کاهش استرس با انجام بازیهای جهان باز
خواندنی ها
بزرگنمايي:
اخبار محرمانه - خراسان / سالهاست که بازیهای ویدئویی موضوع پژوهشهای علمی بودهاند و یافتهها مدام بین خوب یا بد بودن این بازیها در نوسان هستند. اما بهنظر میرسد که این نتایج ارتباط زیادی با نوع بازیهای ویدئویی داشته باشند. به گزارش «دیجیاتو»، پژوهشگران کالج سلطنتی لندن و دانشگاه گراتس اتریش مزایای بازیهای ویدئویی جهان باز را برای سلامت روان بررسی کردهاند. این بازیها محیطهایی گسترده و با جزئیات بالا دارند و خط سیر بازی همیشه خطی و ساختارمند نیست.
یک ابزار برای بهبود خلقوخو
طبق این پژوهش جدید، بازیهای جهان باز که آزادی عمل بالایی دارند و اجازه میدهند کاربر به دلخواه خود دنیای بازی را کاوش کند، مزایای روانی بالایی دارند. این یافتهها راه را برای استفاده از بازیهای ویدیویی بهعنوان یک ابزار برای درمان استرس و اضطراب، و بهبود آرامش و سلامت روان باز میکنند. پژوهشگران این مطالعه میگویند که بازیهای جهان باز این قابلیت را دارند که با محیط وسیع و فرصتهایی که برای کاوش آزادانه فراهم میکنند، احساس فرار از واقعیتهای زندگی و آرامش را به گیمرها القا کنند. پژوهشهای قبلی نشان میدادند که انجام تفریحی بازیهای ویدئویی اضطراب را بهمیزان قابلتوجهی کاهش و خلقوخو را بهبود میدهند.
تفاوت بازیهای جهان باز با رقابتی
ایده اصلی بازیهای جهان باز این است که به گیمرها آزادی عمل بدهند. گیمرها آزادی کاوش محیط و تعامل با آن را دارند، میتوانند یک روز را به بهبود یک مهارت در بازی اختصاص بدهند، یا به چند مأموریت فرعی بپردازند که از داستان اصلی جدا هستند. مهمتر این که کاربران میتوانند این چیزها را با سرعتی که خودشان میل دارند پیش ببرند. در بازیهای رقابتی، سبک بازی حول اهداف و مسیری از پیش تعیینشده است و هیجان و اضطرار بالایی را ایجاد میکنند. اما در بازیهای جهان باز، سبک در اختیار گیمر است و او ارتباط عمیقتری با دنیای بازی برقرار میکند. در نتیجه گیمر میتواند اهداف و سرعت دلخواه خود را در بازی پیاده کند.
نحوه انجام این پژوهش
برای بررسی ارتباط بین باریهای ویدیویی جهان باز و سلامت روان، پژوهشگران یک رویکرد ترکیبی را اتخاذ و دادههای کمی و کیفی را با یکدیگر ادغام کردند. دادههای کیفی از مصاحبههای دقیق با گیمرهایی که دانشجوی مقاطع تحصیلات تکمیلی بودند، جمعآوری شد. این دادهها نشان میدادند که بازیهای جهان باز یک «فرار شناختی از واقعیات» فراهم میکردند و کاربر میتوانست موقتاً از عوامل استرسزای دنیای واقعی دور شود. این امر به بهبود خلقوخو و سلامت روانی میانجامید. مهمترین محدودیت این آزمایش که پژوهشگران آن را تصدیق میکنند، اتکا به دادههایی است که خود گیمرها گزارش دادهاند. گرچه پژوهشگران خوشبین هستند که این محدودیتها باعث خواهند شد تا پژوهشگران در آینده معیارهایی روانشناختی را برای بررسی آثار بازیهای ویدئویی جهان باز بر سلامت روان اتخاذ کنند.پژوهشگران یافتههای خود را در ژورنال Medical Intenet Research منتشر کردهاند.
لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/1313318/