اخبار محرمانه

آخرين مطالب

اصلاح ساختار حکمرانی انرژی؛ شرط رفع ناترازی وزارت نفت

اصلاح ساختار حکمرانی انرژی؛ شرط رفع ناترازی
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه -

صنعت نفت ایران به‌عنوان قلب اقتصاد کشور، با همه مشکلاتی که با آن دست به گریبان است، امروزه به دو دلیل مشخص یعنی روزآمد نبودن ابزار (فناوری و ماشین‌آلات) و روبه‌روبودن با میدان‌ها و چاه‌های فرسوده، به صنعتی خسته تبدیل شده است.
پیش از پرداختن به این موضوع و با هدف نشان‌دادن اهمیت صنعت نفت در اقتصاد کشور لازم است بدانیم براساس تازه‌ترین گزارش‌های منتشرشده، اکنون تعداد 145 میدان هیدروکربنی (103 میدان نفتی و 42 میدان گازی)، مشتمل بر 297 مخزن نفتی و گازی در ایران کشف شده است.
از تعداد کل این مخازن هیدروکربنی، 205 مخزن نفتی و 92 مخزن گاز طبیعی است که از ابتدای انقلاب اسلامی تا پایان سال 1402 برای بهره‌برداری از این مخازن، حدود چهار هزار و 866 حلقه چاه نفت و گاز حفر شده که به‌طور تقریبی در این میان 411 حلقه چاه در دریا حفاری شده است.
ایران در عرصه صنعت نفت و گاز در دنیا، دو مقام سومی را در اختیار دارد؛ از یکسو سومین کشور تولیدکننده گاز جهان است و از سوی دیگر میدان نفتی اهواز به‌عنوان بزرگترین میدان نفتی ایران با ذخیره درجای بیش از 65 میلیارد بشکه و ذخیره قابل برداشت 37 میلیارد بشکه، سومین میدان بزرگ نفتی جهان به شمار می‌رود.
هم‌اکنون تولیدهای حاصل از میدان‌های نفت و گاز کشور به دلایل مختلف که مهم‌ترین آن تحریم، ضعف مدیریت، روزآمد نبودن فناوری، استهلاک ابزار و فرسودگی چاه‌هاست، روزانه 2 میلیون و 285 هزار بشکه نفت خام و میعانات گازی است که در 10 پالایشگاه کشور، پالایش و به اشکال مختلف که یکی از مهم‌ترین آن، تأمین سوخت پایدار است به اقتصاد کشور تزریق می‌شود.
اینکه نفت، قلب اقتصاد کشور دانسته می‌شود واقعیتی عاری از اغراق است و اینکه تأمین سوخت پایدار کشور، شاهرگ حیاتی خون‌رسانی به اقتصاد کشور است، واقعیتی غیرقابل کتمان به‌شمار می‌رود.
اکنون روزانه 18 میلیون دلار با قیمت دلار 60 هزار تومانی برابر با 11 هزار میلیارد تومان، صرف تأمین سوخت پایدار کشور می‌شود. این عدد در سال، برابر با چهار هزار و 29 هزار میلیارد تومان یا 67 میلیارد دلار است. به عبارتی این عدد، به‌طور تقریبی 20 برابر بودجه کل کشور است، یعنی سالیانه به اندازه دو برابر بودجه کل کشور صرف تأمین سوخت پایدار کشور می‌شود.
در شرایط کنونی، سوخت پایدار، از وضع شکننده‌ای برخوردار است و اگر با همین روند تداوم پیدا کند با شرایطی روبه‌رو می‌شود که مصداق بارز «ناترازی در عرضه و تقاضای انرژی» به‌ویژه در مورد گاز طبیعی، بنزین و گازوئیل است.
امروزه، میانگین ناترازی سالانه گاز کشور، حدود 120 میلیون متر مکعب در روز است و در فصل سرد سال، این حجم، معادل روزانه 315 میلیون مترمکعب می‌رسد. در زمینه بنزین نیز حجم ناترازی به بیش از 15 میلیون لیتر در روز رسیده و در قانون بودجه سال 1403 معادل 140 هزار میلیارد تومان برای جبران این ترازی پیش‌بینی شده است؛ همه و همه نشان می‌دهد که ناترازی انرژی، کابوس صنعت نفت و گاز و حتی بخش انرژی کشور است؛ مگر آن که متولیان این حوزه تدبیری تازه بیندیشند.
جنگ تحمیلی هشت ساله و تحریم‌های مختلفی که متأسفانه کشور از ابتدای انقلاب تا به امروز با آن روبه‌رو بوده است، در کنار هجمه‌های مختلف، تخریب‌های گوناگون، خودتحریمی‌ها و محدودیت‌های ناشی از قوانین دست و پاگیر از مهم‌ترین دلایل خستگی صنعت نفت کشور است و گریز از این خستگی و فرسودگی، ضمن اینکه به تلاش برای رفع تحریم‌ها نیازمند است، به اصلاح ساختار حکمرانی کشور وابستگی تمام دارد.
اصلاح ساختار حکمرانی انرژی کشور که با هدف افزایش تولید، ارتقای بهره‌وری و بهینه‌سازی مصرف انرژی برای زدودن خستگی از کالبد صنعت نفت کشور و گریز از ناترازی انرژی مورد تأکید است در صورتی محقق می‌شود که اولویت همه دستگاه‌های تصمیم‌ساز و اجرایی و به‌ویژه دولت چهاردهم قرار گیرد.
دولت چهاردهم لازم است با افزایش واقع‌بینانه بودجه، اصلاح قوانین دست و پاگیر و ساختار سازمانی نامناسب، اصلاح و بازنگری در فرایندهای بالادست و پایین‌دست نفت و حذف موارد و تبصره‌هایی که سبب روزآمد نبودن فناوری و ماشین‌آلات تغییرات در این حوزه را آغاز کند. این تغییرات می‌تواند از طریق احیای شرکت کالای نفت، سبب خرید کالاهای اساسی در بازیابی چاه‌های نفت و گاز به‌ویژه همه قطعات درون‌چاهی و برون‌چاهی و توربین و کمپرسورهای خطوط انتقال و ... هر کالایی را که در افزایش تولید نقش دارد فراهم آورد.
نیاز به تصریح و تأکید ندارد که دولت در سیاست راهبردی اصلاح ساختار حکمرانی انرژی کشور به دلیل محدودیت‌های مختلف، نیازمند مساعدت بخش خصوصی توانمند، به‌ویژه شرکت‌های دانش‌بنیان است و بدون یاری گرفتن از این دو بخش، اصلاح ساختار حکمرانی انرژی کشور، با چالش‌های جدی و اساسی روبه‌رو می‌شود، اغراق نیست اگر مدعی شویم بخش خصوصی و شرکت‌های دانش‌بنیان، کشور که امروزه از توان فنی و علمی بالایی برخوردارند، می‌توانند در رقابت با بسیاری از کشورهای منطقه و جهان سربلند بیرون بیایند که به غیر از این رویکرد، اصلاح ساختار حکمرانی انرژی، محال و یا بسیار دشوار خواهد بود.
حشمت‌الله رضایی
کارشناس انرژی

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/1254982/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کمبود دارو برای بیماران سرطانی

استراتژی پرهزینه کی‌‏یف

گروسی: به‌زودی به تهران سفر می‌کنم

پزشک شدن به شرط ضمانت

میانگین هزینه‌ سالانه‌ خانوارهای ایرانی اعلام شد

ورود متولدین دهه‌های مختلف به «جوکر 2»!

یادی از قدیم‌ها با «وضعیت سفید»

عراق پایگاه نفوذ ایران در خاورمیانه

خاطره بازی کامبیز دیرباز با زنده یاد صدرالدین حجازی

دوبله حامد آهنگی و الیکا عبدالرزاقی روی ویدئوی شهاب حسینی

زنگ بزنید 110 بگید حال هاشم آقا اصلاً خوب نیست!

استقبال قائم‌مقام وزارت‌ خارجه نروژ از تمایل پزشکیان برای تعامل با کشورهای غربی

رئیس سازمان انرژی اتمی: تعداد بازرسان در ایران با هیچ کجا قابل مقایسه نیست

اولین باری که رهبر انقلاب شعر «علی ای همای رحمت» را شنیدند

کتابی که به کودکان درس خودشناسی می‌دهد

تفنگ‌های حقیقی و خواهرهای دلتنگ

رئیس جدید مرکز ارتباطات مردمی نهاد ریاست‌ جمهوری منصوب شد

انتقاد تند خبرگزاری تسنیم به مجری نشست خبری رئیس‌جمهور: قرعه‌کشی، «نمایشی» بود

نظرسنجی عجیب صداوسیما علیه رئیس‌جمهور بعد از نشست خبری/ عکس

جشنواره "دختر و بابا" نقطه آغاز یک پروژه فرهنگی

گزارش «سازندگی» درباره حضور مهاجران افغانستانی‌ در تهران

رقص ممنوعه سهراب در سریال «گردن زنی» اجرا شد!

سعید جلیلی: موضوع امروز کشور، تبدیل کردن زندان اوین به دانشگاه نیست

حمله «جوان» به «فراستی»: مسعود جان! سفره امریکا چرب‌تر بود؟!

آدم‌کشی با اسلحه

قیمت خرید تضمینی دانه‌های روغنی مشخص شد

سپند امیرسلیمانی در قسمت جدید سریال «لالایی»

جدیدترین اظهارات گروسی درباره برنامه هسته‌ای ایران

عضو کمیسیون امنیت ملی: باید دست دولت را باز بگذاریم

مسئله بچه‌های مسئولین

مخالفت خانواده‌های اسرای صهیونیستی با تعیین «گدعون ساعر» به عنوان وزیر جنگ

اوکراین ارتباط با عامل سوءقصد علیه ترامپ را رد کرد

صدف اسپهبدی در سریال بازنده

پزشکیان: برای تامین معیشت مردم، شب و روز نمی‌شناسیم

حمله موشکی از جنوب لبنان به شمال فلسطین اشغالی

پژمان جمشیدی، بدلکار رقص استخدام کرد!

چهره ها/ تیپ خاص نیما شعبان‌نژاد در اکران سریال بازنده

دیدار نماینده ویژه پوتین با دبیر شورای عالی امنیت ملی برای پیگیری توافقات کریدوری

انتقاد وزیر اقتصاد از بدقولی روسیه برای سرمایه‌گذاری در ایران

حواشی نخستین نشست خبری رئیس‌جمهوری را مشاهده کنید

بازتاب نشست خبری پزشکیان در رسانه‌های انگلیسی‌ زبان

ترامپ: لفاظی‌های هریس و بایدن دلیل سوء قصد به من بود

معلم کلاس اول چطور در روحیه کودکان تاثیر می گذارد؟

نماینده جنبش امل در تهران با عراقچی دیدار کرد

پاسخ سفارت ایران در لندن به ادعایی درباره همکاری هسته‌ای مخفیانه ایران و روسیه

رسانه‌ها درباره ناترازی برق، گاز و بنزین به ما کمک کنند و ایده دهند

درخواست مهم رئیس‌جمهوری از رسانه‌ها برای حل مسئله ناترازی انرژی/ کمک کنید و ایده دهید

ادعایی درباره یک فرد جدید در ماجرای وام‌های نجومی

تل‌آویو: حمله حزب الله را دفع و به جنوب لبنان حمله کردیم

شویگو با بشار اسد دیدار کرد

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی