اخبار محرمانه

آخرين مطالب

پایان اعتماد به سلبریتی‌ها تحلیل ویژه

پایان اعتماد به سلبریتی‌ها
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - همشهری /متن پیش رو در همشهری منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
گزارشی آماری از وضعیت اعتماد اجتماعی به سلبریتی‌ها که از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس منتشر شده است
لیلا شریف| سلبریتی‌ها چه می‌پوشند؟ چه می‌گویند؟ و چطور فکر می‌کنند؟ این سؤال‌ها تا همین چند سال پیش برای بسیاری از مردم مهم و هواداری از این چهره‌ها به زندگی مردم منگنه شده بود؛ اما کم کم با حضور اینفلوئنسرها (افراد معروف شده به وسیله شبکه‌های اجتماعی) این سلبریتی‌ها بودند که از خاطره افراد کم‌رنگ شدند؛ موضوعی که پایش به پژوهش‌های رسمی هم باز شده است و برخلاف تصور عمومی باید قبول کنیم که دیگر سلبریتی‌ها مانند گذشته نقشی در تصمیم‌گیری مردم ندارند و حتی در یک‌سری موضوعات مانند تبلیغ کالا، اخبار و بحران مورد اعتماد نیستند.
بی‌اعتمادی 24درصد مردم به سلبریتی‌ها
افکارسنجی ملت که یکی از زیرمجموعه‌های مرکز پژوهش‌های مجلس است، در مردادماه سال 1403این موضوع را مورد بررسی قرار داد و مشخص شد که 24درصد مردم به سلبریتی‌ها(در این پژوهش منظور شخصیت‌های مشهوری مانند برخی از ورزشکاران، ‌بازیگران، ‌خواننده‌ها، سیاستمداران و...) اصلا اعتماد ندارند.
جامعه آماری پیمایش، افراد 15سال و بیشتر در کل کشور بوده‌اند. در این پیمایش تعداد 1200پرسشنامه به روش تلفنی از این جامعه آماری گردآوری شده است. هدف از اجرای این پیمایش، سنجش دیدگاه مردم درباره فرهنگ سلبریتی و هواداری در جامعه ایران است.



62درصد «نه» به تبلیغ سلبریتی‌ها
این تحقیق در کمال تعجب بر تصور عمومی در مورد تأثیر سلبریتی‌ها در انتخاب یک کالا خط قرمز کشید و نشان داد که مردم آنچنان که در فضای مجازی تصور می‌شود به «کیفیت کالای تبلیغ شده» افراد مشهور و سلبریتی اعتماد بالایی ندارند.
در این بخش از پژوهش از مصاحبه‌شوندگان پرسیده شد که «اگر یک سلبریتی کالایی را تبلیغ کند، در چه صورت به کیفیت آن کالا اعتماد می‌کنید؟» پاسخ به این سؤال نگاه واقع بینانه‌ای از انتخاب‌های جامعه ترسیم کرده است:

اخبار محرمانه

بی‌اعتماد به سلبریتی‌ها در مواقع بحرانی
سیل، زلزله و آتش‌سوزی مواردی هستند که می‌توانند کشور را در موقعیت بحرانی قرار دهند؛ در این مواقع برخی از سلبریتی‌ها وارد میدان شدند تا مسیر بازگشت به شرایط عادی را برای مردم آسیب‌دیده فراهم کنند. در این میان معدود سلبریتی‌های مشهوری وجود دارند که در گذر زمان به نقطه اطمینان مردم تبدیل شده‌اند، نکته این پژوهش هم آن را تأیید می‌کند.
مصاحبه‌شوندگان این پژوهش در پاسخ به سؤال«در مواقعی که در کشور بحرانی مثل سیل یا زلزله اتفاق می‌افتد، برخی از سلبریتی‌ها اقدام به جمع‌آوری پول از مردم می‌کنند، در چه صورتی به اقدام آن سلبریتی اعتماد می‌کنید؟»
هر چند فاصله میان افرادی که «کلا به اقدام سلبریتی اعتماد نمی‌کنند»، با افرادی که «درصورت مشهور بودن سلبریتی در جامعه» اعتماد می‌کنند، اندک است اما گزینه اول با فاصله 6درصد در رتبه اول ایستاده و باید گفت که میزان اعتماد به سلبریتی‌ها در مواقع بحران کم است:

اخبار محرمانه

واکنش جامعه به سلبریتی‌های اخبارگو
افراد مشهور در موضوعات مختلف خود را صاحب‌نظر می‌دانند و گاهی هم افراد به جای آنکه اخبار را از کانال‌ها و رسانه‌های رسمی دنبال کنند، منتظر تحلیل سلبریتی‌ها می‌مانند.
مرکز پژوهش‌های مجلس در این گزارش موضوع اعتماد به اخبار منتشر شده از سوی سلبریتی‌ها را مورد بررسی قرار داد و در کمال تعجب مشخص شد که 7/89درصد از پاسخ‌دهندگان اعلام کرده‌اند به اخباری که از سوی سلبریتی‌ها منتشر می‌شود، اعتماد نمی‌کنند.

اخبار محرمانه

سلبریتی‌ها باید مالیات بدهند
دریافت مالیات از افراد مشهور شبکه‌های اجتماعی موضوعی است که در سال‌های اخیر بارها مورد پیگیری قرار گرفته است؛ هر چند سازمان امور مالیاتی سازوکاری برای دریافت مالیات از این افراد مشخص کرده اما هنوز هم راه‌های گریز باز هستند.
در این پژوهش نیز مصاحبه‌شوندگان در پاسخ به سؤال«نظر شما درباره مالیات گرفتن از قراردادهای کاری سلبریتی‌ها چیست؟» با ثبت 7/83درصد، اعلام کردند که سلبریتی‌ها حتما باید مالیات پرداخت کنند و تنها 6/11درصد به این باور داشتند که سلبریتی‌ها باید از پرداخت مالیات معاف شوند.

اخبار محرمانه

آمارهای کلی چه می‌گویند؟
نگاهی به کل آمار به‌دست آمده از پاسخ مصاحبه‌شوندگان نشان می‌دهد که در موضوعات مربوط به تبلیغات، بحران و اخبار، اعتماد به سلبریتی‌ها جایگاه مثبتی ندارد.
نگاهی کلی نشان می‌دهد که حدود یک چهارم از مردم(3/24درصد) اصلا به سلبریتی‌ها اعتماد ندارند و همچنین در موضوعات ذکر شده 6/3درصد به سلبریتی‌های مشهور و 2درصد فقط به سلبریتی محبوب خود اعتماد دارند.
متوسط شاخص اعتماد زنان به سلبریتی‌ها بیشتر از مردان است.
با افزایش سن، اعتماد به سلبریتی‌ها کاهش پیدا می‌کند؛ متوسط شاخص اعتماد برای جوانان، میانسالان و سالمندان به‌ترتیب 7/4، 1/4و 6/3 است.
با افزایش سطح تحصیلات، اعتماد به سلبریتی‌ها کاهش پیدا می‌کند. متوسط شاخص اعتماد برای افراد با سطح تحصیلی زیردیپلم، دیپلم، دانشگاهی به‌ترتیب 5، 25/4و 7/3است.
روستاییان اعتماد بیشتری به سلبریتی‌ها دارند. متوسط شاخص اعتماد برای روستاییان، ساکنان شهرهای تابعه و ساکنان مراکز استان‌ها به‌ترتیب 4/9، 4/4و 3/75 است.
سلبریتی‌های داخل یا خارج از کشور؟
در میان سلبریتی‌های ایرانی که ساکن کشور و خارج از کشور هستند، مردم بیشتر به سمت داخلی‌ها تمایل دارند و این علاقه در آمار به‌دست آمده از سوی مرکز پژوهش‌ها نیز عیان است:

اخبار محرمانه

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/1305057/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

توافق خرید حمایتی 10 هزار راس دام سنگین

روسیه: باید از تقسیم سوریه به دولت‌های کوچک جلوگیری کرد

معاون پزشکیان: 800 هزار میلیارد کسری بودجه داریم

نماینده مجلس روسیه: توافق با ایران احتمالا اواسط ژانویه امضا می‌شود

بحرانی شدن وضعیت جسمی همسر بشار اسد

معاون پزشکیان: اختیارات استانداران افزایش می‌یابد

دستگیری یکی از مرتبطین اطلاعاتی کشورهای همسایه توسط سپاه

چه تعداد واحد نیروگاهی از مدار خارج است؟

چهره ها/ عکس غم‌انگیز بازیگر تلویزیون روی تخت بیمارستان

چهره ها/ عکس متفاوت آناهیتا درگاهی در اینستاگرام

آذر منصوری: مهمترین هدف سیاست داخلی باید تامین معیشت و جلب رضایت مردم باشد

پاکستان: متعهد به همکاری با ایران هستیم

خروج نیروگاه برق ری از مدار تولید؛ ذخیره گازوئیل تمام شد

ادعای مقام اوکراینی درباره سقوط هواپیمای آذربایجانی

واکنش تند حماس به تعرض بن‌ گویر به مسجدالاقصی

فیروزآبادی: واتس‌آپ و گوگل‌پلی بدون قید و شرط باز شدند

چرایی عدم توقف صادرات سیب‌زمینی با وجود افزایش قیمت

ابلاغ اساسنامه بنیاد شهید رئیسی؛ جمیله علم‌الهدی عضو هیات امنا شد

احترام به فرماندهان شهید جبهه مقاومت توسط دانشجویان دانشگاه الفرات الاوسط

تلویزیون امروز و فردا چه فیلم‌هایی پخش می‌کند؟

واکنش نمایندگان مجلس به اولین گام دولت پزشکیان برای رفع فیلترینگ

اساسنامه بنیاد شهید رئیسی ابلاغ شد؛ جمیله علم‌الهدی عضو هیات امنا شد

کانال شکنی قیمت ها در بازار طلا و دلار؛ سکه ردیف 56 میلیونی را پشت سر گذاشت

ترامپ در پیام کریسمس علیه سه کشور حرف زد

واکنش ایران به جنایت جنگی رژیم صهیونیستی علیه خبرنگاران

سرمقاله سازندگی/ تمرکز بر کنترل خسارت

ترکیه به حزب حامی کردها اجازه ملاقات با اوجالان را می‌دهد

جانباز سرافراز 70 درصد «علی روشنی» به هم‌رزمان شهیدش پیوست

رئیس دولت اصلاحات: درهای امید را به روی مردم و خودمان نبندیم

سرمقاله آرمان ملی/ عربستان و بهبود روابط با ایران

اما و اگرها از افزایش قیمت تخم‌مرغ

نیوزویک: احتمال امضای توافق راهبردی ایران و روسیه قبل از تحلیف ترامپ

طلای جهانی به خواب زمستانی رفت

از تفریحات همیشگی دهه شصتی ها

پزشکیان: ما با کسی دعوا نداریم و به هیچ کس اجازه نمی‌دهیم به خاک ما تجاوز کند

پزشکیان برای صرفه‌جویی چراغ‌های سالن را خاموش کرد

پیشنهاد عجیب ارباب رجوع

پزشکیان: امروز زمان عمل به وعده ها است

ابراز علاقه جالب اهالی خراسان شمالی به پزشکیان؛ دکتر دوستت داریم

سرمقاله آرمان امروز/ فرصت بی‌نظیر دیپلماتیک

حضور نتانیاهو در مراسم تحلیف ترامپ

تعرض دوباره وزیر تندرو نتانیاهو به مسجد الاقصی

محسن رضایی: مقاومت سوریه در کمتر از یک‌ سال آینده احیاء می‌شود

درگیری‌های خونین در سوریه

نرخ بهره بین بانکی به بالاترین میزان رسید

خانم مجری به خاطر عقرب برنامه را ترک کرد

پزشکیان: اگر پشت سر مقام معظم رهبری حرکت کنیم مشکلات برطرف می‌شود‌

صحنه‌هایی از لحظه شلیک گلوله در اعتراضات در حمص

رضا ناجی : از 15 سالگی وارد عرصه نمایش شدم

مقام ارشد حزب اتحاد ملت: دولت و نظام از قدرت احزاب و نهادهای مدنی استقبال کنند

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی