اخبار محرمانه

آخرين مطالب

سرمقاله وطن امروز/ تداوم حیات خودروسازان با پول مردم تحلیل ویژه

سرمقاله وطن امروز/ تداوم حیات خودروسازان با پول مردم
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - وطن امروز / یادداشت روز روزنامه وطن امروز با عنوان «تداوم حیات خودروسازان با پول مردم» به قلم میثم مهرپور در ادامه آمده است:
در روزهای گذشته خبری روی خروجی رسانه‌ها قرار گرفت که بر اساس آن قیمت خودروهای داخلی 30 درصد افزایش می‌یابد. این اتفاق در حالی رخ داد که تنها 3 ماه از روی کار آمدن دولت چهاردهم می‌گذرد و مسعود پزشکیان به عنوان رئیس‌جمهور در رقابت‌های انتخاباتی چند ماه پیش از گرانی قیمت خودرو به عنوان یکی از چالش‌های مردم یاد کرد! سوال این است: چرا «پزشکیان»ی که تا قبل از ریاست جمهوری معتقد بود مردم توان خرید خودرو ندارند و صراحتا به گرانی قیمت خودرو معترض بود، این قدر زود صحبت‌های خود را فراموش کرده است؟! در این نوشته قصد دارم به دلایل این تصمیم و سکوت رئیس‌جمهور در قبال این تصمیم بپردازم.
1- بر اساس صورت‌های مالی حسابرسی‌نشده 6 ماه نخست سال جاری، خودروسازان در این مدت 19 هزار و 126 میلیارد تومان زیان خالص داشته‌اند. یعنی 2 خودروساز بزرگ ایرانی صرفا طی 6 ماه اخیر نه تنها هیچ سودی نداشته‌اند بلکه تداوم حیات و فعالیت آنها بیش از 19 همت زیان ساخته است. اگر این آمار را در کنار صحبت‌های چند روز پیش رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت که صراحتا اعلام کرده بود ایران خودرو و سایپا ورشکسته‌اند قرار دهیم، می‌توان نتیجه گرفت تداوم حیات خودروسازان ایرانی بدون حمایت دولت مقدور نبوده و دولت تصمیم گرفته این حمایت را از جیب مردم انجام دهد. در استدلال برخی دولتی‌ها از جمله رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت راجع به افزایش 30 درصدی قیمت خودرو آمده است: «این کار برای جلوگیری از سودجویی دلالان انجام شده است». سوال این است: آیا با افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروها قرار است قیمت خودرو در بازار آزاد کاهش یابد تا منافع دلالان قطع شود یا این استدلال هم از جنس همان حرف‌های وزیر اقتصاد برای توجیه افزایش دستوری نرخ نیما به بهانه کاهش نرخ ارز در بازار آزاد است؟ به نظر می‌رسد سیاست دولت چهاردهم در 3 ماه گذشته گران کردن و کوچک کردن سفره مردم برای تداوم حیات بنگاه‌های دولتی البته با مفاهیمی توجیه‌گرانه است که نمونه‌های آن را می‌توان در گرانی 30 درصدی قیمت خودرو، قطع برق، گران کردن نان، افزایش نرخ عوارض آزادراه‌ها، گرانی تخم مرغ و.... دید.
2- یکی از سوالات مهم راجع به صنعت خودروسازی در ایران این است که اگر خودروسازها زیان‌ده هستند و دولت مجبور است با افزایش قیمت محصولات یا افزایش بودجه و... تداوم حیات آنها را از جیب مردم دنبال کند چرا بر خلاف نص قانون اقدام به واگذاری واقعی آنها به بخش خصوصی نمی‌کند؟ یکی از دلایل این موضوع را باید شرکت‌های تابع 2 خودروساز بزرگ دانست. به نحوی که این 2 شرکت در مجموع بیش از 100 شرکت زیرمجموعه دارند که در کمال تعجب فعالیت تعداد قابل توجهی از این شرکت‌ها هیچ ارتباطی به خودرو (تولید قطعه یا خودرو) نداشته و در حوزه‌هایی چون بیمه، بازرگانی خارجی، باشگاه‌داری ورزشی و ساخت و ساز(!) فعالیت می‌کنند، شرکت‌هایی که باز در کمال تعجب عموما زیان‌ده هستند! به نظر تنها دلیل تداوم این روند را می‌توان رانت انتصاب حدود 500 مدیر در این شرکت‌ها تحت عنوان اعضای هیات مدیره یا مدیرعامل دانست که دل دولت برای واگذاری چنین امتیازی رضا نیست! طبیعتا برای تداوم این امتیاز، دولت باید هزینه دهد؛ خواه این هزینه با افزایش دستوری قیمت محصولات این بنگاه‌ها و خواه با افزایش بودجه این شرکت‌ها باشد که در هر 2 صورت برداشت از جیب عموم مردم برای حفظ رضایت اقلیتی میزنشینان است.
3- سال 94 که مردم در اعتراض به کیفیت پایین و قیمت بالای خودروهای ایرانی، به نشانه اعتراض، تمایلی به خرید خودروی جدید نداشتند و معتقد بودند قیمت و کیفیت تولیدات خودروسازان داخلی باید اصلاح شود، دولت حسن روحانی از بسته‌ای تحت عنوان «بسته خروج از رکود» رونمایی کرد؛ بسته‌ای که یکی از مهم‌ترین بخش‌های آن حمایت 2500 میلیارد تومانی برای خرید 110 هزار خودرو بود. بر این اساس از سقف 110 هزار فقره اعتبارات در نظر گرفته‌شده قرار شد بانک‌هایی چون ملی، سپه و صادرات هر کدام اعتبارات مورد نیاز برای خرید 25 هزار خودرو را تامین کنند در حالی که در همان مقطع تسهیلات تکلیفی مانند ازدواج یا تسهیلات حمایت از تولید در حوزه‌هایی مانند کشاورزی با چالش تامین منابع مواجه بود. 
دولت روحانی در ظاهر قصد داشت با این بسته، ده‌ها هزار خودروی جدید از سوی مردم خریداری شده، تولید خودرو افزایش ‌یافته و در نتیجه یک تحول بزرگ در صنعت خودروی کشور رخ ‌دهد! اما نتیجه اجرای این سیاست صرفا تنفس مصنوعی به خودروسازان بود و نه تنها کیفیت خودروها بعد از آن ماجرا بهبود نیافت بلکه ماشین زیاندهی خودروسازان شتاب بیشتری نیز گرفت. حالا مسعود پزشکیان در چهارمین ماه آغاز به کار دولت چهاردهم بر خلاف وعده‌های انتخاباتی خود، در قبال افزایش شبانه و 30 درصدی قیمت خودروها سکوت کرده است. افزایش قیمتی که قطعا هزینه‌های آن از جیب مردم پرداخت خواهد شد تا مدیران صنعت خودروسازی همچنان چند صباح دیگر را با خیال راحت پشت میزهای‌شان بنشینند!

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/1299138/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ارتش اوکراین: روسیه با موشک قاره‌پیما به دنیپرو حمله کرد

زاکانی: در جنگ تمام‌عیار هستیم

سرمقاله روزنامه جوان/ انتقال پایتخت؟ شوخی می‌کنید؟!

وزیر کار: ما تا می‌خواهیم یک کاری بکنیم می‌گویند برو جلوی دزدی را بگیر!

انتقاد «مادورو» از آمریکا: فکر می‌کنند مالک دنیا هستند

فرمانده ارتش لبنان: در جنوب مستقر هستیم/ وحدت ملی اولویت ماست

شخصیت‌های ماندگار کودک سینما و تلویزیون

همونجاست که تکلیف آدم روشن میشه

معاون فرمانده ارتش: اقتدار دفاعی ایران برخلاف نظام سلطه در خدمت ملت و برای صلح جهانی است

«زودپز» همچنان فاتحِ صدرِ جدول فروش سینماهای سراسر کشور

اگه زودتر می‌دونستم یه سری حرفامو این‌جوری بهت می‌گفتم!

«هیوشیما» با تهیه‌کنندگی نوید محمدزاده اجرا می‌شود

حضرت فاطمه(س)؛ نخستین معلم جهاد تبیین

سکه امامی از نیمه 52 میلیون تومان عبور کرد؛ تثبیت دلار در کانال 69 هزار تومان

ببین چه جوری به مادر زنش دلداری میده!

صابر ابر و ایفای نقش‌های متفاوت با گذشته

وزیر اطلاعات دولت روحانی، دستیار ویژه پزشکیان شد

پژمان بازغی در نقش پیمان معینی سریال «گردن زنی»

اکران مردمی فیلم «زودپز» با حضور رامبد جوان و روزبه حصاری در ساری

برای ایران و مادرانه‌ هایش؛ «تانک ‌خورها» تمام شد

سکانس‌های مورد علاقه عباس جمشیدی‌فر

پزشکیان: قرار است از کارشناسان بین‌المللی برای مشورت دعوت کنیم؛ با رهبری هم صحبت شده است

وزیر بهداشت: اوایل انقلاب فکر می‌کردیم اگر یک نفر، یک صفت بد دارد باید از قطار انقلاب پیاده بشود

سرمقاله دنیای اقتصاد/ تحمیل ریسک سیستماتیک به بانک‌ها

یارانه دهک چهارم تا نهم پرداخت نشد؛ علت چیست؟

رسانه صهیونیستی: 110 نظامی تیپ گولانی در غزه و لبنان کشته شده‌اند

اثبات ادعای الیکا عبدالرزاقی با یادآوری یک سکانس نوستالژیک

آخرین سهمیه سوخت پاییز شارژ شد

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح پیام صادر کرد

نماینده زاهدان: حضور رئیس‌جمهور در سیستان و بلوچستان باعث تحول خواهد شد

فواید بازی با آینه برای کودکان

حزب‌الله مراکز ارتش صهیونیستی را موشک‌باران کرد

وقتی زیرآب‌زنی جواب نمیده!

پزشکیان: ایران باید در منطقه الگو و الهام‌بخش باشد

روسیه برای اولین بار به بزرگترین صادرکننده گاز به اتحادیه اروپا تبدیل شد

بهنوش بختیاری در فصل جدید جوکر

دیدار وزیر دفاع ایران با معاون علمی رییس‌جمهور ونزوئلا

طعنه ابطحی به مخالفان ظریف

گاهی اوقات حرف‌هایی هست که مجبوری تو قلبت پنهون کنی

علی مطهری: روس‌ها، ایران را سپر خودشان می‌کنند

دیدار وزیر خارجه سوریه با قالیباف

بدهی 700 میلیون دلاری وزارت نفت، دلیل عدم واریز یارانه؟

تصاویری از لحظه ورود و خروج علی لاریجانی از فرودگاه بیروت؛ هیچ بازرسی در کار نبود

فنی یا سیاسی‌؟

سرمقاله هم میهن/ سرحد عدم

تامین 45.5 میلیارد دلار ارز واردات

مادام گلوریا در طبقه 21

10 راهکار جلوگیری نفوذ آلودگی هوا به داخل منزل

صد بار بهتون گفتم دختر باید مهربون باشه!

کیهان: امکان هیچ اجماعی علیه برنامه هسته‌ای ایران بین آمریکا و اروپا وجود ندارد

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی