اخبار محرمانه

آخرين مطالب

چالش طراحی صحنه فیزیکی و مجازی؛ فضاسازی موسی کلیم‌الله چطور شکل گرفت؟ فرهنگی اجتماعی

چالش طراحی صحنه فیزیکی و مجازی؛ فضاسازی موسی کلیم‌الله چطور شکل گرفت؟
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - مهر / کیوان مقدم طراح صحنه فیلم «موسی کلیم الله (ع)» گفت که یکی از مهم‌ترین مشکلات در این پروژه، هماهنگی میان طراحی‌های فیزیکی و بخش‌های ویرچوال بود.
کیوان مقدم طراح صحنه فیلم «موسی کلیم الله (ع)» ساخته ابراهیم حاتمی کیا که در چهل‌وسومین جشنواره فیلم فجر موفق به دریافت سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه را دریافت کرد، درباره چالش‌های طراحی صحنه این فیلم گفت: طراحی صحنه این پروژه یکی از پیچیده‌ترین و پرچالش‌ترین تجربه‌های سینمایی من بود. وقتی با یک فیلم تاریخی مواجه هستیم، صرفاً بازسازی یک دوره زمانی در مقیاس بزرگ مطرح نیست، بلکه باید به‌گونه‌ای این بازسازی انجام شود که با ذهنیت مخاطب از آن دوران و همچنین واقعیت‌های تاریخی همخوانی داشته باشد. در «موسی کلیم‌الله»، چالش‌های متعددی پیش رو داشتم، از جمله طراحی محیط‌های عظیم با جزییات دقیق، ترکیب بخش‌های واقعی و مجازی و ایجاد صحنه‌هایی که بتواند هم مقیاس و ابهت دنیای آن دوران را نشان دهد و هم به لحاظ بصری برای تماشاگر قابل‌باور باشد.
وی درباره چالش هماهنگی میان طراحی فیزیکی و ویرچوال این پروژه توضیح داد: یکی از مهم‌ترین مشکلات در این پروژه، هماهنگی میان طراحی‌های فیزیکی و بخش‌های ویرچوال بود. طراحی صحنه‌ای که قرار است نیمی از آن به‌صورت دیجیتال اجرا شود، نیاز به دقتی فراتر از یک فیلم معمولی دارد زیرا هر المان فیزیکی باید با بخش‌های دیجیتال هماهنگ باشد تا ناهماهنگی‌های بصری ایجاد نشود. برای مثال، ما نمی‌توانستیم به‌سادگی یک دکور محدود بسازیم و باقی فضا را به جلوه‌های ویژه بسپاریم، بلکه باید در طراحی‌هایمان، نور، سایه، پرسپکتیو و حتی جنس سطوح را طوری در نظر می‌گرفتیم که بعداً بتوان آنها را گسترش داد.

اخبار محرمانه


این طراح صحنه تاکید کرد: یکی دیگر از چالش‌های مهم این بود که در چنین فیلمی، طراحی صحنه نه فقط برای خلق فضا، بلکه برای ایجاد احساسات و فضاسازی معنوی هم اهمیت دارد. دنیای فیلم حضرت موسی (ع) باید حس الهی، تقدس و در عین حال عظمت را منتقل می‌کرد. استفاده از متریال‌ها، ترکیب بافت‌های قدیمی و رنگ‌بندی صحنه‌ها، همگی در جهت القای این حس بودند. در بخش‌های زیادی از فیلم، باید دکورهای فیزیکی را طوری طراحی می‌کردیم که کاملاً با بخش‌های جلوه‌های ویژه ترکیب شوند و این کار نیاز به دقت بسیار بالایی داشت.
پروسه طراحی صحنه مجازی
مقدم درباره طراحی بخش‌های مجازی و هماهنگی آن با بخش فیزیکی گفت: طراحی صحنه‌های مجازی یک فرآیند چندمرحله‌ای است که از طراحی کانسپت تا مدل‌سازی سه‌بعدی و اجرای نهایی ادامه دارد. در این فیلم، ابتدا تمام محیط‌های دیجیتال را به‌صورت دستی و با طراحی‌های اولیه اسکیس می‌زدیم تا تیم ویژوال افکت دید واضحی از استایل و فضا داشته باشد. سپس با استفاده از نرم‌افزارهای سه‌بعدی، این طراحی‌ها را به مدل‌های دقیق‌تری تبدیل می‌کردیم که بتوانند به‌عنوان مرجع برای بخش مجازی مورد استفاده قرار بگیرند.
وی افزود: هماهنگی بین دکورهای واقعی و جلوه‌های ویژه یکی از حساس‌ترین مراحل بود. باید اندازه‌گیری‌ها به‌دقت انجام می‌شد تا هیچ‌گونه تناقضی بین اجزای واقعی و دیجیتال وجود نداشته باشد. برای مثال، اگر یک ستون در صحنه واقعی قرار داشت اما در طراحی‌های دیجیتالی قرار بود بلندتر و عظیم‌تر دیده شود، باید زاویه‌های دوربین و نورپردازی از ابتدا در نظر گرفته می‌شد تا نتیجه نهایی واقعی و بی‌نقص باشد.

اخبار محرمانه


مقدم درباره تاثیر طراحی صحنه بر پیشبرد داستان و درام فیلم تصریح کرد: طراحی صحنه فراتر از ساختن یک مکان برای فیلمبرداری است؛ این طراحی، زبان بصری داستان است و می‌تواند به‌طور مستقیم بر احساسات و درک مخاطب از فیلم تأثیر بگذارد. یک طراحی صحنه خوب می‌تواند به شخصیت‌پردازی کمک کند، فضای روانی داستان را بسازد و حتی گاهی روایت داستان را جلو ببرد.
وی ادامه داد: در «موسی کلیم‌الله»، طراحی صحنه نقش کلیدی در القای مفاهیم دینی و تاریخی داشت. برای مثال، شهرهای باستانی باید هم از لحاظ واقع‌گرایانه تاریخی درست باشند و هم حس شکوه و قدرت تمدن‌های آن زمان را نشان دهند. در مقابل، صحنه‌های مربوط به زندگی بنی اسرائیل در دوران سختی، باید احساس انزوا، سرگشتگی و در نهایت رستگاری را منتقل می‌کردند. این تضاد در طراحی محیط‌ها و فضاها باعث می‌شود که بیننده به‌صورت ناخودآگاه درگیر فضای احساسی داستان شود.
بازخورد مخاطبان نسبت به فیلم مهم است نه حجم پروژه
مقدم در پاسخ به اینکه آیا داوری فیلم‌های بیگ‌پروداکشن در جشنواره ظلم در حق دیگر آثار نیست، گفت: این یک بحث همیشگی است که آیا فیلم‌های تاریخی باید در کنار آثار کم‌هزینه داوری شوند یا خیر. از یک طرف، پروژه‌هایی مانند «موسی کلیم‌الله (ع)» نیازمند تکنیک‌های پیشرفته، تیم‌های بزرگ و بودجه‌های بالا هستند، اما از طرف دیگر، این به‌معنای برتری مطلق آنها نسبت به فیلم‌های دیگر نیست. هر فیلم، چه هزینه‌اش بالا باشد و چه یک فیلم مستقل با بودجه محدود، باید بر اساس استانداردهای خودش سنجیده شود. البته داوران حرفه‌ای سینما معمولاً در نظر می‌گیرند که یک فیلم بزرگ باید در چه زمینه‌هایی عملکرد بهتری داشته باشد و آیا از امکاناتش به درستی استفاده کرده است یا خیر. در نهایت ، مهم‌ترین عامل، میزان تأثیری است که فیلم بر مخاطب می‌گذارد، نه فقط حجم تولید آن.

اخبار محرمانه


کارهای سریال در حال انجام است
این طراح صحنه درباره وضعیت تولید سریال «موسی کلیم الله (ع)» بیان کرد: پروژه جدید فعلاً به‌خوبی پیش می‌رود و طراحی‌های سریال در حال اجرا هستند. طراحی صحنه سریال با سینما تفاوت‌های خودش را دارد، به دلیل مدت استفاده زیاد در طول چند سال دکور سریال باید طوری ساخته شود که هم دائمی‌تر باشد و هم در طول قسمت‌های مختلف قابلیت انعطاف داشته باشد. در حال حاضر، روی چند طرح ساخت دکور مختلف همزمان کار می‌کنم که هرکدام چالش‌های خاص خودشان را دارند. جلسات فنی فیلمنامه با کارگردان در حال برگزاری است که پس از آن به سرعت جلسات هنری را شروع می‌کنیم.
مقدم در پایان درباره نظر شخصی‌اش نسبت به دریافت سیمرغ فجر و تأثیر آن بر آینده کاری خود گفت: سیمرغ فجر همیشه برای من جایگاه خاصی دارد. گرفتن این جایزه یک تجربه جدید و یک انگیزه قوی‌تر برای ادامه مسیر است. مهم‌ترین تأثیر جوایز این است که مسیر کاری را هموارتر می‌کنند، باعث جلب اعتماد بیشتر در پروژه‌های بعدی می‌شوند و البته مسئولیت‌های بیشتری هم به همراه دارند. برای من، جوایز فقط یک اعتبار حرفه‌ای نیستند، بلکه نوعی مهر تأیید برای تلاش‌های یک گروه هستند. در نهایت ، تأثیر یک جایزه بستگی به این دارد که بعد از آن چطور کار می‌کنیم. سیمرغ می‌تواند یک سکوی پرتاب باشد، اما مهم‌تر از آن این است که همچنان با کیفیت بالا و نوآوری در پروژه‌های آینده ظاهر شویم.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/1337924/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سرمقاله کیهان/ صندلیِ تحقیر هورا کشیدن ندارد!

وزیران امور خارجه آمریکا و عمان گفت‌وگو کردند

چهره ها/ قاب ماندگار بزرگان موسیقی؛ همایون شجریان و علیرضا قربانی در آغوش هم

گریم سنگین «نیکولاس کیج» در نقشی متفاوت برای فیلم «لنگ دراز»

شورجه: خدا را شاکرم فیلم «موسی کلیم‌الله» حاتمی‌کیا را دیدم

قدردانی سرپرست اداره‌کل هنرهای نمایشی از «فاطمه نقوی»، همسر مرحوم آتیلا پسیانی

واکنش ظریف به مشاجره زلنسکی و ترامپ

جزییات بسته حمایتی از مستأجران؛ وام اجاره برای زوج‌های جوان

چرا بهش حمله کرد؟

کمک چهار میلیارد تومانی رهبر انقلاب برای آزادی زندانیان نیازمند

سرمقاله ایران/ چند نکته درباره استیضاح

سوال آخرین خبر از سخنگوی دولت در مورد تعطیلی بانک‌ها در ایام نوروز

ترخیص آمبولانس‌های رسوبی از مرز بازرگان‌

درباره «در سایه سرو» و سومین اسکار سینمای ایران

علی نصیریان در رونمایی فیلم «هفت بهارنارنج»: سینما فقط سرگرمی و تفنن نیست

پای طومار به صحن علنی مجلس باز شد

پزشکیان: باید بستری فراهم کنیم که رفتن آزاد باشد و جلوی دست و پای کسی را نگیریم

مسعود نیلی: از سال 97 تا امروز 4 شوک ارزی داشتیم که در دنیا تقریبا بی‌سابقه است

فاکس نیوز: کاخ سفید به دنبال عذرخواهی علنی زلنسکی است

بهنام تشکر و رویا افشار در نمایش جدید کورش سلیمانی بازی می‌کنند

«سالن چهار» میلاد کی‌مرام چه زمانی اکران می‌شود؟

آیا استیضاح همتی پایان گفتمان وفاق است؟

موافقتنامه انتقال محکومان میان ایران و ونزوئلا تصویب شد

تحول دیجیتال در بیمه دی باپلتفرم «دِی‌دار»

تازه ترین شماره "شاهد نوجوان" منتشر شد

سرمقاله اعتماد/ خطای استراتژیک زلنسکی

ارجاع مصوبه مجلس درباره کاهش ساعت کاری به مجمع تشخیص مصلحت نظام

حراج سکه؛ به نفع کارگزار یا خریدار؟

نظر زیدآبادی درباره استیضاح همتی

خیانت کلمات به چاق‌ها

تندروها برنده بی‌چون‌وچرای آخرین دربی سیاسی بودند؟

رئیس خانه صنعت: وزیر نیرو نامه زده که دیگر موظف به تامین برق صنایع نیستیم

خاندوزی: در دولت سیزدهم یک سال طول کشید تا فردی را بیاوریم که روابط بانکی با چین را تسهیل کند

دختر به کلاهبردار و شیاد نمیدم

لایحه معاهده بین ایران و ازبکستان برای انتقال محکومان تصویب شد

اژه ای: آیا همه ایرانیان خارج از کشور ضد انقلابند؟

صحبت‌های جالب «ایلان ماسک» بعد از تولد چهاردهمین فرزندش

سرمقاله آرمان ملی/ چه کسی مقصر است؟

سخنگوی دولت: موظفیم یارانه‌ دهک‌های 8 ، 9 و 10 را حذف کنیم

نماینده مجلس: با پاکستان گوشت و مصالح ساختمانی را تهاتر میکنیم و اصلا نیاز به دلار ندارد

توضیحات سخنگوی دولت در مورد کالابرگ الکترونیکی

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی: هیچ‌گونه افزایش قیمت بلیت هواپیما نداشته‌ایم

خنده‌ای آمیخته به تلخی و سیاهی

شمار تماشاگران مراسم اسکار باز هم کاهشی شد

رئیس عدلیه: همه قائلیم وضعیت معیشت و اقتصاد مردم خوب نیست؛ خوب که نه خیلی بد است

دومین جلسه حکمت و بصیرت با موضوع تفسیر قرآن کریم برگزار شد

چرا «ظریف» کنار کشید؟

یه هفته رو هوا بود

اظهارات ظریف چند روز قبل از استعفا؛ تندروها دشنام می‌فرمایند و ما هم دعا می‌کنیم

با محلول همه کاره جرم‌زدا و چربی‌زدا؛ خونه تکونی سالم و ساده ای داشته باشید

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی