اخبار محرمانه

آخرين مطالب

سرمقاله اعتماد/ 28 مرداد یک واقعه، دو تجربه مقاله

سرمقاله اعتماد/ 28 مرداد یک واقعه، دو تجربه
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - اعتماد / « 28 مرداد یک واقعه، دو تجربه » عنوان سرمقاله روزنامه اعتماد نوشته زهرا نژادبهرام است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
حدود 70 سال از واقعه دردناک کودتای 28 مرداد سال 1332 گذشته است، اما همچنان درس‌های آن برای سیاست‌ورزی و سیاستمداری راهگشای حفظ منافع ملی و پیشرفت کشور است و با تامل بر آن می‌توان پنجره‌های نوینی را مشاهده کرد.واقعه‌ای که در آن نخست وزیر دولت ملی، محمد مصدق برکنار شد تا امر سیاست‌ورزی قانونمدار و مردم‌گرایی به حاشیه رانده شود و استبداد و نفوذ بیگانگان جاری شود . مصدق تصویری از هویت ایرانیان در بستر تاریخ است، او با تلاش و عشق به ملت و کشور به میدان سیاست آمد تا روزنه‌ای برای بهبود جست‌وجو کند . وی ملی شدن صنعت نفت از طریق ابزارهای حقوق بین‌الملل و عزم سیاسی را از مهم‌ترین راه‌ها برای پیشرفت کشور دانست. مصدق با بهره‌گیری از دانش حقوق بین‌الملل و باور به خشونت‌پرهیزی و ضرورت گفت‌وگو با حاکمیت توانست ملی شدن صنعت نفت را رقم بزند . اما وقتی در مسیر خشونت‌زدایی و خشونت‌پرهیزی با سیاست‌ورزی فعالیت می‌کرد، ابزارهای خشونت‌زا برای حذف او به‌ کار گرفته شد و با کودتا و خشونت راه او را مسدود ساختند . اما این اتفاق تاریخی، با همکاری آنهایی صورت گرفت که حفاظت از منافع ملی ایران برای آنها خسارت سنگینی را به بار آورده بود و آنها تاب تحمل ادامه فعالیت این دولت را نداشتند. از این رو شاید بتوان گفت درس‌های 28 مرداد 1332 درس تاریخ نیست که هست، درس پایمردی و حراست از منافع ملی نیست که هست، درس استواری سیاستمدار وطن‌دوست نیست که هست، درس خشونت‌پرهیزی و سیاست‌ورزی نیست که هست. اما این واقعه دو درس را به‌طور همزمان برای ما به یادگار گذاشت؛ نخست آنکه سیاست‌ورزی خشونت‌پرهیز و گفت‌وگومحور با صاحبان قدرت و مردم الزامی است و دوم آنکه صداقت با ملت و ترمیم شکاف‌های ملت - دولت ضرورتی است که قادر به قطع پای خشونت‌ورزان و نامحرمان از کشور خواهد شد . درس‌های آن روز، سنگ زیرین مقاومت در برابر نااهلان و خشونت‌ورزان را در همگرایی ملت و دولت در آینه منافع ملی بیان می‌کند . درس‌های آن روز اعتماد میان ملت و دولت که کمرنگ شده بود را به تصویر می‌کشد، درس‌های آن روز باور به ابزار‌های غیرخشونت‌آمیز را پاس می‌دارد.
اما الزاماتی دیگر را نیز برای سیاست‌ورزی مدرن تعریف می‌کند که ابزارهای خاص خود را طلب می‌کند! درس‌های آن روز ضرورت پر کردن شکاف‌ها را شفاف می‌کند و آن را تداوم‌بخش حیات سیاسی کشور به دور از خشونت می‌داند. اکنون با درس‌های آن روز و گرامیداشت و بزرگداشت یاد و خاطره، نخست وزیر ملی ایران که فرصت تاریخی را ایجاد کرد تا مهم‌ترین سرمایه ملی به کشور بازگردد، لازم است درس‌های آن روز را در بستر امروز به‌ کار‌ بگیریم تا از آن شکاف‌های درونی و شیطنت‌های بیرونی فاصله بگیریم و راهی را جست‌وجو کنیم تا منافع ملی و هویت ایرانی با چالش همراه نشود.
از این رو لازم است، دو تجربه آن روزگار را امروز با نگاهی به دولت وفاق ملی که گفتمان ریس جمهور پزشکیان است، تلفیق کنیم تا مفهوم پر کردن شکاف‌ها را در بستر همگرایی برخاسته از شنیدن و گفتن، در فضایی مشترک با هر نوع تفکر و باور و گرایش و تفاوتی برای همه ایرانیان ایجاد کنیم .
تجربه نخست: کاهش شکاف‌های ملت - دولت که منجر به نفوذ بیکانگان و بدخواهان از یک سو و تشدید فرقه‌گرایی می‌شود را ‌باید با بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های اطلاع‌رسانی، پاسخگویی به تعهدات و باور مردم به انجام رسانید . این مهم تنها در شرایطی امکان‌پذیر است که امکان دسترسی به فرصت‌های تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری برای ملت فراهم‌ آید . صدای مردم در قالب مطالبه و نیازها شنیده و فرصت گفتن به آنها داده شود . این تجربه مهم‌ترین فرصت برای ایران و پزشکیان است تا بتواند با تکیه بر آن راه را برای بروز و ظهور هر نوع بداندیشی نسبت به منافع ملی مسدود کند .

تجربه دوم: سیاست‌ورزی امری آشکار است و نمی‌توان در سایه و به دور از انظار این مهم را به انجام رسانید مگر آنکه سازماندهی و ساماندهی رسمی برای آن تعریف کنیم، این امر به معنی آن است که افراد و گروه‌هایی که به نوعی از ذی‌نفعان و ذی‌نفوذان هستند باید سیاست‌ورزی را در اشکال حقوقی و شفاف تعریف کنند و از گعده‌محوری و فرقه‌گرایی فاصله بگیرند تا تحول سیاسی برای منافع ملی شکل بگیرد.
 ناکارآمدی احزاب در گذشته سیاسی ایران منجر به بروز نوعی گعده‌نشینی و خوش‌نشینی برای سیاست‌ورزی شده که در بستر تمایلات گروهی و فرقه‌ای معنای نوین سیاست‌ورزی را با چالش روبه‌رو کرده و فضای نقد و بررسی را از جامعه نسبت به عملکرد‌ها و دیدگاه‌های آنها مسدود ساخته است . اگر در 28 مرداد 1332 احزاب و گروه‌های سیاسی با تصویری شفاف از خود در جامعه آن روز فعالیت می‌کردند، ادبیات فرقه‌گرایی قادر نبود فضا را برای وقوع این شکست سیاسی شکل بدهد و کشور را از داشتن فرصتی تاریخی برای پیشرفت و توسعه محروم بگرداند. این مهم در جهان امروز بارها تجربه شده و کشورهایی که پایبند به سیاست‌ورزی آشکار و شفاف بوده‌اند کمتر دستخوش حرکات خشونت‌زا، بن‌بست سیاسی و بروز شکاف میان سیاست‌ورزان بوده‌اند، چراکه در بستر گردش سیاسی سازمان یافته و هویت‌مدار قادر به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود بوده و سازمان سیاسی کلان کشور پشتیبان و حافظ آنهاست تا آنها بتوانند در بستر قانون به سیاست‌ورزی بپردازند . به عبارت دیگر در آن زمان، نبود سازمان‌های سیاسی کارآزموده، فعال و منفعت ملی‌محور موجبات درهم پیچیدگی سیاست‌ورزی را در کشور ایجاد کرده بود، آن‌گونه که برخی فرقه‌گرایان سیاسی بدون در نظر داشتن منافع ملی با کودتاچیان همراستا شدند و برخی دیگر سکوت کردند و هزینه سنگین آن را مردم و دولت ملی پرداخت کرد . باشد که درس‌های تاریخ معاصر سیاسی کشور را بیاموزیم و راه را برای پیشرفت و توسعه و بهبود شرایط ملی و بین‌المللی تدارک ببینیم .

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/1265134/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نقشه محرمانه نظامیان تل‌آویو برای مرزهای جنوبی لبنان

معامله اوکراین و جبهه النصره؛ پهپاد در ازای اعزام تروریست‌ها

اظهارات مهم معاون رئیس جمهور درباره آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای

مسعود فراستی و رضا کیانیان؛ دلِ پُر از دوران سه ساله

کمبود دارو برای بیماران سرطانی

استراتژی پرهزینه کی‌‏یف

گروسی: به‌زودی به تهران سفر می‌کنم

پزشک شدن به شرط ضمانت

میانگین هزینه‌ سالانه‌ خانوارهای ایرانی اعلام شد

ورود متولدین دهه‌های مختلف به «جوکر 2»!

یادی از قدیم‌ها با «وضعیت سفید»

عراق پایگاه نفوذ ایران در خاورمیانه

خاطره بازی کامبیز دیرباز با زنده یاد صدرالدین حجازی

دوبله حامد آهنگی و الیکا عبدالرزاقی روی ویدئوی شهاب حسینی

زنگ بزنید 110 بگید حال هاشم آقا اصلاً خوب نیست!

استقبال قائم‌مقام وزارت‌ خارجه نروژ از تمایل پزشکیان برای تعامل با کشورهای غربی

رئیس سازمان انرژی اتمی: تعداد بازرسان در ایران با هیچ کجا قابل مقایسه نیست

اولین باری که رهبر انقلاب شعر «علی ای همای رحمت» را شنیدند

کتابی که به کودکان درس خودشناسی می‌دهد

تفنگ‌های حقیقی و خواهرهای دلتنگ

رئیس جدید مرکز ارتباطات مردمی نهاد ریاست‌ جمهوری منصوب شد

انتقاد تند خبرگزاری تسنیم به مجری نشست خبری رئیس‌جمهور: قرعه‌کشی، «نمایشی» بود

نظرسنجی عجیب صداوسیما علیه رئیس‌جمهور بعد از نشست خبری/ عکس

جشنواره "دختر و بابا" نقطه آغاز یک پروژه فرهنگی

گزارش «سازندگی» درباره حضور مهاجران افغانستانی‌ در تهران

رقص ممنوعه سهراب در سریال «گردن زنی» اجرا شد!

سعید جلیلی: موضوع امروز کشور، تبدیل کردن زندان اوین به دانشگاه نیست

حمله «جوان» به «فراستی»: مسعود جان! سفره امریکا چرب‌تر بود؟!

آدم‌کشی با اسلحه

قیمت خرید تضمینی دانه‌های روغنی مشخص شد

سپند امیرسلیمانی در قسمت جدید سریال «لالایی»

جدیدترین اظهارات گروسی درباره برنامه هسته‌ای ایران

عضو کمیسیون امنیت ملی: باید دست دولت را باز بگذاریم

مسئله بچه‌های مسئولین

مخالفت خانواده‌های اسرای صهیونیستی با تعیین «گدعون ساعر» به عنوان وزیر جنگ

اوکراین ارتباط با عامل سوءقصد علیه ترامپ را رد کرد

صدف اسپهبدی در سریال بازنده

پزشکیان: برای تامین معیشت مردم، شب و روز نمی‌شناسیم

حمله موشکی از جنوب لبنان به شمال فلسطین اشغالی

پژمان جمشیدی، بدلکار رقص استخدام کرد!

چهره ها/ تیپ خاص نیما شعبان‌نژاد در اکران سریال بازنده

دیدار نماینده ویژه پوتین با دبیر شورای عالی امنیت ملی برای پیگیری توافقات کریدوری

انتقاد وزیر اقتصاد از بدقولی روسیه برای سرمایه‌گذاری در ایران

حواشی نخستین نشست خبری رئیس‌جمهوری را مشاهده کنید

بازتاب نشست خبری پزشکیان در رسانه‌های انگلیسی‌ زبان

ترامپ: لفاظی‌های هریس و بایدن دلیل سوء قصد به من بود

معلم کلاس اول چطور در روحیه کودکان تاثیر می گذارد؟

نماینده جنبش امل در تهران با عراقچی دیدار کرد

پاسخ سفارت ایران در لندن به ادعایی درباره همکاری هسته‌ای مخفیانه ایران و روسیه

رسانه‌ها درباره ناترازی برق، گاز و بنزین به ما کمک کنند و ایده دهند

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی