اخبار محرمانه

آخرين مطالب

سرمقاله اعتماد/ نقد اندیشه سیاسی آقای مصباح- 7 مقاله

سرمقاله اعتماد/ نقد اندیشه سیاسی آقای مصباح- 7
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - اعتماد / «نقد اندیشه سیاسی آقای مصباح- 7» عنوان یادداشت روز در روزنامه اعتماد به قلم عباس عبدی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
متن: احتمال عدم مقبولیت نظام اسلامی از سوی مردم، به دو صورت متصور است: اوّل: مردم به هیچ روی حکومت دینی را نپذیرند؛ در این صورت اگر فرض کنیم امام معصوم (علیهم‌السلام) یا فقیهِ دارای شرایط حاکمیت در جامعه باشد، به اعتقاد ما او از جانب خدا حاکم و والی است، ولی حکومت دینی تحقق نخواهد یافت، زیرا شرط تحقق حکومت دینی پذیرش مردم است. نمونه بسیار روشن این فرض، 25 سال خانه‌نشینی حضرت علی (علیه‌السلام) است. ایشان از سوی خدا به ولایت منصوب شده بودند، ولی حاکمیت بالفعل نداشتند؛ زیرا مردم با آن حضرت بیعت نکردند.
نقد: چگونه تا حالا گفته می‌شد که ماجرای سقیفه پذیرش اکثریت نبود و حالا به گونه دیگری طرح می‌شود؟ به‌علاوه این نحوه بحث کردن مصادره به مطلوب است، چون امام تمکین کرده می‌گویند مردم با ایشان همراهی نکردند. به‌علاوه کیفیت فهم این ادعا و سنجش آن چگونه است که مردم بفهمند؟ برای کوچک‌ترین مسائل شرعی راه‌حل‌های جزیی وجود دارد مثل وضو گرفتن پس چگونه برای این مساله به این مهمی هیچ راه‌حلی که عملی باشد وجود ندارد؟ این نوع استدلال‌ها در موضوعات حیاتی راه به جایی ندارد و راهگشا نیست.
متن: دوّم: این است که حاکمیت شخصی که دارای حق حاکمیت شرعی است به فعلیت رسیده باشد؛ ولی پس از مدتی عده‌ای به مخالفت با او برخیزند. این فرض خود دو حالت دارد: یکی اینکه مخالفان گروه کمی هستند و قصد براندازی حکومت شرعی را -که اکثر مردم پشتیبان آن هستند- دارند؛ شکی نیست در این حال، حاکم شرعی موظّف است با مخالفان مقابله کند و آنان را به اطاعت از حکومت شرعی وادار کند. نمونه روشن این مورد برخورد خونین حضرت امیر (علیه‌السلام) با اصحاب جمل، صفین، نهروان و غیره بود و در زمان کنونی برخورد جمهوری اسلامی با منافقان و گروه‌های الحادی محارب از همین گونه است، زیرا روا نیست حاکم شرعی با مسامحه و تساهل راه را برای عده‌ای که به سبب امیال شیطانی قصد براندازی حکومت حق و مورد قبول اکثر مردم را دارند، باز بگذارد.
نقد: این نوع استدلال نامفهوم است، زیرا حکومت براساس قراردادی ایجاد شده که باید بر همان اساس رفتار کند، ولی اگر از این هم بگذریم موارد مطرح علیه امام علی قیام با شمشیر و سرپیچی مسلحانه از حکومت است این فرق می‌کند با مخالفت مدنی با حکومت و آزادی بیان. به‌علاوه حتی همین ماجرا هم در صفین به گونه دیگری رقم خورد. اینها سیاست است و نمی‌توان آنها را در یک گزاره‌های کشدار و نامتعین خلاصه و فرمول‌بندی کرد. مهم‌تر از همه اینکه تا خوارج دست به شمشیر نبردند امام اقدامی علیه آنان نکرد. آنان می‌توانستند آزادانه نقد کنند و حتی از بیت‌المال حق خود را دریافت کنند. باید گفت شرط قطعی این حالت وجود آزادی بیان و عدالت در دسترسی به بیت‌المال و رسانه و... است و الا در غیاب این ابزار هر مخالف بحقی را می‌توان منکوب کرد.

متن: صورت دوّم -از این فرض- این است که بعد از تشکیل حکومت شرعیِ مورد پذیرش مردم، اکثریت قاطع آنها مخالفت کنند؛ مثلا بگویند: ما حکومت دینی را نمی‌خواهیم. با توجه به جواب اجمالی پیش باید گفت: در این حال، حاکم شرعی، هنوز شرعا حاکم است، ولی با از دست دادن مقبولیت خویش، قدرت اعمال حاکمیت مشروعش را از دست می‌دهد.
نقد: شیوه سنجش این فرض را هم مشخص باید کرد. آیا این شیوه در دسترس مردم است؟ اکثریت قاطع یعنی چه؟ 51درصد یا 99درصد؟ به علاوه کدام مردم؟ ایران یا همه مسلمانان جهان؟ غیرمسلمین ایرانی چطور؟ اگر حکومت نپذیرفت باید چکار کنند؟ اصولا مفهوم ایران و شهروند و تابعیت که رکن اساسی حکومت‌های مدرن است در این تحلیل‌ها غایب است. اگر آنها را روشن می‌کردند متوجه نارسایی‌های اندیشه خود می‌شدند. همه این مفاهیم که اتفاقا تعاریف دقیق و حقوقی دارد، سیال و نامتعین به کار برده شده‌اند. در نتیجه متن فاقد مضمون روشن و راهگشاست و سراسر متناقض است.
متن: تنها در صورتی مشروعیت حکومت دینی از دست می‌رود که او یکی از شرایط لازم حاکمیت شرعی را از دست بدهد، ولی در غیر این صورت مشروعیت باقی است.
نقد: چه کسانی این را تشخیص می‌دهند؟ خبرگان؟ مگر آنان می‌توانند؟ خبرگانی که انتخاب آنها محصول دور است چگونه می‌تواند چنین کنند؟ به علاوه کسی که بنا بر تعریف پیشینی از اغلب جهانیان و از همه بالاتر است چگونه دیگران صلاحیت رسیدگی به این فرض درباره او را دارند؟ مهم‌تر از همه آیا ملاک رای است؟ نصف به علاوه یک یا دو سوم یا...؟ اینها حتی اگر پاسخ داده شود باز هم کاملا عرفی است و ربطی به شرع ندارد. 
از سوی دیگر اگر افرادی خودشان به نتیجه مورد نظر رسیدند چکار کنند؟ آیا حق تبلیغ و اعتراض دارند؟ واقعا باعث تعجب است که این گزاره‌ها را به عنوان ایده‌هایی برای حکومت کردن بتوان بیان کرد و انتظار داشت دیگران هم بدون چون و چرا آنها را بپذیرند.
متن: باتوجه به تفکیک مشروعیت از مقبولیت، در نظام سیاسی اسلام و جایگاه مقبولیت مردمی در حکومت دینی، قید «جمهوری» نظام، چگونه تفسیر می‌شود؟ نباید گمان کرد «جمهوری» دقیقا شکل خاصی از حکومت است، تا نظام فعلی ما -که جمهوری است- همان شکل را تقلید کند. هنگامی که مردم مسلمان ایران به رهبری امام خمینی مبارزه با رژیم سلطنتی را شروع کردند و سرانجام آن را برانداختند و نظام جمهوری را به جای رژیم سلطنتی جایگزین نمودند، به‌واقع حکومتی را نفی کردند که معیار مشروعیت خویش را موروثی بودن حاکمیت می‌دانست. مردم نظامی را جایگزین رژیم سابق کرده‌اند که شکل و خصوصیات آن همخوان با موازین اسلامی و دیدگاه‌های دینی درباره حکومت است و براساس مصالحی که باید در اوضاع متغیر زمان مورد توجه قرار گیرد، تعیین می‌شود. از این رو باید ارزش‌ها و احکام اسلامی مبنای عمل مسوولان نظام باشد، نه اینکه «جمهوری» بودن نظام به معنای «غیردینی» بودن آن قلمداد شود.
نقد: بله جمهوری‌ها تفاوت‌هایی دارند ولی اگر جمهوری‌های جعلی مثل جمهوری صدام و قذافی و کره‌شمالی و... امثالهم را کنار بگذاریم بقیه در یک مضمون قطعا مشترک هستند. اینکه همیشه باید رای جمهور مقدم بر هر اراده‌ای باشد. این نظام جمهوری است همان‌طور که امام در پاریس توضیح دادند. آیا ما مجاز هستیم که از این کلمه بدون ملتزم بودن به مضمون عرفی آن استفاده کنیم؟ مثلا می‌توانیم کلمه آب را به جای خاک به‌کار ببریم. البته همه آب‌ها یکسان نیستند میان سیل و فاضلاب و آب دریا و آب چشمه تفاوت زیاد است ولی قدر متیقنی دارند که نمی‌توان آن را نادیده گرفت. ایشان حتما توجه داشته‌اند که «الفاظ عقود محمول است بر معانی عرفیه.»

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/1318667/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جراحی در جاده مخصوص

واکنش عمان و بیانیه اتحادیه عرب به طرح ترامپ

شکنجه‌گاه سیا زندان مهاجران به آمریکا شد

بخشی از نقش‌آفرینی نوشین مسعودیان در «شوهر ستاره»

حذف صدای شروین حاجی‌پور در جشنواره فجر

مهدی هاشمی و همسرش در فتوکال فیلم «مرد آرام»

آنچه در ازازیل گذشت

مهران غفوریان: با رضا عطاران سریال کمدی می‌سازم

واکنش عضو مجمع مدرسین حوزه علمیه قم به ماجرای برومند و بابک/ این سخت‌گیری‌ها برای چیست؟

بازیگر فیلم آنتیک: هشت باز زدم توی گوش پژمان جمشیدی!

سفر رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت به استان بوشهر

یک روزنامه‌نگار پیشکسوت به یک سال محرومیت از روزنامه‌نگاری محکوم شد

داود منظور: 7 میلیارد دلاری که از کره جنوبی آزاد کردیم در قطر بلوکه شد!

وزیر نیرو: مشترکان پرمصرف کنترل پذیر می‌شوند

العربی جدید: اوجالان آماده انتشار نامه‌ای تاریخی برای انحلال پ‌ک‌ک می‌شود

زمزمه حذف تابعیت قهری در بهارستان

انفجار 180 منزل مسکونی در اردوگاه جنین

تایمز اسرائیل طراح اصلی طرح جنجالی ترامپ را معرفی کرد

فرماندهان ترور‌شده حماس زنده شدند

آهنگساز فیلم «ناتور دشت»: موسیقی ترکمن را خوب می شناسم

خاطره کارگردان «ناتور دشت» از بازی هادی حجازی‌فر به جای بدلکار

احترام و توجه ویژه «علی اوجی» به همسرش سوژه رسانه ها شد

بهنوش بختیاری: کمدی ژانر مورد علاقه من نبود

توسعه همکاری‌های مشترک بیمه دی و بانک دی

نشنال اینترست: آیا اسرائیل باید نگران شهر موشکی ایران باشد؟

دریافت 10 واحد سهام هدیه با بیش از 31٪ سود سالانه

قسد: از طرح عقب‌نشینی آمریکایی‌ها از سوریه مطلع نیستیم

محتوای نامه شدید اللحن رئیس اسبق اطلاعات عربستان به ترامپ

سوگل خلیق: سریال «دفتر یادداشت» بهترین تجربه کاری من بود

تهیه کننده فیلم «ناتور دشت»: پیش تولید حدود 4 ماه طولانی شد

پزشکیان یک لایحه در همکاری مشترک با روسیه را به مجلس ارسال کرد

وزارت دادگستری غزه: طرح ترامپ به زباله‌دان تاریخ خواهد پیوست

سیدعلی صالحی بازیگر «ناتور دشت»: وجه اشتراک من با نقشم ارادت ویژه به امام رضا(ع) بود

کارگردان «ناتور دشت»: میرسعید مولویان برای این نقش دندونش رو شکست!

بازیگر فیلم «ناتور دشت»: من هم دوست دارم نامزد سیمرغ بشم

چرا هادی حجاری فر به اکران «ناتور دشت» نیامد؟

استقبال تماشاگران از شهاب حسینی و عوامل فیلم «رها» در پردیس آزادی

حضور سیدعلی صالحی با ریش سفید در جشنواره فجر بعد از 30 سال کار حرفه ای

برگزاری دومین جلسه کمیسیون مشترک مجمع تشخیص برای بررسی پیوستن ایران به پالرمو وCFT

آیا ازدواج با افراد دمدمی مزاج به سرانجام می رسد؟

«ترامپی»؛ توهین روزنامه اصولگرا به ظریف

سکه بهار آزادی و امامی به رکوردهای تازه دست یافتند؛ نرخ مسکوکات صعودی ماند!

نماینده ترامپ: «غزه دستکم برای 10 تا 15 سال آینده، غیر قابل سکونت است»

ترامپ در دیدار نتانیاهو: شایسته دریافت جایزه صلح نوبل هستم

خیام وقار کاشانی: معرفی بدون اغراق قهرمانان ملی مطالبه امروز جامعه است

پاسخ شکیب شجره به فریدون جیرانی درباره ساخت کاراکترهایش

شکیب شجره چگونه از تئاتر راهی سینما شد؟

نشست مطبوعاتی «ناتور دشت» با حضور عوامل فیلم

کارگردان «ناتور دشت»: این فیلم اقتباس نیست

مهسا طهماسبی: نعیمه نظام دوست یک فرشته است

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی