اخبار محرمانه

آخرين مطالب

ناوگان زمین‌گیر؟ تحلیل ویژه

ناوگان زمین‌گیر؟
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - هم میهن /متن پیش رو در هم میهن منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
مریم رحیمی| بلیت هواپیما یا پیدا نمی‌شود و یا اگر به ندرت و با خوش‌شانسی پیدا شود قیمت‌های عجیبی دارد که به قیمت‌های مصوب اعلام‌شده شباهتی ندارد. صنعت هوایی سال‌هاست گرفتار تحریم است و این موضوع، مشکلات فزاینده‌ای برای این بخش به بار آورده. اما اینکه شرایط فعلی بازار بلیت هواپیما را چقدر می‌توان به تحریم ربط داد در ابهام عجیبی است. برخی از منتقدان کم شدن تعداد هواپیماهای فعال را دلیل کمبود بلیت می‌دانند.
در گزارشی که مدتی پیش در یکی از رسانه‌ها منتشر شد ادعا شده بود که تعداد هواپیماهای در حال پرواز کشور به هشت فروند رسیده است.
در واکنش به این گزارش سازمان هواپیمایی اعلام کرد: «از ابتدای دولت سیزدهم تا پایان سال 1402، 92 فروند هواپیما و هلی‌کوپتر به ناوگان هوایی اضافه شده است و فقط در نوروز 1402 حدود 2میلیون و 900 هزار مسافر جابه‌جا شده‌اند که در نوروز 1403 این رقم به بیش از 3میلیون و 500 هزار مسافر با 27هزار و 500 پرواز رسید.
روابط عمومی این سازمان با اتکا به این آمار تاکید می‌کند که اگر فقط هشت هواپیمای فعال وجود دارد این 3/5میلیون مسافر چگونه جابه‌جا شده‌اند؟»
برخی دیگر از منتقدان به فعالیت چارترکنندگان در بازار سیاه اشاره کرده و می‌گویند: «معمولاً چارترکنندگان طی قراردادی با شرکت هواپیمایی تعداد پرواز‌های مدت مشخصی را در یک خط پروازی می‌خرند. با خرید خط پروازی در یک بازه زمانی آنها می‌توانند بلیت‌های آن بازه را در سایت به فروش برسانند. مشکل وقتی پیدا می‌شود که یکی دو روز مانده به زمان پرواز، نرخ جدید که بعضاً تا دو برابر قیمت مصوب است را اعلام می‌کنند و به خریدار می‌گویند در صورت عدم پرداخت مابه‌التفاوت، بلیت کنسل می‌شود.
در روش دیگر، سیستم عرضه و تقاضا را به هم می‌زنند تا قیمت به رقم موردنظر فروشنده برسد و اینجاست که وقتی به سایت‌های فروش مراجعه می‌شود، بلیتی برای پرواز هفته‌های بعد وجود ندارد. چون این بلیت‌ها نزد چارترکننده فریز شده است و در یک بازار در سایه به فروش می‌رسد.»
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در خصوص موضوع بلیت اظهار می‌کند: «به صورت مستمر در پایش و رصد شرکت‌های هواپیمایی و بازار فروش بلیت هواپیما برای پاسخ به مازاد تقاضا از هیچ تلاشی فروگذار نکرده‌ایم.»
با وجود این تاکید اما شرایط بازار بلیت اصلاً خوب نیست. متقاضیان عادی اگر آشنایی در دفتر خدمات هواپیمایی یا یکی از ایرلاین‌ها نداشته باشند بلیتی هم نخواهند داشت یا بسیار گران‌تر از نرخ‌های مصوب به دست‌شان خواهد رسید.
پیشتر یکی از مدیران میانی سازمان هواپیمایی در گفت‌وگویی به طنز به خبرنگار هم‌میهن گفت: «خودمان هم بلیت گیرمان نمی‌آید.»
در این ماجرا قطعاً کم بودن تعداد هواپیما یکی از عوامل اثرگذار است. هرچند در خصوص تعداد آن مناقشه‌ای بین هشت تا 200 فروند هواپیما وجود دارد. به هر حال آنچه مسلم است اینکه تحریم‌ها نقش زیادی در کاهش تعداد پروازها دارند.
در کنار آن سوخت هواپیماها، تحریم است. بعد از آنکه ترامپ از برجام خارج شد، سوخت‌های هوایی هم در معرض تحریم‌ها قرار گرفتند. البته همان موقع، رئیس سازمان هواپیمایی کشور اعلام کرد که قرار نیست پروازی را به‌خاطر عدم سوخت‌رسانی لغو کنند.
اما کسی نگفت که قرار است پروازها محدود شوند و چند سال بعد هم، جمع تورم، قیمت‌گذاری تکلیفی و کاهش بهره‌وری ناوگان حمل‌ونقل هوایی، وضعیت پروازها را تا این حد نامساعد کند؛ تا حدی که دوره انتظار برای خرید بلیت هواپیما به 15 روز تا یک ماه رسیده است و اصلاً بلیت برای مسافران عادی نایاب است.
این‌ها همه در حالی است که مسافرانی که بلیت پیدا می‌کنند هم از وضعیت هواپیماها راضی نیستند. از تأخیرهای زیاد در پروازها، تا قیمت‌های نامتناسب با جیب مسافر و نامتوازن بودن خدمات ارائه‌شده با قیمت، از جمله موارد گلایه مسافرانی است که به سختی بلیت تهیه کرده‌اند.
در مقابل فعالان حوزه هوایی معتقدند در صورتی که دولت دست آن‌ها را در قیمت‌گذاری باز گذاشته بود، از مشکلات حوزه کاسته می‌شد. این‌طور که بررسی‌ها نشان می‌دهد، بلیت هواپیما، سه‌قیمتی است.
یکی قیمتی که دولت اعلام می‌کند؛ دیگری قیمت بلیت‌های چارتری که توافقی است و دست آخر قیمتی که از دست ایرلاین‌ها خارج است و در بازار غیررسمی هر چقدر بخواهند، می‌فروشند.
مردم هم اگر چاره دیگری پیدا نکنند، با هر قیمتی آن را می‌خرند. این در حالی است که زمزمه‌هایی مبنی بر دخالت سازمان هواپیمایی بر قیمت‌های چارتری هم به گوش می‌رسد.
به گفته سخنگوی سازمان هواپیمایی، این سازمان منتظر اعلام ستاد تنظیم بازار است تا قیمت بلیت‌ها را اعلام کند و بعد از آن بر قیمت‌ها نظارت کند و اجازه ندهد، بلیت هواپیما با قیمت‌های خارج از مصوبه به فروش برسد. 
در حال حاضر در همسایگی ایران، ترکیه با افزایش تعداد فرودگاه‌های خود از 26 به 56 عدد و تعداد مسافران هوایی خود از سالانه 35 میلیون به 180 میلیون نفر، دورنمای خوبی برای صنعت هوایی خود متصور است.
اما در ایران، با وجود آنکه نیاز به حدود 500 فروند هواپیما وجود دارد تا ناوگان داخلی تامین شود و مسافران داخلی با کمبود هواپیما و نبودِ بلیت مواجه نشوند اما تحریم‌ها و عدم تمایل سرمایه‌گذار بخش خصوصی به ورود در این حوزه، دورنمای این صنعت را تاریک کرده است.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/1231005/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

همتی: مانعی برای عرضه خودرو در بورس وجود ندارد

پشت صحنه خاطره انگیز بازی عارف لرستانی در «قهوه تلخ»

جنگنده «جی ـ 20» چینی مناسب ایران؛ موانع فروش رفع شد؟!

نظرسنجی جدید: 70 درصد مردم تلویزیون ایران را نگاه نمی‌کنند!

بیش از 4 هزار پرونده شکایت پارسال در کمیسیون ماده 16 رسیدگی شد

قوانین مربوط به ایثارگران بازنگری، اصلاح و تجمیع شود

سرمقاله آرمان امروز/ شمارش معکوس انتخابات آمریکا

اصلاح تصویب‌نامه واردات خودروهای بنزینی به مناطق آزاد

«ترامپ» در آستانه برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری، بار دیگر ادعای تقلب را مطرح کرد

دیدار رئیس سیا با السیسی با محوریت تحولات غزه و لبنان

دستور تخلیه 10 شهر و روستای جدید در جنوب لبنان از سوی صهیونیست‌ها

دیده‌بان حقوق بشر حملات به بخش درمان لبنان را «جنایت جنگی» خواند

رهبر کره شمالی: هرگز روند تقویت توانمندی‌های هسته‌ای را تغییر نخواهیم داد

دیدار پزشکیان با نماینده آیت‌الله سیستانی

کنایه سخنگوی دولت اصلاحات به سخنگوی دولت پزشکیان

عضو کمیسیون صنایع و معادن: وزیر صمت برای ساماندهی خودروهای داخلی قول داد

واکنش «همتی» به صد هزار مجوز مشکوک «خاندوزی»

خانه شازده و محله سریال «متهم گریخت» بعد از 19 سال!

چهره ها/ عکس متفاوت بازیگر دودکش با یک چهره غم‌زده

اقدام خصمانه کانادا علیه ایران

روزنامه رسالت/ قدرت ملی!

فراخوان حماس برای تشدید مقاومت در کرانه باختری

بازسازی سکانسی خاطره انگیز از سلطان قلب ها در «مفت بر»

آیت‌الله مکارم‌شیرازی: دولت، برای رفع مشکل مسکن اقدام جدی کند

20 سال از این خاطره میگذره!

گفت‌وگوی شهاب حسینی با استاد علی نصیریان در برنامه «اثر انگشت»

قدردانی آیت‌الله نوری همدانی از مواضع انقلابی رئیس جمهور

سنت جدید دولت پزشکیان

دلار و سکه عقب نشینی کردند؛ دلار در کانال 68 هزار تومان قرار گرفت

پس از رای مثبت به پایان تحریم کوبا، آرژانتین وزیر خارجه‌اش را برکنار کرد

به یاد هنرمندانی که این سال ها از دست دادیم

سرمقاله آرمان ملی/ هزینه هنگفت صهیونیست‌ها

تکذیب ممنوعیت فروش بلیت هواپیما به افغانستانی‌ها

دستگیری زوج اسراییلی به اتهام جاسوسی برای ایران

شهادت 2 فلسطینی در «طولکرم» و تداوم درگیری شدید با نظامیان صهیونیست

هریس: ترامپ قادر به هرکاری برای به چالش کشیدن نتیجه انتخابات است

از غزه تا دفاع مقدس در اجراهای خیابانی جشنواره تئاتر «سودای عشق»

هادی چوپان در جمع عوامل فیلم «زودپز» در اکران مردمی

آیت‌الله جوادی آملی: هر تعرضی علیه ایران با پاسخ قاطع روبه‌رو می‌شود

نقش والدین در مهیا کردن نوجوان برای ورود به جامعه

سرمقاله همشهری/ باور 373، ‌ پدافند شگفتی‌ساز ایران

آغاز به کار سامانه بازار ارز توافقی در آینده نزدیک

هشدار جدی نماینده مجلس برای افزایش نرخ ارز و اثرات تورمی در سال آینده

رالف فاینس تجلیل می‌شود؛ بهترین بازیگر سال جشنواره سانتاباربارا

زوج سحر دولتشاهی و حامد بهداد در فیلم کمدی «مفت ‌بر»

پاسخ قالیباف به فرد معترض در مراسم بزرگداشت حادثه معدن طبس

سرمقاله اعتماد/ انتخابات آمریکا و یک پنسیلوانیا

تاثیر رشد قیمت دلار نیمایی بر عملکرد شرکت‌های بورسی

نبیه‌بری:قطعنامه 1701 تغییر نمی‌کند/ توپ در زمین نتانیاهو است

آمریکا 398 شرکت در بیش از 12 کشور را تحریم کرد

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی