بزرگنمايي:
اخبار محرمانه - در ششمین جشن برترینهای گروه ایرسا، پلتفرم «ایوا» به عنوان نخستین دستیار هوشمند سفر ایرانیان با حضور وزیر میراث فرهنگی رونمایی شد. ایوا یک پلتفرم هوش مصنوعی است که به مسافران در پیدا کردن بلیت هواپیما، برنامهریزی سفر و معرفی جاذبههای گردشگری کمک میکند. همچنین، ایوا امکان مشاوره مالی را برای سرمایهگذاری و پسانداز فراهم میآورد.
به گزارش آخرین خبر 9 دی1403 ششمین جشن برترینهای «گروه ایرسا» به عنوان بزرگترین گردهمایی دورهای فعالان بخش خصوصی صنعت گردشگری ایران با شرکت بیش از 1500 نفر از نمایندگان بیش از 700 دفتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی با حضور سیدرضا صالحی امیری وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، مهدی نجفی مدیرعامل گروه ایرسا، انوشیروان محسنی بندپی معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، حرمتالله رفیعی، رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران، علیاصغر شالبافیان مشاور وزیر گردشگری و پرهام جانفشان مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران در مرکز همایش های برج میلاد برگزار شد.
«ایوا»؛ نخستین دستیار هوشمند سفر ایرانیان رونمایی شد
در این رویداد بزرگ از جدیدترین خدمت «گروه ایرسا» در صنعت گردشگری کشور با عنوان پلتفرم «ایوا» که نخستین دستیار هوشمند سفر ایرانیان محسوب میشود، با حضور وزیر میراث فرهنگی رونمایی شد. ایوا پلتفرم مبتنی بر هوش مصنوعی است که میتواند در زمینه پیدا کردن و خریدبلیت مناسب هواپیما ، برنامهریزی سفر، معرفی مقاصد و جاذبههای گردشگری و دیگر خدمات مورد نیاز مسافران، آنها را راهنمایی کند. همچنین بخش مشاوره مالی ایوا، بستری را برای شهروندان فراهم میکند که بتوانند با اطلاع از شرایط روز بازار، پساندازهای خود را در بخشهای مختلف سرمایهگذاری کنند.
در این مراسم با ایوا گفتگو و سوال شد و پاسخ های آن شنیده شد که مورد تایید وزیر گردشگری و حاضران قرار گرفت.
«ایوا» از یکم بهمنماه در بازارهای فروش نرمافزارهای ایرانی عرضه می شود و بهزودی به این پلتفرم خدماتی مثل رزرو هتل و اقامتگاههای بومگردی و رزرو تورهای گردشگری سراسر کشور اضافه خواهد شد.
صالحی امیری: جذب گردشگر خارجی از کشورهای «حوزه نوروز» در اولویت دولت قرار دارد
رضا صالحی امیری، وزیر میراث فرهنگی و گردشگری در ششمین جشن برترینهای گروه ایرسا به توجه ویژه دولت چهاردهم و شخص رئیسجمهور به توسعه صنعت گردشگری
ایران و رفع موانع موجود در این زمینه اشاره کرد و گفت: به این باور رسیدهایم که برای رفع مشکلات صنعت گردشگری باید از روزمرگی خارج شویم و گامهای استراتژیک برداریم. در دولت چهاردهم همه مسائل موجود در حوزه گردشگری را آنالیز کردهایم و برای حل آنها برنامهریزی داریم. کمک به هتلها و اقامتگاههای بومگردی از جمله برنامههای ما در این زمینه است. حل کردن مشکلات مربوط به مالیات برای بخش خصوصی فعال در صنعت گردشگری بهویژه دفاتر خدمات مسافرتی نیز از جمله برنامههای دولت است. نباید هر روز دغدغه و استرس به فعالان این حوزه تزریق شود، بلکه همه باید به یکدیگر کمک کنیم که بتوانیم گردشگر خارجی به کشورمان جذب کنیم.
صالحی امیری گفت: خوشبختانه پرواز عربستان به مقصد مشهد آغاز شده و عربستان درخواست افزایش پروازها را دارد. در آینده نیز بنا داریم شرایط را برای حضور گردشگران سایر کشورها از جمله بحرین و کویت فراهم کنیم.
وزیر گردشگری با بیان اینکه در مجموع در کل کشور حدود 2700 پروژه با سرمایهگذاری 570 هزار میلیارد تومان داریم، افزود: از این تعداد پروژه 550 پروژه، هتل است و بنا بر این است که سالانه 100 هتل را در کشور افتتاح کنیم. همچنین مقرر شده تا تسهیلاتی در اختیار سرمایهگذاران قرار گیرد.
صالحی امیری با اشاره به این که صنعت گردشگری
ایران پس از دوران کرونا همچنان با رکورد مواجهند، افزود: مجموعه آژانسها و دفاتر و سایر بخشها و مجموعههای زنجیره ارزش گردشگری موتور محرکه گردشگری
ایران هستند و نمیتوان توسعه گردشگری را بدون آنها در نظر گرفت. رسالت دولت حمایت از این مجموعهها است.
وی افزود: دولت چهاردهم اولویتهای اصلی جذب گردشگران خارجی را مشخص کرده است و مهمترین اولویت ما، کشورهای «حوزه نوروز» یعنی آسیای میانه و منطقه قفقاز است. اولویت دوم ما نیز جذب گردشگر خارجی از کشورهای حاشیه خلیج فارس است. آذربایجان یکی از کشورهای حوزه نوروز است و توسعه گردشگری فیمابین
ایران و آذربایجان یکی از اولویتهای اساسی ما است. در گذشته سالانه 1.7 میلیون گردشگر از آذربایجان به
ایران میآمد، اما به دلیل حوادثی که در سالهای اخیر رخ داده، این میزان به 10 درصد کاهش پیدا کرده است. با نخستوزیر و مقامات ارشد آذربایجان گفتوگو کردهام و توافق شده است که در آینده با دیدار سران دو کشور، فضای جدیدی در صنعت گردشگری
ایران و آذربایجان شکل بگیرد و مشکلات موجود حل شود.
نجفی: تعامل با دنیا، مهمترین عامل برای رونق گردشگری
ایران است
مهدی نجفی، بنیانگذار و مدیرعامل گروه ایرسا به بررسی مشکلات موجود در صنعت گردشگری و راهکارهای رفع این مشکلات اشاره کرد و گفت: تداوم تورم افسارگسیخته برای چند سال متوالی باعث کاهش محسوس قدرت خرید شهروندان شده که این مساله روی کاهش مسافرتها و در نتیجه، کاهش درآمد صنعت گردشگری، تاثیر بهسزایی گذاشته است. مقایسه شاخص افزایش قیمت کالاها و شاخص افزایش دستمزد از سال 95 به این سو نشان میدهد که قدرت خرید ایرانیان در هشت سال گذشته به طور متوسط حدود 30 درصد کاهش یافته است.
بنیانگذار سفرمارکت تاکید کرد: : براساس آمارهای رسمی، هر 12 میلیون تومانِ سال 1403، معادل یک میلیون تومانِ سال 1395 است؛ به عبارت دیگر، متوسط قیمتها در
ایران در هشت سال گذشته حدود 12 برابر شده است. گردشگران ایرانی بهشدت با مشکل کمبود نقدیندگی ناشی از کاهش قدرت خرید مواجه هستند که این مساله باعث کاهش تعداد مسافران پروازهای داخلی و خارجی
ایران در سالهای اخیر شده است. سال 96، پیک تعداد مسافران در صنعت گردشگری داخلی
ایران بود، ولی بررسی آماهای رسمی نشان میدهد که از سال 1396 تا 1402، تعداد مسافران پروازهای داخلی از 22.1 میلیون نفر در سال به 15.1 میلیون نفر در سال رسیده است که کاهش 32 درصدی را نشان میدهد. البته ما تخمین میزنیم عدد 15.1 میلیون نفر که توسط مسئولان قبلی سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان تعداد مسافران پروازهای داخلی در سال 1402 مطرح شده است، با واقعیت فاصله دارد.
مدیرعامل گروه ایرسا خاطرنشان کرد: مهمترین راهکاری که برای رفع مشکلات صنعت گردشگری وجود دارد، افزایش تعامل با دنیا، رفع تحریمها و جذب گردشگر خارجی است. رفع تحریمها همچنین به جلوگیری از تحقق سناریوهای بدبینانه مربوط به افزایش قیمت ارز کمک میکند که در این صورت، قدرت خرید مردم هم برای انجام سفرهای داخلی و هم برای انجام سفرهای خارجی بهبود خواهد یافت.
نجفی با اشاره به این که رفع تحریمها نقش موثری در رشد اقتصادی کشورمان دارد تاکید کرد: پژوهشها نشان میدهد که بهازای هر یک واحد رشد اقتصادی در کشورهای توسعهیافته، گردشگری به میزان 1.5 واحد و در کشورهای در حال توسعه تا 8 واحد رشد پیدا میکند.
بنیانگذار سفرمارکت با بیان این که قرار بود درآمد ناشی از افزایش عوارض خروج از کشور صرف توسعه صنعت گردشگری شود، گفت: در سال 97 شاهد آن بودیم که عوارض خروج از کشور از 75 هزار تومان به 225 هزار تومان جهش پیدا کرد و مسئولان دولت وقت وعده داده بودند که این مابهالتفاوت صرف توسعه گردشگری شود. اما اکنون که نرخ عوارض خروج از کشور به بیش از 500 هزار تومان افزایش پیدا کرده است، هنوز مشخص نیست که درآمدهای ناشی از این افزایشها صرف چه مسائلی میشود. شفافیت، لازمه رونق صنعت گردشگری است و باید آمارها در این زمینه به صورت شفاف برای افکار عمومی اعلام شود.
رفیعی: مالیات، بیجا بر گرده صنعت گردشگری نشسته است
حرمتالله رفیعی، رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی
ایران نیز در این مراسم ضمن تقدیر از حضور وزیر میراث فرهنگی و مسئولان ارشد این وزارتخانه در بزرگترین گردهمایی فعالان بخش خصوصی صنعت گردشگری کشورمان، گفت: همه میدانیم که در حال حاضر صنعت گردشگری
ایران وضعیت خوبی ندارد و برای عبور از این بحران، همه باید دست به دست هم بدهیم. آقای نجفی (مدیرعامل گروه ایرسا) بدون تردید جزو بزرگترین فعالان صنعت گردشگری کشورمان است که در سالهای سخت اخیر، از دوره کرونا گرفته تا زمان تشدید تنشهای منطقهای، حتی یک نفر از پرسنل مجوعه خود را تعدیل نکرده، زیرا معتقد است که باید سرمایههای انسانی خود را حفظ کند، به امید روزی که صنعت گردشگری کشورمان به رونق قبلی خود بازگردد.
وی با تاکید بر این که مالیات، بیجا بر صنعت گردشگری نشسته است، اظهار داشت: حملونقل در تمام دنیا معاف از مالیات است. در
ایران اما سال گذشته قانونی در مجلس به تصویب رسید که در آن حملونقل جادهای، ریلی و دریایی معاف از مالیات اعلام شد، ولی برای حملونقل هوایی مالیات در نظر گرفته شد. قطعا این مساله به افزایش قیمت بلیت هواپیما دامن زده است. حتی اگر قرار باشد از حملونقل هوایی مالیات گرفته شود، دفاتر ما نباید این مالیات را بپردازند، بپردازند، بلکه خطوط هواپیمایی که فروشنده اصلی بلیتها هستند باید مالیات مربوطه را بدهند. دفاتر ما از فروش بلیتها فقط 4 درصد کارمزد میگیرند و نباید از آنها مالیات گرفته شود. بارها از مسئولان دولت قبل خواستیم که این مشکل را رفع کنند، ولی هنوز این مساله حل نشده است و امیدواریم در دولت جدید به درخواست ما در این زمینه توجه شود.
«گروه ایرسا» بنیانگذار و مالک پلتفرمهای «B2B IRSA»، «سفر مارکت»، «کالا مارکت»، «قسطیو»(Ghestio) و «ایوا» است و در زمینههای ارائه خدمات سفر، مشاوره سفر، رزرو هتل، خرید بلیت هواپیما و قطار و همچنین فروش قسطی کالاهای دیجیتال فعالیت میکند.