اخبار محرمانه

آخرين مطالب

نمایش «رفتن»؛ روایتی از ایستادگی فرهنگی اجتماعی

نمایش «رفتن»؛ روایتی از ایستادگی
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - نمایش «رفتن» یادآور تلخی‌ها و شیرینی‌های زیسته‌ در دوران هشت‌سالۀ دفاع مقدس است که می‌توان با درنگ و تفکر در رویدادهای آن روزها صدای دلیرمردان و زنانی را شنید که آثار ایستادگی‌شان در جای‌جای شهرهای ایران قابل‌مشاهده است. امروز اما ما مانده‌ایم و روایت مقاومت و یاد دلیرانی که باید در زنده نگاه‌داشتن آن تا ابد بکوشیم.
نمایش «رفتن» یادآور روزهایی است که خیلی‌ها در آن دوران نبوده‌اند و ندیده‌اند، اما می‌شنوند و می‌بینند که این کشور چه روزها و شب‌هایی به خود دیده، چه دلیرمردانی را پرورانده و خاکش چه خون‌هایی را در خود کشیده تا ما بمانیم؛ بمانیم و بدانیم که ایستادگی آسان نیست اما ممکن است. بدانیم که حق، مردنی نیست اما به مراقبت نیاز دارد. شاید دیگر نباشند آزادمردانی که جان، برایشان تهی‌ترین دارایی بود؛ شیرزنان و شیر مردانی که حدود 5 دهه است آوازه‌شان در گوش تاریخ پیچیده و طنین دلاوری‌شان در خاطره‌ها ثبت‌شده است.
«رفتن» یادآور رشادت دلیرمردان و زنانی است که آثار ایستادگی‌شان در جای‌جای شهر قابل‌مشاهده است؛ یادآور صداهای گوش‌خراش و دلهره‌های ناتمامی است که 8 سال از عمر آدم‌ها با آن سپری شد.و البته خرمشهری که حق زیادی به گردن این برهه غریب از تاریخ دارد، خونین‌شهری که باوجود جهان‌آراها، از عصیان خواستن‌های باطل رها و به‌حق دار خود بازگشت؛ به همان افرادی که به خاک آن تعلق داشته و در آنجا زیسته بودند. امروز اما ما مانده‌ایم و روایت مقاومت و یاد دلیرانی که باید در زنده نگاه‌داشتن آن تا ابد بکوشیم؛ چراکه این حقی است بر گردن ما، دِینی که تا ابد ادا کردن آن بر دوش ما و آیندگان است؛ که یادمان نرود چه بودیم و چه باید باشیم.

اخبار محرمانه


حبیب نریمانی و گروهش این شب‌ها در تماشاخانه ماه حوزه هنری عمارت تاریخی سعدی اصفهان، راوی قسمت غریب و فراموش‌نشدنی از تاریخ کشورمان هستند؛ روایتی از 8 سال تاب آوردن و نگه‌داشتن امید. 8 سال دفاع مقدس...
نمایش «رفتن» فرصتی است برای آموختن حق‌طلبی و دانستن فداکاری‌ها و رشادت دلیرمردانی که دیگر نیستند، اما آثار ایستادگی‌شان تا ابد در دل تاریخ حک‌شده است.
حبیب نریمانی، نویسنده و کارگردان نمایش «رفتن» در گفت‌وگو با ایسنا و با اشاره به اینکه نمایشنامۀ «رفتن» را تحت تأثیر عکسی که از دوران حصر خرمشهر برجای‌مانده نوشته است، گفت: آن عکس، عکس معروفی است که در آن پنج نفر پشت به دوربین روی پل قدیم خرمشهر در حال رفتن هستند؛ آن پنج نفر رفتند تا جلوی سپاه زرهی عراق بایستند و فرصت بخرند که مردم بیشتری بتوانند شهر را ترک کنند و جان خود را نجات دهند. در این عکس شهامت، دلاوری، دلیری، مردانگی و پهلوانی قابل‌مشاهده است و روی من تأثیر بسیاری گذاشت.
وی ادامه داد: به نظر من هرروز و هز ساعت از آن 35 روز حصر خرمشهر، همراه با یک فضای دراماتیک است. هرچند تلخ و غمبار است و ما برای مدتی خرمشهر را از دست می‌دهیم ولی اتفاقاتی که در آنجا می‌افتد، پر از شهامت است و شجاعت در اینجا معنا پیدا می‌کند و اگر بتوان غزلی برای مردمانی که دلباخته سرزمینشان هستند سُرایید باید از غوغای این مردمان در این 35 روز مقاومت الهام گرفت. این بسیار دراماتیک است و دفاع مردم از شهرشان اتفاق جذابی است که ما بسیار کم به آن پرداخته‌ایم.
نریمانی گفت: یکی دیگر از ویژگی‌های نمایش «رفتن»، پرداختن به شخصیت زن است! زنانی که در آن دوران ایستادند، جنگیدند و یادآور اسطوره‌ای چون گُردآفرید شدند که در دل ادبیات کهن ایران جای دارد و آن را بازآفریدند. من در نمایش رفتن، نگاه عمیقی به شخصیت زن داشته‌ و او را در موقعیتی قرار داده‌ام که راه‌گشا، پیش رو، آگاه و جسور است و در دل خطر می‌رود. زنانِ نمایش «رفتن»، تعریفی نو از ترس و ترسیدن را روایت می‌کنند و شجاعت را به چالش می‌کشند. آنان قدم به میدان رزم گذاشته و در برابر هجوم بیگانه محکم، همچون مردان می‌ایستند و یادآور می‌شوند که هنگام خطر، زن ایرانی پابرجا و استوار به‌پیش می‌تازد.
او افزود: ما بچه‌های دوران جنگ هستیم و خاطرات کودکی‌مان آمیخته با اتفاقات مختلف جنگ است. هنگامی‌که جنگ تازه تمام‌شده بود من سفری به خرمشهر داشتم و هنوز آثار آن هجوم در شهر قابل‌مشاهده بود و این تصویر از کودکی در ذهن من حک‌شده است. همچنین اقوام و اطرافیان خاطراتی از دوران جنگ تعریف می‌کنند که قطعاً درآمیخته با اندوه، هراس و دل‌آشوبی است ولی ازنظر دراماتیک بسیار جذاب و نقطه عطفی برای من دارد.

اخبار محرمانه


این کارگردان در خصوص انتخاب بازیگران این نمایش نیز توضیح داد: سال‌ها است که من گروهی به اسم گروه مستقل هنری بیدار دارم و سعی کرده‌ام که هنرمندان نوپا را از همان ابتدا جذب این گروه کنم و از سال 97 در حال همکاری با یکدیگر هستیم و داشتن یک گروهی که با ایده‌ها و فکر من آشنایی داشته باشند و بتوانند چیزی را که می‌خواهم به‌خوبی ارائه دهند، بسیار مهم است. هرساله تعدادی به این گروه اضافه‌شده‌اند و این جذاب است که بتوان بر اساس توانایی‌های هرکدام از اعضای این گروه، برایشان نقش و دیالوگ نوشت و هنگام اجرا شاهد انتخاب درست خود هستم.
نریمانی بابیان اینکه در نمایش «رفتن» قصد نوشتن یک تریلوژی را داشته است، بیان کرد: من تلاش کردم در تمام کارهایم فضایی را فراهم کنم که تکراری و تیپیکال نباشد؛ بلکه فضایی باشد که هنگامی‌که تماشاگر نسل نو به تماشای آن می‌نشیند، با باورها و زیست اجتماعی او نزدیک و درعین‌حال یک حس نوستالژیک هم داشته باشد که یادمان نرود که چه اتفاقی افتاده است، کجا بوده‌ایم و اطرافمان چخبر است. من تلاش کرده‌ام به‌گونه‌ای این نمایشنامه را بنویسم که با اقشار مردم با آن ارتباط برقرار کنند و برایشان جذاب باشد.
نویسنده نمایش «رفتن» بابیان اینکه ژانر این نمایش جنگی است، در خصوص هدف خود از اجرای آن خاطرنشان کرد: جدا از جنبه‌های سیاسی، اجتماعی و فضای فرهنگی که ما نسبت به جریان جنگ در ایران و تاریخ معاصر خودداریم، قطعاً اولین هدف من از اجرای این نمایش، کار در حوزه تاریخ معاصر ایران و یادآوری اتفاقاتی است که در طول آن افتاده است. همان‌گونه که در تئاتر و سینمای جهان می‌بینیم که هنوز هم آثاری در خصوص جنگ جهانی و اتفاقات مشابه آن ساخته می‌شود که آثار گرانبهایی است و آن را در حافظه تاریخی مردم نگه می‌دارند، طبیعتاً من نیز چنین هدفی داشتم و علاوه بر آن‌یک چالش تکنیکالی نیز برای خود من نیز است به این دلیل که ازلحاظ داستانی طرفدار فضای مخاطره‌ای و پرتنش هستم.
نریمانی تصریح کرد: قطعاً نمایش «رفتن» یک فضای متفاوتی دارد و من سعی داشته‌ام که ازلحاظ تکنیکی یک تئاتر خاص را به نمایش بگذارم و این برای من یک چالش بود؛ زیرا مانند این است که تماشاگر هم در حیاط خانه نشسته و هم در حال تماشای داخل آن خانه است و هم‌زمان چند اتفاق و رویداد در آن خانه در حال رخ دادن است و این تماشاگر است که انتخاب می‌کند کدام حرف را بشنود و کدام اتفاق را ببیند و این هم برای من و هم برای گروه بازیگری یک چالش بود که شاهد واکنش مخاطب نسبت به این حرکت باشیم که خداراشکر در این چند شب، اجرای این‌گونه نمایشی بازخورد خوبی داشت و به نتیجه رسیدیم.
او اضافه کرد: در این نمایش، مهران هادی، هومان فتحی، عماد عمادی، ستاره سالاری، محدثه رضایی، علی حسن‌زاده، امین شب انگیز، دریا شنویی و یوسف یبلویی به ایفای نقش پرداخته‌اند. هم‌چنین رسول هنرمند به‌عنوان تهیه‌کننده، ساقی محمدرضایی به‌عنوان مشاور کارگردان، پریا زالی به‌عنوان دستیار کارگردان و بابک جمالی به‌عنوان مدیر تولید در این نمایش حضور دارند.
نریمانی افزود: هانیه امیری منشی صحنه و احمد عزیزی مدیر صحنه است و امیرمحمد طاهری آهنگسازی را بر عهده دارد. هم‌چنین مهدی صادقی به‌عنوان چهره‌پرداز، الهام باقر زاد به‌عنوان طراح لباس، حمید رضویی به‌عنوان طراح صحنه و هادی شبان به‌عنوان طراح نور در این نمایش حضور دارند.

اخبار محرمانه


انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/1279365/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پوتین با فن‌آوری فضایی خاورمیانه را تسخیر می‌کند؟

صعود قیمت تون کوین نزدیک است؟

اردن: اسرائیل تا عواقب کارش را نبیند دست از جنایت برنمی‌دارد

واقعا گوشای مهران غفوریان رو با چسب چسبوندن به سرش!؟

دیدار وزرای خارجه ایران و قزاقستان در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل

گفت‌وگوی صمیمانه با عباس محبی، هنرمند پیشکسوت رادیو؛

واشنگتن‌پست: اسرائیل ادوات نظامی را به مرز لبنان منتقل کرده است

تیتراژ پایانی بامزه و جالب جوکر بانوان

عراقچی با وزیر خارجه بورکینافاسو گفتگو کرد

گروسی: نشانه‌هایی از همکاری ایران با آژانس به‌وجود آمده است

دانش‌بنیان‌های خراسان رضوی یاریگر صنعت نفت کشور هستند

پیش بینی قیمت دلار 7 مهر 1403

ارتش یمن: با موشک بالستیک تل‌آویو را هدف قرار دادیم

تجاوز آمریکا و رژیم صهیونیستی به خاک یمن

سخنگوی ارتش یمن: 3 ناوشکن آمریکا را در دریای سرخ هدف قرار دادیم

اکوایران: خروج از زیر خط فقر سخت‌تر شد

نگاهی به بهترین فیلم‌های «سوفیا لورن»

پاسخ آذری جهرمی به کنایه سنگین یک بازیگر: اگر دویدم برای ایران بود نه پست و جایگاه!

مقام امنیتی اسرائیل: آماده عملیات زمینی علیه حزب الله در لبنان هستیم

دوئل بامزه بین سوسن پرور و ناهید مسلمی در برنامه «جوکر»

دیدار عراقچی با رئیس مجمع اقتصاد جهانی در نیویورک

آمادگی ترکیه برای برگزاری کنفرانسی درباره اوکراین

عکس جدیدی از سردار قاآنی با لباس غیرنظامی

فایننشال تایمز: نیروهای جدید اوکراینی از پست‌های خود فرار می‌کنند

دیدار استارمر و میقاتی در سازمان ملل

قابلیت های بین المللی فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی

ادعای هاآرتص: استفاده حزب‌الله از موشک‌های نقطه‌زن بستگی به مجوز ایران دارد

تحلیلی از کم‌کردن دامنه نوسان بورس و تاثیر آن بر بازار سرمایه

ناگفته‌های جالب خالق عروسک زیزیگولو از ماجرای ساخت آن!

اروپایی ها «امیدواری محتاطانه» به سیاست خارجی پزشکیان دارند

22 سایت فاقد مجوز فروش بلیت الکترونیکی مسدود شد

یکتا ناصر و یک ویژگی اخلاقی مهم

ظریف: حماس از ابتدا هم با آتش‌بس موافق بوده است

آخرین اخبار از جنگ رژیم صهیونیستی و حزب‌الله لبنان

ملخ خوردن مجید!

بادامچیان: انفجار پیجرها در لبنان اعتبار کالاهای غربی را از بین برد

7 وزیر به کمیسیون‌های مجلس می‌روند

نصب بخشی از تجهیزات سنگین طرح پتروشیمی بدر شرق به‌زودی آغاز می‌شود

چرا بهای سکه افزایشی شد؟

سازمان ملل: در 3 روز گذشته 30 هزار نفر از لبنان به سوریه رفتند

آصفری: حاضرم اولین نفری باشم که از ایران به لبنان اعزام شوم

قالیباف: در برجام دشمنی آمریکا مشخص است

خروش ایران در محکومیت جنایات اسرائیل و حمایت از مردم غزه و لبنان

عکسی از دورهمی هنرمندان در کنسرت پرواز همای

عراقچی خطاب به اروپایی‌ها: اگر نگرانی‌هایی دارید تنها از طریق مذاکره می توانید به یک مسیر اعتمادساز برسید

عربستان هدف نفت 100 دلاری را کنار می‌گذارد

مشهورترین برنده‌ها و بازنده‌های بهار و تابستان مشخص شدند

ردوبدل شدن پیام بین ایران و آمریکا به روایت فرجی راد

راهکار‌هایی برای مقاومت بچه‌ها در رفتن به مدرسه

چالش برداشتهای مکرر از صندوق توسعه ملی برای پوشش کسری بودجه

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی