اخبار محرمانه

آخرين مطالب

سرمقاله اعتماد/ تصویر کلان را ببینیم مقاله

سرمقاله اعتماد/ تصویر کلان را ببینیم
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - اعتماد / « تصویر کلان را ببینیم » عنوان سرمقاله روزنامه اعتماد نوشته رضا رییسی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
پس از صد و اندی سال از پیدایش مفهوم دولت مدرن در ساخت قدرت سیاسی ایران و 46 سال دولت‌داری در ساختار سیاسی نظام جمهوری اسلامی ایران، نوبت به نهمین رییس‌جمهوری رسیده تا عطف به گزینش و انتخاب ملت و تفویض قدرت در راس هرم اجرایی کشور، برای رتق و فتق امور ملک و ملت، یاران و همراهان خود در کابینه دولت چهاردهم را چینش و گزینش کند. در رسمی مألوف و قاعده‌ای همیشگی، برآمدن این چینش و ترکیب همواره از ساز و کاری ناشفاف و برون از منظر افکار عمومی و در قالب قبض و بسط‌های اضلاع و اجزای ساخت قدرت و متنفذان صحنه سیاست و برخورداران از امتیازات مالی و اعتبار اقتصادی، شکل می‌گرفته و راهی برای اعمال نظر بیرون ماندگان از حلقه خواص سیاسی در این فرآیند سراغ نداشته‌ایم. در گذشته‌های دور و پیش از پیدایش جمهوریت در ساختار سیاسی، کابینه که هیچ لیست نمایندگان مجلس به معرض نظر ملوکانه رسیده و مهر تایید می‌گرفت، بعد از انقلاب البته تجربه مردم‌سالاری دینی، بخش عمده‌ای از گزینش و ترکیب و چینش را به نمایندگان برگزیده ملت معطوف کرد اما در طول سالیان با فقدان تحزب‌گرایی مدرن و آنچه رسم مألوف در ممالک راقیه است، بحث رایزنی و گزینش و پیشنهاد وزرا به حلقه‌های بسته و گعده‌های سیاسی رهنمون شد و حتی در دولت یازدهم که کارگروه تعیین وزرا ساختارمند گردید، قائم به چهره‌ها و نزدیکان رییس‌جمهوری این امر تدبیر و ساماندهی شد. با پیروزی پزشکیان در انتخابات ریاست‌جمهوری دوره چهاردهم اما شاهد یک اتفاق بدیع و یک تغییر جهت ملموس و محسوس در آغازین گام ریل‌گذاری تعیین دولتمردان بودیم. مسعود پزشکیان که گفته بود دولت او دولت بهره‌گیری از نظرات کارشناسان و متخصصان است، هنوز مهر انتخابش خشک نشده به وعده وفا کرد، ساز و کاری مدون و نظام‌مند برای بهره‌گیری از متخصصان و کارشناسان ذی‌نفع و موثر در فضای تخصصی هر وزارتخانه را متشکل از بازیگران لایه‌های مختلف و متکثر از تجربه اندوختگان ادوار تا نمایندگان احزاب و زنان و اقلیت‌ها، نخبگان دانشگاهی و غیر دانشگاهی، فعالان بخش خصوصی و ستادی را با عنایت و توجه به شاخص‌های 18 گانه در قالب کارگروه‌های تخصصی مامور گزینش و انتخاب نامزدهای تصدی وزارتخانه‌ها و معاونت‌های حساس دولت چهاردهم و پیشنهاد نهایی به رییس‌جمهوری کرد.
در گزارش روز گذشته، ظریف به عنوان رییس شورای راهبری دوره انتقالی به شکلی شفاف و روشن گزارش روند طی شده و معیارها و شاخص‌های مدون گزینش و ترکیب کارگروه‌ها و نیز چارچوب عمل و روشمندی نحوه گزینش نامزدها و وزن و رتبه‌بندی شاخص‌ها را شفاف در منظر افکار عمومی قرار داد.
تا پیش از این گزارش ظریف در فضای مشوش و برآمده از انباشت سال‌ها مطالبه‌گری و عدم پاسخگویی رایج و خلف وعده‌های مسبوق به سابقه پسا انتخاباتی، با اعلام اسامی کارگروه‌ها در روز قبل از آن، انتقادات مختلف و اعتراضات بسیاری راجع به حضور یا عدم حضور برخی چهره‌ها در چینش و ترکیب شماری از کارگروه‌ها، مطرح شده و موجی از دلخوری و نگرانی در فضای سیاسی و رسانه‌ای به راه افتاده بود.
بخشی از این انتقادات که از سوی دلسوزان و دغدغه‌مندان دولت که از قضا دستی هم بر آتش فضای تخصصی خود دارند، وارد بوده و از اساس شفافیت اعمال شده هم بدین معناست که کارشناسان و متخصصان برون از حلقه با نظارت و دقت هوشمندانه و نکته‌سنجانه در جریان امور قرار گرفته، نقدها و نکته و نظرات خود را ابراز کنند والا که شفافیت محلی از اعراب و دخلی در پیشبرد منسجم و قاعده‌مند امور نخواهند داشت.

شاید یکی از بدترین معضلات و ناسازه‌ها در چنین فرآیندهای مبتنی بر کنش جمعی با بازیگران متنوع و متکثر آن باشد که خواهی نخواهی برخی از محققان و شایستگان از دایره انتخاب بیرون می‌مانند و برخی از فرصت‌طلبان هم خواهی نخواهی به ترکیب نهایی راهی می‌یابند و این مساله اصطکاک‌آفرین و چالش‌برانگیز است اما هر تدبیری که اندیشیده شود و هر ترکیبی که چینش گردد در نهایت این وضعیت قابل صحت سنجی صد درصدی نیست و همیشه بخشی انحراف از مرکز و هدف دارد.
عطف به این واقعیات گریزناپذیر، ضمن آنکه باید از نقدهای سازنده و بیان مستمر ایرادات و گوشزد انحرافات و اشتباهات به شکلی مشفقانه و خیرخواهانه پرهیز و ابایی نکرد و نداشت و در سوی دیگر نهایت شفافیت و اطلاع‌رسانی پیرامون ریز و درشت عملکردها و جلسات کارگروه‌ها و شورای راهبری نیز، مناط عمل دست‌اندرکاران قرار گیرد تا هم دغدغه‌ها مرتفع و هم کارشکنان و فرصت‌طلبان مقهور و منکوب گردند و بدین‌سان یک مسیر مطلوب و خوشایند برای تحقق این تجربه بدیع و مردم‌سالارانه در برآمدن دولتی شایسته‌سالار و نخبه‌گرا در چهار سال پیش رو فراهم آید و مردمان رنج دیده ایران منتفع از این وضعیت شوند.
و از طرف دیگر شاکله‌ای بنا شود برای چینش و گزینش مردم‌محورانه و کارشناس‌نگرانه در دولت‌های آینده و هر چه بیشتر دخالت‌دهی لایه‌های مختلف و متکثر مردم در ساختار قدرت که نقش مهمی در همذات‌پنداری میان دولت و ملت و در نهایت ارتقای سرمایه اجتماعی در پی خواهد داشت.
‏اصل ماجرا را فراموش نکنیم و نکنید که برای اولین بار در تاریخ تشکیل کابینه در همه دولت‌های ایران، به جای هسته‌های بسته قدرت و لابی‌های اضلاع و اجزای سیاسی خاص، پایه و بنای اولیه چینش وزرا با اعمال نظر ترکیب متنوعی از بازیگران و صنوف دچار گشودگی شده است و ساز و کار بسته و محفلی گزینش اولیه جایش را به ساختاری چند ضلعی با بازیگران و ذی‌نفعان متنوع داده است و این امکان خطا و اشتباه را با تکیه بر خرد جمعی کاهش می‌دهد.
نگارنده هم مثل همه شما ایراد و نقد به ترکیب یا چهره‌ها دارم اما این جزییات نباید باعث شود که تصویر کلان این اتفاق مبارک و این خرق عادت بی‌سابقه مخدوش و ملکوک شده و این تکیه بر خرد جمعی و اصل تخصص‌نگری و نقش‌دهی به لایه‌های مختلف و متکثر مردمی ابتر بماند.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/1253897/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بزرگ‌ترین شگفتی سال خاورمیانه

جزئیات طرح رژیم صهیونیستی برای اشغال دائمی محور فیلادلفیا

عصرایران نوشت: از بازرگان تا عشقی!

گسترده‌ترین تظاهرات در تل آویو از آغاز جنگ غزه

پزشکیان خاتمی نیست

رانت مومنانه

رقابت با همسایه طماع

ژست های امیر آقایی در مراسم اکران یک فیلم

پزشکیان: اگر توان دفاعی را نداشتیم، جنایتکاران علیه مردم ما جنایات می‌کردند

سد بلند بازدارندگی حزب‌الله لبنان

جنین با تلی از ویرانه؛ عقب‌نشینی صهیونیست‌ها پس از 10 روز

شیر طلایی ونیز به فیلم آلمودوار رسید

خبر بد برای "هاشم" و "سهراب"

رئیس سابق کمیسیون اصل 90: اگر عشقی آن موقع که تذکر دادم، برکنار شده بود نه مال مردم می‌رفت، نه آبروی خودش

اعلام خط قرمز ایران

خشم مردم فرانسه از تصمیمات ماکرون

چهره ها/ تغییر قیافه مجری زن تلویزیون بعد از 23 سال

"بهبود" گیر افتاد!

قحطی بنزین در شهرهای شمالی

اولین اظهارنظر مدیرعامل تلگرام پس از آزادی

بی‌تفاوتی بازار به استعفای عشقی

تجمع معترضان مقابل محل اقامت نتانیاهو

چین خطاب به آمریکا: ما تهدید نیستیم بلکه یک فرصت می باشیم

مطهرنیا: با یک تلفن از دانشگاه آزاد قم اخراج شدم

پاسخ رهبر انقلاب به گزارش عملکرد ستاد اجرایی فرمان امام: از آقای فتاح تشکر شود

واکنش ثابتی به حواشی انتشار فرم انصرافش از وام مسکن

رکوردزنی تهران در آمار شاغلان فقیر

نفی دوقطبی‌سازی

تحلیل مسعود نیلی از ترس مواجهه با ناترازی‌های اقتصاد ایران

چهره ها/ عکس جدید از یاسمنِ سریال لحظه گرگ‌ و‌ میش

تصورتان از تایلند چیست؟

بذل‌وبخشش فرانسه از دارایی‌های مسدود شده روسیه برای اوکراین

حمله پهپادی حزب‌الله به مقر فرماندهی لشکر 91 ارتش رژیم صهیونیستی

خانواده‌های اسرای اسرائیلی: نتانیاهو در حال کارشکنی در مذاکرات غزه است

امیر آقایی در اکران مردمی فیلم «کارزار»

حضرتی گزارش داد؛ مسئولیت برگزاری نخستین نشست خبری پزشکیان با کیست؟

سخنگوی مرکز مبادله: بیش از 25 هزار قطعه سکه فروخته شد

ویدئویی دردناک از کودکانی که در اردوگاه پناهندگان النصیرات مجروح شدند

فرود جنگنده های آلمان در فنلاند در 180 کیلومتری مرز روسیه

9 ضربه ایران به تروریست‌ها؛ سه مقر گروهک‌‌ها در استان سلیمانیه تخلیه شد

تحلیل احمد میدری از خطای بزرگ ایران در مسیر توسعه

وزیر تعاون: یارانه 13 هزار معلول به‌زودی پرداخت می‌شود

جنایات وحشیانه اسرائیل در زندان‌ها علیه فلسطینیان

واکنش سخنگو و معاون پارلمانی دولت رئیسی به «وام عشقی»

سخنرانی کمتر دیده‌شده آیت‌الله خامنه‌ای در دومین سالگرد واقعه کشتار 17 شهریور

روایت تجارت نیوز از رکوردشکنی تعداد و مبلغ تراکنش های بانکی

29 درصد صهیونیست‌ها در سودای مهاجرت از سرزمین های اشغالی

تظاهرات هزاران هوادار فلسطین مقابل سفارت رژیم صهیونیستی در لندن

کمی پشت صحنه شهرزاد ببینیم!

اولین تصویر از اکبر عبدی در «ماه عسل» منوچهر هادی

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی