ایران، این صنعت هنوز جایگاه تثبیت شده ای در کشور ما ندارد. این در حالی است که بیش از 900 هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم به آن مرتبط هستند و این صنعت با دارا بودن بیش از 2200 واحد فروش، بزرگ ترین مشتری اعتبارات بانک هاست. با این اوصاف، مرکز پژوهش های مجلس در تازه ترین گزارش خود، به جزئیات قابل توجهی از ناکارآمدی صنعت خودرو در کشور پرداخته که نشان می دهد دولتی سازی در پوشش خصوصی سازی، سیاست های متناقض و ناکارآمد و وجود بسترهای فساد در صنعت موجب عقب ماندگی این صنعت شده است.
بیش از نیم قرن از عمر صنعت خودروی کشور می گذرد. با این حال، مقایسه این صنعت در ایران با کشورهایی نظیر کره جنوبی که حتی خودروسازی را دیرتر از کشور ما آغاز کردند، نشان می دهد که فاصله عمیقی بین این صنعت در دو کشور ایجاد شده است. بررسی های مرکز پژوهش های مجلس که در گزارش اخیر این مرکز منعکس شده، هم اینک اهم عوامل عقب ماندگی این صنعت را مورد تاکید قرار داده است.
سرگردانی در اهداف!

مرکز پژوهش ها تصریح کرده به رغم همه تحولات سال های اخیر، هنوز یک راهبرد بلندمدت در صنعت خودروی کشور که مورد مفاهمه تصمیم گیران بخش خودرو باشد، وجود ندارد. در سه دهه گذشته، دایم این صنعت شاهد نوسان مداوم در حرکت میان توسعه برند داخلی و مونتاژ خودروهای بین المللی بوده است. به عنوان مثال در دهه 70، سیاست افزایش عمق داخلی سازی در خودروهای پیکان، پژو 405 و پراید و پس از آن طراحی تولید سمند در دستور کار قرار گرفت. بلافاصله اندکی بعد از آن، استراتژی خودروسازی کشور در ابتدای دهه 80 به سمت مونتاژ خودروهای فرانسوی تغییر جهت داد و مونتاژ پژو 206 و رنو ال 90 به کارویژه خودروسازان تبدیل شد. در نیمه دوم دهه 80، ایران خودرو به سمت طراحی موتور داخلی حرکت کرد. در ابتدای دهه 90 طراحی و تولید دو خودروی تیبا و دنا به هدف خودروسازان تبدیل شد، اما پس از امضای برجام، در سال 1396، مجدد هر دو شرکت ایران خودرو و سایپا قرارداد بلندمدت مونتاژ خودرو را با پژو سیتروئن امضا کردند که البته پس از خروج آمریکا از برجام به نتیجه نرسید. مجدد از اواخر همان سال، هر دوی این شرکت ها مجدد به سمت طراحی و تولید خودروی داخلی گام برداشتند. در سال 1399 سایپا خودروی شاهین را روانه بازار کرد و از آریا رونمایی کرد. ایران خودرو نیز از تارا رونمایی کرد.
در بخش دیگری از گزارش مذکور، به سیاست های متناقض و ناکارآمد حول صنعت خودرو اشاره شده است. از جمله این که : ممنوعیت واردات یا تعرفه های بسیار بالا امکان رقابت اندک خودروسازان داخلی با خارجی را سلب کرده است، تعرفه واردات قطعات به دلیل طراحی اشتباه پلکان های آن، عملاً داخلی سازی بیش از 40 درصد را از صرفه اقتصادی خارج کرده است، استانداردهای خودرویی بدون توجه به نیازهای بازار منطقه و ظرفیت های خودروسازان تدوین شده است، دستورالعمل قیمتی، خودروسازان را به سمت کاهش کیفیت و عدم انگیزه افزایش تولید سوق می دهد، از سایر ابزارهای سیاستی از جمله عوارض و مالیات به منظور تشویق به صادرات، طراحی پلتفرم و توسعه برند استفاده نشده که این مورد موجب شده است حرکت به سمت کاهش داخلی سازی، حفظ تولیدات گذشته و کاهش کیفیت، بیشترین منافع را برای تولیدکنندگان این عرصه رقم بزند.
پارک صنعت خودرو در سایه سنگین 29 نهاد
بررسی ها نشان می دهد بر اساس قوانین و آیین نامه های تدوین شده، پس از انقلاب 29 نهاد حاکمیتی در حوزه خودرو توان تصمیم گیری دارند که موجب شده امکان راهبری واحد برای این صنعت وجود نداشته باشد. هیئت وزیران، شورای رقابت، شورای عالی حفاظت از محیط زیست، شورای عالی استاندارد، وزارت صمت، وزارت نفت، وزارت کشور، وزارت راه و شهرسازی و پلیس راهنمایی و رانندگی از جمله این نهادها هستند. علاوه بر این، رفت و آمد دولت ها به شدت به ثبات مدیریت صنعت خودرو آسیب زده است به طوری که در چهار دهه اخیر، بیش از 10 مدیر از جناح ها و با تفکرات مختلف بر صنعت خودروی ایران حاکم بوده اند.
روزمرگی صنعت در نتیجه دولتی و نه خصوصی سازی!
مرکز پژوهش ها تصریح کرده که دولتی سازی در پوشش خصوصی سازی و آثار آن، رابطه بدون درنگ دولت با خودروسازان بدون هیچ محدودیتی و نیز وضعیت نامطلوب حاکمیت شرکتی در این بنگاه یکی از مسائل ساختاری صنعت خودرو است. ماجرای این دولتی سازی به این شرح است که دولت برخلاف آن که در ظاهر حدود 5 درصد از سهام ایران خودرو و 17 درصد از سهام سایپا را در اختیار دارد، اما با واگذاری سهام خود به شرکت های عمومی و تحت کنترل خود (مانند صندوق های بازنشستگی) و نیز ایجاد یک نظام سهامداری چرخه ای در شرکت های خودروسازی، عملاً مدیریت ایران خودرو و سایپا را در اختیار نگه داشته است. در این نظام سهام داری، شرکت های زیرمجموعه دو خودروساز به طور مستقیم و غیر مستقیم سهام آن ها را خریداری کرده اند. حجم این بخش از سهام در ایران خودرو به 26 و در سایپا به حدود 40 درصد می رسد. این نظام چرخه ای به دلیل ایجاد یک حلقه بسته، عملاً تحت مدیریت سهامدارانی قرار می گیرد که دارای بیشترین سهم از شرکت اصلی هستند. از این طریق، اعمال نظر دولت در دو خودروساز و دخالت بی واسطه و به سرعت دولت در دو شرکت به سرعت امکان پذیر است. در نتیجه این سیستم مدیریتی معیوب، با تغییر کلی و جزئی دولت ها و حتی تغییر در نهادهایی که امکان چانه زنی و اعمال قدرت دارند، صنعت خودرو تحت تحولات فراوان قرار گرفته است.
این تحولات آسیب خود را بر صنعت خودرو، آن جا گذاشته که به صورت ساختاری، امکان سرمایه گذاری بلندمدت به ویژه در حوزه با فناوری بالا –که به دلیل بازدهی دیرهنگام و طولانی نیازمند پیش بینی پذیری بالایی است- در این صنعت از بین رفته و بنگاه ها را درگیر روزمرگی کرده است.
بسترهای فساد در صنعت خودرو
در شرایط کنونی، وجود بسترهای فساد در صنعت خودرو، عدم لزوم افشای هیچ گونه اطلاعاتی از شیوه همکاری خودروسازان با شرکت های زیرمجموعه خود و همچنین شیوه فروش خودروها در دوره های مختلف موجب شده تا دو حوزه تامین قطعات (داخلی و خارجی) و فروش، طی این سال ها پذیرای فسادهای فراوانی باشد. علاوه بر آن، وجود شرکت های متعدد ذیل خودروسازان و عدم افشای برخی از داده های این زیرمجموعه ها، عملاً در مواردی موجب از کارافتادگی موتور حرکت شرکت های ایران خودرو و سایپا شده است!

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/1318780/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

داود منظور: 7 میلیارد دلاری که از کره جنوبی آزاد کردیم در قطر بلوکه شد!

وزیر نیرو: مشترکان پرمصرف کنترل پذیر می‌شوند

العربی جدید: اوجالان آماده انتشار نامه‌ای تاریخی برای انحلال پ‌ک‌ک می‌شود

زمزمه حذف تابعیت قهری در بهارستان

انفجار 180 منزل مسکونی در اردوگاه جنین

تایمز اسرائیل طراح اصلی طرح جنجالی ترامپ را معرفی کرد

فرماندهان ترور‌شده حماس زنده شدند

آهنگساز فیلم «ناتور دشت»: موسیقی ترکمن را خوب می شناسم

خاطره کارگردان «ناتور دشت» از بازی هادی حجازی‌فر به جای بدلکار

احترام و توجه ویژه «علی اوجی» به همسرش سوژه رسانه ها شد

بهنوش بختیاری: کمدی ژانر مورد علاقه من نبود

توسعه همکاری‌های مشترک بیمه دی و بانک دی

نشنال اینترست: آیا اسرائیل باید نگران شهر موشکی ایران باشد؟

دریافت 10 واحد سهام هدیه با بیش از 31٪ سود سالانه

قسد: از طرح عقب‌نشینی آمریکایی‌ها از سوریه مطلع نیستیم

محتوای نامه شدید اللحن رئیس اسبق اطلاعات عربستان به ترامپ

سوگل خلیق: سریال «دفتر یادداشت» بهترین تجربه کاری من بود

تهیه کننده فیلم «ناتور دشت»: پیش تولید حدود 4 ماه طولانی شد

پزشکیان یک لایحه در همکاری مشترک با روسیه را به مجلس ارسال کرد

وزارت دادگستری غزه: طرح ترامپ به زباله‌دان تاریخ خواهد پیوست

سیدعلی صالحی بازیگر «ناتور دشت»: وجه اشتراک من با نقشم ارادت ویژه به امام رضا(ع) بود

کارگردان «ناتور دشت»: میرسعید مولویان برای این نقش دندونش رو شکست!

بازیگر فیلم «ناتور دشت»: من هم دوست دارم نامزد سیمرغ بشم

چرا هادی حجاری فر به اکران «ناتور دشت» نیامد؟

استقبال تماشاگران از شهاب حسینی و عوامل فیلم «رها» در پردیس آزادی

حضور سیدعلی صالحی با ریش سفید در جشنواره فجر بعد از 30 سال کار حرفه ای

برگزاری دومین جلسه کمیسیون مشترک مجمع تشخیص برای بررسی پیوستن ایران به پالرمو وCFT

آیا ازدواج با افراد دمدمی مزاج به سرانجام می رسد؟

«ترامپی»؛ توهین روزنامه اصولگرا به ظریف

سکه بهار آزادی و امامی به رکوردهای تازه دست یافتند؛ نرخ مسکوکات صعودی ماند!

نماینده ترامپ: «غزه دستکم برای 10 تا 15 سال آینده، غیر قابل سکونت است»

ترامپ در دیدار نتانیاهو: شایسته دریافت جایزه صلح نوبل هستم

خیام وقار کاشانی: معرفی بدون اغراق قهرمانان ملی مطالبه امروز جامعه است

پاسخ شکیب شجره به فریدون جیرانی درباره ساخت کاراکترهایش

شکیب شجره چگونه از تئاتر راهی سینما شد؟

نشست مطبوعاتی «ناتور دشت» با حضور عوامل فیلم

کارگردان «ناتور دشت»: این فیلم اقتباس نیست

مهسا طهماسبی: نعیمه نظام دوست یک فرشته است

چرا ترامپ رویای مالکیت غزه را در سر دارد؟

عضو کمیسیون صنایع مجلس مدعی شد: شرکت کروز با تبانی سهام دار ایران خودرو شده است

بخش خصوصی بالاخره فرمان هدایت ایران خودرو را بر عهده گرفت

رسانه عربی: بن‌گویر می‌خواهد به غیر از غزه اهالی کرانه باختری را هم کوچ دهد

ادعای عجیب اردوغان: من و جولانی درباره آینده منطقه توافق کردیم

مهسا طهماسبی : اصلا فکر نمیکردم در جوکر اول بشم!

پزشکیان: ایران خواستار صلح و توقف همه جنگ‌هاست

پاشینیان: به‌دنبال تعمیق روابط با ایران هستیم

دیدار مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با خانواده های معظم شهدا و ایثارگران

یک تحلیلگر: همه چیز تغییر کرده از جمله ترامپ

کینه این قوم علیه ظریف عمیق است

دردسر جدید ترامپ با مخالفانش

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی