ملاقات تکاندهنده با قاتل شریف!
فرهنگی اجتماعی
بزرگنمايي:
اخبار محرمانه - فیلم نیوز / قسمت اول سریال «وحشی» به کارگردانی هومن سیدی، دوشنبه 25 فروردین در پلتفرم فیلمنت منتشر شد. سریالی که بهواسطه نقشآفرینی جواد عزتی در نقش اصلی و به پشتوانه سریال قبلی هومن سیدی یعنی «قورباغه» طیف قابلتوجهی از مخاطبان پیگیر سریالهای خانگی در انتظار رونمایی از آن بودند. علاوهبر جواد عزتی، حضور نگار جواهریان هم از امتیازات پروژه از منظر ترکیب بازیگران اصلی محسوب میشود.
سریال «وحشی» دومین تجربه هومن سیدی در شبکه نمایش خانگی است که از سال گذشته و در همان فرآیند تولید، یکی از موردانتظارترین سریالهای سال 1404 قلمداد میشد. پس از برگزاری یک اکران ویژه برای رونمایی از قسمت ابتدایی، شب گذشته این قسمت در پلتفرم فیلمنت منتشر شد تا پس از تجربههای موفقی چون «پوست شیر»، «افعی تهران» و «در انتهای شب»، این پلتفرم، برگ برنده دیگری را در میدان رقابت با دیگر پلتفرمهای خانگی رو کند. اما در قسمت اول «وحشی» چه دیدیم و این سریال چقدر در گام اول، توانست انتظارات مخاطبان چشمبهراه خود را، برآورده کند؟
هومن سیدی با خلق فضایی متفاوت در سریال «وحشی» نشان داد که دنبال تکرار خود نیست.
کارگردانی
مهمترین نکتهای که از منظر کارگردانی در مواجهه با قسمت ابتدایی «وحشی» به چشم میآید، این واقعیت است که هومن سیدی، اصلا اهل تکرار خود نیست و با هوشمندی سبک و سیاق متفاوتی را برای روایت این داستان، نسبت به تجربه موفق قبلی خود یعنی «قورباغه» در پیش گرفته است. سیدی که در اولین دورخیز بلند خود برای ورود به دنیای کارگردانی سینمای بیش از یک دهه پیش با «آفریقا» ثابت کرده بود یک فیلمبین حرفهای است و بدون هیچ پردهپوشیای به دنبال ثبت تجربههایی متکی بر قواعد ژانر در کارنامه کارگردانی خود است، در ادامه همین مسیر فیلمهای «سیزده»، «اعترافات ذهن خطرناک من»، «خشم و هیاهو»، «مغزهای کوچک زنگزده» و «جنگ جهانی سوم» را به سرانجام رساند. نکته اصلی اینکه سیدی همزمان با تجربه کارگردانی در قالب ژانر و انتخاب سوژههای متنوع، آرامآرام توانست علاقهمندیهای سبکی خود را به مخاطبانش بشناساند و حالا ساختههای او بهوضوح امضایی قابلتشخیص پای خود دارد. جنبه اصلی این گرایش و علاقهمندی در فیلمسازی را هم میتوان دو عنصر جنایت و خشونت عریان دانست. «وحشی» در همین گام نخست، رگههایی عیان از امضای هومن سیدی را دارد. سیدی در قسمت اول، کارگردانی حسابشده و کمنقصی را به رخ کشیده و بهویژه در سکانس ملتهب پایانی به خوبی مخاطب حرفهایتر را برای دنبال کردن قسمتهای بعدی مجاب میکند.
روایت قصه و معرفی شخصیتها در فیلمنامه بهگونهای است که مخاطب در همان قسمت نخست درگیر سریال «وحشی» میشود.
فیلمنامه
بازار ![]()
اما چالش اصلی هومن سیدی در روایت «وحشی»، بیش از کارگردانی مربوط به مرحله نگارش فیلمنامه بوده است. فیلمنامهای که برای نخستینبار سیدی آن را با صراحتی کامل بر مبنای یک اتفاق واقعی روی کاغذ آورده و همین تصمیم برای ورود به میدانی آزموده نشده، شاهد مثال دیگری از بلندپروازیها و ریسکپذیریهای این فیلمنامهنویس و کارگردان است. اگرچه او پیشتر و در «خشم و هیاهو» نیمنگاهی به پرونده معروف شهلا جاهد داشت اما هم در روایت و هم در اظهاراتش ارتباط این فیلم با سوژه واقعی را در حد الهام توصیف میکرد و اصراری بر واقعی بودن داستان و آدمهایش نداشت. اینبار و در «وحشی» اما او با جسارت و صراحت بیشتری سراغ یک حادثه واقعی رفته و در همان تیتراژ ابتدایی هم به مخاطب اعلام میکند که «این داستان برگرفته از یک رویداد واقعی است» و در ادامه تأکید دارد «هر گونه تشابه اسمی اتفاقی است» تا بدانیم اینبار چقدر به مرز ملتهب «واقعیت» نزدیک شده است. هنوز برای قضاوت درباره فیلمنامه «وحشی» زود است اما به اندازه زمانی که قسمت نخست در اختیار نویسنده گذاشته است، شاهد معرفی نسبتا کاملی از شخصیتهای اصلی بودیم و بهرهگیری از ظرفیت دیالوگنویسی برای ارائه اطلاعات کلیدی به مخاطب هم قابلقبول بود.
یکی از ویژگیهای هومن سیدی بازی گرفتن از نابازیگران است که در «وحشی» هم این کار را به بهترین شکل ممکن انجام داده است.
بازیها
اشاره کردیم که هومن سیدی ورود جدی به عرصه کارگردانی سینما را با فیلم «آفریقا» تجربه کرد و یکی از سه ستاره اصلی آن فیلم، حالا در یک همکاری متفاوت، ستاره اصلی سریال تازه سیدی شده است. البته پس از 15 سال نه جواد عزتی در جایگاه بازیگری نوپا در سینما قرار دارد و نه سیدی اولین تجربههای کارگردانی خود را مشق میکند. بهتعبیری میتوان بازی جواد عزتی در نقش اصلی «وحشی» را در چارچوب همکاری دو ستاره تحلیل کرد. داوود اشرف شخصیت اصلی روایت «وحشی» است که در همین قسمت ابتدایی تجربهای تکاندهنده و سهمگین را پشتسر میگذارد تا در مقام یک کارگر معدن و پایبند به اصول، گرفتار یک چالش اخلاقی عمیق با طعم جنایت شود! عزتی که آخرین مواجهه با علاقهمندانش در شبکه خانگی را با سریال شکستخورده «زخمکاری4» تجربه کرده بود، حالا در «وحشی» فرصتی برای احیای برند خود بهدست آورده و کیفیت حضور او در همین قسمت ابتدایی موید این اتفاق است. نکته مهم دیگر درباره بازیها در سریال «وحشی» توانمندی هومن سیدی در بازی گرفتن از بازیگران کمتر شناختهشده در نقشهای فرعی است که در همین گام ابتدایی اوج این توانمندی او را در سکانس بگومگو میان پدر و مادر داوود در خودرو شاهد بودیم.
«وحشی» به کارگردانی هومن سیدی، دوشنبهها ساعت 20 در پلتفرم فیلمنت منتشر میشود
لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/1351871/