صداوسیما در روایت واقعیت نیازمند بازنگری جدی است
فرهنگی اجتماعی
بزرگنمايي:
اخبار محرمانه - یک کارشناس رسانه درباره نقش رسانه ملی در فضای رقابتی فعلی، اظهار کرد: سازمان صداوسیما به بخشی از رسالت خود عمل کرده است اما در روایت واقعیت نیازمند بازنگری جدی و سازماندهی جدیدی است.
مقام معظم رهبری روز 11 دی ماه در پیامی به ششمین نشست افق تحول رسانه، با تاکید بر نقش بیبدیل رسانهها در پیکارهای کنونی جهان، رساندن پیام و روایت واقعیت را عاملی مهمتر از ابزارهای نظامی در تعیین پیروز میدان دانستند و خواستار دقت، تلاش و ابتکار بیشتر در عرصه رسانه شدند. پیامی که از سوی رییس صداوسیما در قالب یک شگفتانه مطرح و از آن به عنوان وظیفهای تاریخی و تمدنی یاد شد که رهبری بر دوششان گذاشتهاند.
علیرضا دباغ ـ دکترای فرهنگ و ارتباطات ـ درباره منویات مقام معظم رهبری خطاب به اهالی رسانه و بهویژه صداوسیما، در گفتوگویی با ایسنا بیان کرد: فارغ از برداشت و استفاده له و علیه از پیام که همانطور که آقای فضائلی اشاره کردند ناروا و به حاشیه راندن متن است، آنچه مشترک است، پی بردن به متفاوت بودن این پیام نسبت به پیامهای رسمی به سایر همایشهاست.
این کارشناس رسانه در عین حال بیان کرد: قصد آن نیست که به تحلیل گفتمان ادبی این پیام بپردازیم که اگر چنین بود بار عاطفی کلمات به کار گرفته شده هر کدام معنای خاصی را به ذهن تحلیلگران متبادر میکند و بسته به زمینهها و فرامتنها، دامنه گفتمانی وسیعی را در برمیگیرد.
به اعتقاد وی «آنچه حائز اهمیت است، دال مرکزی این پیام و قاعده گفتاری رهبری است. این پیام از قاعده کمگویی و گزیدهگویی بهره جسته است. این قاعده در زمانها و زمینههای مختلفی کاربرد دارد. یکی از آنها زمان جنگ است. در این زمان فرمان باید صریح و بیپرده بیان شود همانگونه که در این پیام اتفاق افتاده است.»
دباغ با اشاره به استفاده رهبر انقلاب از عبارت «پیکارهای کنونی» برای وضعیت زمانی حاضر گفت: از نظر زمانی و زمینهای رسانه ملی در وضعیت جنگی با سایر رسانههایی است که در اختیار امپراطوری رسانهای صهیونیستی قرار دارند. پیروزی در این میدان توانایی رساندن پیام و روایت واقعیت است که از ابزارهای نظامی نیز در رسیدن به پیروزی مؤثرتر است.
این مدرس دانشگاه با اشاره به نقش سازمان صداوسیما در این فضای رقابتی معتقد است: سازمان صداوسیما به بخشی از رسالت خود عمل کرده است اما در روایت واقعیت نیازمند بازنگری جدی و سازماندهی جدیدی است. این سازمان در چند سال اخیر با بهکارگیری نیروهای جوان گامهایی برای تحول برداشته است اما تجربه زیسته ما در سپهر رسانهای نشان میدهد داشتن نیروهای جوان و تازه نفس اگر در کنار نیروهای مجرب و آبدیده در کوران حوادث رسانهای نباشد، نه تنها کارآمد نخواهد بود بلکه نتیجه معکوس میدهد و حتی ممکن است به تکرار تجربههایی بیانجامد که گاه تلخ و زیانبار بوده است.
علیرضا دباغ در پایان تاکید کرد: در میدان جنگ رسانهای دقت در کنار تلاش و ابتکار جواب میدهد؛ چیزی که خلاف رویه سالهای اخیر مدیران سازمان بوده و امید است مورد تجدید نظر و مداقه رییس فعلی رسانه ملی قرار گیرد.
لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/1313887/