اخبار محرمانه - ایرنا / کاپیتان روسی کشتی باری «سولونگ» که در تصادف مرگبار دریای شمال نقش داشته، امروز (شنبه 25 اسفند 1403) در دادگاهی در انگلیس حاضر و به اتهام قتل ناشی از سهلانگاری فاحش تفهیم اتهام شد. این حادثه که منجر به ناپدید شدن و احتمالاً مرگ یک ملوان فیلیپینی شد، ابعاد حقوقی و دیپلماتیک گستردهای پیدا کرده و در حالی رخ داده که تنشها میان لندن و مسکو همچنان در بالاترین سطح خود قرار دارد.
ولادیمیر موتین کاپیتان 59 ساله این کشتی که اهل سنپترزبورگ
روسیه است، به اتهام «قتل ناشی از سهلانگاری فاحش» در دادگاه بدوی «هال مَجستریت» حاضر شد. وی که در محفظه شیشهای دادگاه قرار داشت، تنها برای تأیید هویت خود صحبت کرد و درخواستی برای آزادی به قید وثیقه ارائه نداد.
حادثه تصادف، دوشنبه هفته پیش در دریای شمال و حدود 20 کیلومتر دورتر از سواحل یورکشایر رخ داد. بر اساس گزارشها، کشتی باری سولونگ که تحت پرچم پرتغال فعالیت میکرد، با یک نفتکش آمریکایی به نام استنا ایمَکیولِیت (Stena Immaculate) برخورد کرد.
برخورد این دو کشتی منجر به آتشسوزی و انفجار در بخش جلویی کشتی سولونگ شد که مارک آنجلو پرنیا، خدمه 38 ساله فیلیپینی، در آن لحظه در این قسمت کشتی حضور داشت و ناپدید شد. تلاشهای سایر ملوانان برای یافتن او پیش از ترک کشتی بینتیجه ماند.
پس از این حادثه، عملیات جستوجو و نجات گستردهای با مشارکت گارد ساحلی انگلیس و تیمهای امدادی انجام شد که طی آن، 36 نفر از سرنشینان دو کشتی نجات یافتند. با این حال، همچنان اثری از ملوان ناپدیدشده پیدا نشده و مقامات گمان میبرند که وی جان خود را از دست داده است.
بر اساس گزارش شرکت آمریکایی کرولی (Crowley)، که مالک نفتکش استنا ایمَکیولیت است، این نفتکش در زمان حادثه 220 هزار بشکه سوخت جت را در 16 مخزن جداگانه حمل میکرد که یکی از این مخازن در اثر برخورد آسیب دید.
با این حال، بیشتر این سوخت در آتشسوزی تبخیر شده و نشت عمدهای گزارش نشده است. مقامات دریایی انگلیس همچنان در حال بررسی احتمال آلودگی زیستمحیطی ناشی از این حادثه هستند.
روند حقوقی و اتهامات مطرحشده
اتهام «قتل ناشی از سهلانگاری فاحش» (Gross Negligence Manslaughter) در قوانین انگلیس یک جرم جدی محسوب میشود که در صورت اثبات، میتواند به حبس ابد منجر شود. مقامات قضایی انگلیس تأکید کردهاند که روند بررسی این پرونده همچنان ادامه دارد و ابعاد مختلف حادثه، از جمله نقش کاپیتان کشتی در وقوع برخورد، مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
بر اساس گزارشها، کاپیتان موتین فعلاً در بازداشت خواهد ماند و جلسه بعدی دادگاه وی در 14 آوریل (25 فروردین 1404) در دادگاه جنایی مرکزی انگلیس (Old Bailey) برگزار خواهد شد.
در این میان، شاخه تحقیقات سوانح دریایی انگلیس (MAIB) در حال بررسی ابعاد فنی این تصادف است و نتایج این بررسیها میتواند تأثیر مستقیمی بر روند محاکمه داشته باشد. همچنین، دولت پرتغال که کشتی سولونگ تحت پرچم آن فعالیت میکرد، اعلام کرده است که از نزدیک پرونده را دنبال میکند.
حادثه برخورد این دو کشتی و روند قضایی کاپیتان روسی، بازتاب گستردهای در رسانههای بینالمللی داشته است. برخی تحلیلگران این حادثه را یکی از بزرگترین تصادفات دریایی در دریای شمال در سالهای اخیر میدانند که میتواند بر مقررات ایمنی کشتیرانی تأثیر بگذارد.
همچنین، گارد ساحلی انگلیس همچنان در حال نظارت بر وضعیت کشتیهای آسیبدیده است تا در صورت بروز نشت بیشتر سوخت یا مشکلات فنی، اقدامات لازم را انجام دهد.
ابعاد سیاسی حادثه در سایه تنشهای لندن و مسکو
در حالی که تحقیقات درباره این حادثه ادامه دارد، برخی تحلیلگران به تنشهای گستردهتر میان لندن و مسکو اشاره دارند که میتواند این پرونده را فراتر از یک حادثه دریایی ساده قرار دهد. روابط انگلیس و
روسیه از زمان آغاز جنگ اوکراین به شدت تیره شده و لندن از اصلیترین حامیان تحریمهای اقتصادی و فشارهای دیپلماتیک علیه کرملین بوده است.
در چنین فضایی، بازداشت و محاکمه یک شهروند روس در انگلیس میتواند واکنشهایی از سوی مسکو در پی داشته باشد و ابعاد حقوقی و سیاسی این پرونده را پیچیدهتر کند. وزارت خارجه
روسیه تاکنون درباره این حادثه اظهارنظر نکرده، اما برخی رسانههای روسی این رویداد را در چارچوب سیاستهای سختگیرانه لندن علیه اتباع
روسیه تحلیل کردهاند.
در مجموع، پرونده برخورد کشتیها در دریای شمال همچنان در حال بررسی است و جلسات آتی دادگاه، نقش کلیدی در تعیین سرنوشت کاپیتان روسی و روشن شدن مسئولیتهای طرفین این حادثه خواهد داشت.
بازار
![]()
http://www.SecretNews.ir/fa/News/1342201/تنش-میان-لندن-و-مسکو؛-کاپیتان-روسی-کشتی-غرق-شده-در-دادگاه-انگلیس-حاضر-شد