اخبار محرمانه

آخرين مطالب

پاتک تعرفه ای مجلس به گران سازی خودرو اقتصادی

پاتک تعرفه ای مجلس به گران سازی خودرو
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - خراسان /یک روز پس از اعلام خودروسازان برای افزایش قیمت 30 درصدی خودروها، کمیسیون تلفیق بودجه 1404 برای دومین بار رای به کاهش تعرفه واردات خودرو داد اقدامی که می تواند به خروج از چرخه معیوب گران سازی بینجامد.
 دو روز قبل بود که مجوز افزایش تا 35 درصدی قیمت خودروسازان منتشر و خبرساز شد. موضوعی که اگر چه در مقایسه با نرخ تورم توجیه پذیر است، اما این جهش دفعی، آن هم در ارقام بالا، دست اقشار متوسط را بیش از پیش از این بازار کوتاه خواهد کرد. دیروز کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1404 واکنش متفاوتی به این موضوع نشان داد و در جریان بررسی آن لایحه، تعرفه واردات خودرو رو را برای بار دوم کاهش داد تا این رقم از 100 درصد در لایحه بودجه به 80 و سپس 60 رسیده باشد. این اقدام را می توان کلید زدن یکی از راه های نرفته در حوزه خودرو یعنی کنترل وضعیت انحصاری خودروسازان با ابزار واردات و افزایش رقابت پذیری آن دانست.
پس از اعلام افزایش قیمت خودروسازان، تا دیروز دو خبر مهم در این رابطه منتشر شد. در اولین مورد، گزارش خبرگزاری تسنیم نشان داد که شورای رقابت در تمام مراحل افزایش اخیر قیمت خودرو در جریان رایزنی خودروسازان و ارسال صورت های مالی آن ها به سازمان حمایت بوده و در نهایت افزایش قیمت ها را تایید کرده است. این به معنی تایید نهاد تنظیم گر رقابت بر این افزایش قیمت هاست.
از سوی دیگر گزارش خبرگزاری صداو سیما نیز حاکی از این بود که خودروسازان اعلام کرده اند با افزایش کنونی قیمت ها، فروش تولیدات دیگر همراه با ضرر نیست و این موضوع به معنای مطلوب بودن قیمت های اعلامی برای خودروسازان است.
با این حال یکی از نقدهای مطرح، که در شماره دیروز همین صفحه نیز منعکس شد، این است که اگر چه طبق اعلام خودروسازان، این رشد قیمت مستند به رشد هزینه های تولید عنوان شده، ابهامات در خصوص مدیریت کارآمد در این واحدها و این که قیمت تمام شده کنونی، قیمت تمام شده بهینه در صنعت خودرو هست، وجود دارد.

مسئله بازار خودرو باقی است؟
در واقع باید گفت افزایش قیمت ها می تواند با ساختارها و مدیریت کنونی خودروسازان، برای مقطعی، تولید را افزایش داده و قیمت ها در بازار را متعادل تر کند، اما هیچ بعید نیست مدتی بعد، باز چرخه: «افزایش هزینه ها، کاهش عرضه خودرو و مجدداً رشد قیمت» تکرار شود، آن هم در شرایطی که کماکان همان ساختارها و مدیریت نابهینه خودروسازان وجود دارد.
نفوذ قطعه سازان در خودروسازان!
علاوه بر مواردی از ناکارآمدی موثر بر قیمت تولیدات خودروسازان که در گزارش دیروز این صفحه چاپ شد، خضریان نماینده مجلس، یک مسئله مهم دیگر در خصوص ساختارهای ناکارآمد خودروسازان را دیروز بیان کرد. به گزارش خبرگزاری فارس، این عضو کمیسیون اصل 90 قانون اساسی با انتقاد از رهاشدگی قیمت خودروهای داخلی گفت: «در بازارهای جهانی خودرو، سهم قطعات در قیمت خودرو کمتر از 60 درصد است، اما در خودروهای داخلی این سهم به 85 درصد رسیده است. این موضوع نشان می‌دهد خودروسازان بزرگ در کشور ما قطعات را گران‌تر از نرخ واقعی خریداری می‌کنند و هر چقدر هم قیمت خودروهای داخلی بالا می‌رود، باز هم 85 درصد از قیمت به زنجیره تأمین قطعات اختصاص می‌یابد. ... این گران‌فروشی قطعات، ریشه‌های متفاوتی دارد، و اگر بخواهیم در یک جمله بیان کنیم باید بگویم برخی قطعه سازان با نفوذ در هیئت مدیره خودروسازی‌های بزرگ باعث تعارض منافع شده‌اند و این وضعیت اسفناک برای این قطعه‌سازان سود بالایی را فراهم کرده است.» خضریان با بیان این که از بعد نظارتی موضوع ممانعت از گرانی‌های پی در پی خودرو را در مجلس پیگیری می‌کنیم، گفت: یقیناً خودروسازان به‌جای اصلاح عملکرد، مجدداً ظرف چند ماه آینده به بهانه‌های دیگر خودرو را گران‌تر می‌کنند و می‌بایست در مجلس با استفاده از ابزارهای تقنینی و نظارتی مانع افزایش فشار بر مردم شویم.
مجلس به دنبال مسیر مغفول مانده برای اصلاح صنعت خودرو
به نظر می رسد یک عامل مهم برای ایجاد مسائل متعدد در صنعت و بازار خودرو، غفلت از یک برنامه زمان بندی برای افزایش رقابت پذیری در این صنعت با استفاده از ابزار تعرفه واردات خودرو است.
گزارش شماره 20048 مرکز پژوهش های مجلس در این زمینه نشان می دهد که در طول بیش از دو دهه تعرفه گذاری برای واردات خودرو، ممنوعیت واردات یا تعرفه های بسیار بالا، امکان رقابت اندک خودروسازان داخلی با خارجی را سلب کرده است. همچنین تعرفه واردات قطعات نیز به دلیل طراحی اشتباه، عملاً داخلی سازی بیش از 40 درصد را ازصرفه اقتصادی خارج می کند.
با این اوصاف، دیروز کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1404، در اقدامی قابل توجه، تعرفه واردات خودرو را برای دومین بار کاهش داد. به گزارش ایسنا، مسلم صالحی عضو این کمیسیون با اشاره به جلسه دیروز، گفت که کمیسیون تلفیق در نشست نوبت عصر تصویب کرد تعرفه واردات خودروهای نو در سال آینده از 80 به 60 درصد برسد. این در حالی است که این کمیسیون چند روز قبل تصویب کرده بود تعرفه واردات خودروهای نو در سال آینده از 100 درصد (که در لایحه پیشنهاد شده) به 80 درصد کاهش پیدا کند.
تاجگردون رئیس کمیسیون تلفیق نیز در یادداشتی که نشان می دهد مجلس استفاده از ابزار تعرفه را در برابر رشد قیمت خودروسازان در دستور کار قرار داده، نوشت: «هر چقدر دولت و خودروسازان داخلی‌ قیمت خودرو را بالا ببرند، مجلس تعرفه واردات خودرو را پایین خواهد‌ آورد تا رقابت به نفع مردم شود.»
در مجموع باید گفت، استفاده از ابزار تعرفه اگر با ملاحظات کافی در خصوص صنعت و بازار خودرو انجام شود، می تواند خروج صنعت خودرو از چرخه ناکارامد و دیرینه گران سازی، عرضه ناکافی را به سمت بهبود رقابت پذیری رقم بزند. در غیر این صورت با صدمه به مسیر طی شده در این صنعت، مشکلی بر مسائل موجود خواهد افزود.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/1298928/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مخالفت اتحادیه آفریقا با بازگشت سودان به این اتحادیه

ترامپ تیم‌های تحقیقاتی برای انتخابات 2020 تشکیل می‌دهد

خلع دو شهردار دیگر حامی کُردها در ترکیه

ویدئویی از برنامه جدید «سروش صحت»

دریادار ایرانی: در‌حال ساخت زیردریایی‌هایی جدید هستیم که به‌زودی به ارتش الحاق می‌شوند

سرمقاله جوان/ نوبت وفاق با مردم کی می‌رسد؟

پنیر ایرانی راهی ژاپن می‌شود

چهره ها/ سلفی خواننده پاپ با همسر و 2 فرزندش

نقشه غربی‌ها برای ایران از زبان عضو سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس

کاهش آثارمنفی مصرف غذاهای چرب در زمان استرس

اصابت موشک حزب‌الله به حومه حیفا

سرمقاله ابتکار/ نقطه عطف در تاریخ عدالت بین‌المللی!

ثبت نام طرح رایگان چکاپ سلامت در منزل آغاز شد!

بورس با رشد 24 هزار واحدی هفته را شروع کرد

30 عملیات علیه رژیم صهیونیستی توسط گروه‌های مقاومت

تظاهرات علیه ناتو و حمایت از فلسطین در کانادا

لیلا اوتادی سفیر آزادی شد

محمد هاشمی: مواضع ایران بستگی به رفتار ترامپ دارد

آدمک نتانیاهو در مونترال به آتش کشیده شد

حمله پهپادی اسرائیل به خودرویی در بیروت

این حجم گرایش به تولید فیلم کودک با محوریت گوسفند عجیب نیست!؟

سرمقاله جمهوری اسلامی/ الزامات حکم دیوان کیفری

قیمت میوه‌های پاییز 25 درصد افزایش یافت

خبر خوش برای علاقه‌مندان سریال «آمین»

توصیف رجوی از زبان فردی که با او زندگی کرده است

اظهارنظر خودرویی‌ها درباره نرخ‌های جدید؛ تولید درست شود، قیمت بازار کاهش می‌یابد

نقد فیلم سینمایی زودپز؛ کمدی نوستالژیک با طعم شیرین و تلخ

جزئیات افزایش 38درصدی تعرفه برق خانگی از ابتدای پاییز 1403

هائیتی سفر فرانسه را در پی توهین ماکرون احضار کرد

شوخی با دبیر جشنواره فجر و رئیس کانون کارگردانان

صداوسیما فراتر از قانون/ چرا حق پخش تحقق پیدا نمی‌کند؟

عبدالکریمی: با نق‌نق روشنفکرانه کار پیش نمی‌رود

سرمقاله شرق/ شیفت‌ پارادایم‌ در سیاست خارجی‌ چرا مطلوب است؟

9 ماه سرنوشت‌ساز

آموزش یک مدل پاپیون ترند

مثلث دیپلماتیک

صعود میلیونی نرخ سکه در بازار؛ دلار وارد کانال 70 هزار تومان شد

واکنش حماس به هتک حرمت حرم ابراهیمی از سوی بن گویر

شبکه 12 اسرائیل: نعیم قاسم و طلال حمیه هدف بمباران بیروت بودند

در سینمای کمدی از کجا به کجا رسیدیم؟

برندگان جشنواره مستند آمستردام معرفی شدند

قطعنامه ضدایرانی آژانس و خوش‌رقصی مبتذل غربگرایان

سرمقاله کیهان/ هم‌دوش با شیطان

روزنامه ایران/ فرصت برای تعامل و همکاری باقی است

اقلام صادراتی برگشتی مشمول مالیات ارزش افزوده شد

حضور عارف در آیین وداع با پیکر وزیر پیشین دادگستری در مسجد ارگ

توضیحات ربیعی درباره سه سفر پزشکیان به سیستان و بلوچستان

اعلام آمادگی سفیر چین در ایران برای نقش‌آفرینی در حوزه دیپلماسی پارلمانی

اپیدمی احساس تنهایی مردانه

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی: بنزین هواپیما از 600 تومان به 7 هزار تومان افزایش می‌یابد

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی