اخبار محرمانه

آخرين مطالب

سرمقاله اعتماد/ چینش کابینه و جای خالی احزاب مقاله

سرمقاله اعتماد/ چینش کابینه و جای خالی احزاب
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - اعتماد / « چینش کابینه و جای خالی احزاب » عنوان سرمقاله روزنامه اعتماد نوشته محمد ذاکری است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
مسعود پزشکیان پس از انتخاب به عنوان نهمین رییس‌جمهور ایران، روزهای شلوغی را می‌گذراند. از یک‌سو تشریفات و ملاقات‌های روزهای آغازین با شخصیت‌های مختلف و از سوی دیگر تکاپو برای چینش کابینه و مدیران ارشد دولت. طبیعی است که در این ایام با فشارهای متعددی از سوی مردم و جریان‌های سیاسی نیز مواجه باشد. جریان‌های سیاسی و مراکز قدرت در تلاشند تا با رایزنی‌های گسترده نیروهای موردنظر خود را به دولت معرفی کرده و با لابی‌های سیاسی، برای ایشان جایگاهی در دولت تثبیت کنند. در سوی دیگر مردم نیز چشم انتظارند تا بروز عینی شعارهای رییس‌جمهور منتخب را در باب بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های انسانی و مدیریتی کشور، شایسته‌سالاری و قطع چرخه بدسالاری و رویکرد فراجناحی را در همین گام اول و معرفی کابینه مشاهده کنند. یکی از خوش شانسی‌ها یا بدشانسی‌های پزشکیان و البته دیگر روسای جمهور اصلاح‌طلب و میانه‌رو در ایران آن است که آرای مردم و نخبگان به ایشان مشروط و مطالبه‌گرانه است و کسی چک سفید امضا به دست فرد منتخب نمی‌دهد. برخلاف دولت‌های اصولگرا که حامیان‌شان معمولا رویکرد تعبدی و تسلیمی به آنها دارند. البته پدیده سهم‌خواهی سیاسی در چینش کابینه و برخی مسوولیت‌های اصلی دولت کمابیش در همه دولت‌ها وجود دارد و همه روسای جمهور نیز تا حدی به این سهم‌خواهی‌ها تن می‌دهند. از همین رو است که بسیاری از چهره‌های سیاسی، اجتماعی و رسانه‌ای طرفدار پزشکیان و حتی آنان که به او رای نداده‌اند، او را از افتادن در دام طلبکاران و سهم‌خواهان و به تعبیر این روزها «مجاهدان شنبه» بر حذر می‌دارند. اما پرسش اصلی آن است که پزشکیان حتی اگر بخواهد بر عهد خود با مردم مبنی بر شایسته‌سالاری و بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های کشور باقی بماند چه ابزارهایی برای وفای به این عهد دارد و آیا مقدورات و محدودیت‌هایش اجازه چنین کاری را به او می‌دهد یا خیر؟ به بیان دیگر اگر پزشکیان بخواهد همه ظرفیت‌های انسانی و مدیریتی کشور را شناسایی کرده و مورد بررسی و ارزیابی قرار دهد و از بین آنها شایسته‌ترین‌ها را برگزیند ابزار و امکانات آن را دراختیار دارد؟
آیا فهرستی از استعدادهای مدیریتی کشور در سطح مدیریت ارشد و مدیران سیاسی تهیه شده است؟ آیا ارزیابی از توانمندی ها و شایستگی‌های مدیریتی این استعدادها انجام شده است؟ آیا به فرض وجود چنین فهرستی، تیم مشاوران رییس‌جمهور فرصت ارزیابی همه آنها را دارد تا اطمینان حاصل کند شایسته‌ترین‌ها را برگزیده است؟
با اینکه طبق رویه مرسوم رییس‌جمهور منتخب نیز کارگروه‌هایی برای ارزیابی نامزدهای تصدی پست‌های وزارت و ریاست سازمان‌های مستقل زیرنظر رییس‌جمهور و سازمان‌های کلیدی کشور تشکیل داده است اما نگارنده و احتمالا بسیاری از خوانندگان اطلاع ندارند این کارگروه‌ها با چه ابزار و مدل و شاخص‌هایی داوطلبان تصدی این جایگاه‌ها را ارزیابی و رتبه‌بندی می‌کنند؟ از آن مهم‌تر اینکه داوطلبان تصدی مدیریت‌های ارشد با چه مکانیزمی توسط این کارگروه‌ها انتخاب یا به آنها معرفی می‌شوند و اگر استعدادهای مدیریتی در اقصی نقاط ایران باشند که مشاوران و اعضای کارگروه‌ها آنها را نشناسند چه مکانیزمی برای معرفی آنها وجود دارد به نحوی که در این فرصت کوتاه امکان پایش رزومه‌ها و ارزیابی یا مصاحبه با داوطلبان برای کارگروه وجود داشته باشد. اینجاست که تصمیم‌گیرندگان ناگزیرند به واسطه کمبود اطلاعات یا کمبود زمان و منابع به سراغ روش‌هایی همچون عقلایی محدود یا ائتلافی در تصمیم‌گیری بروند، اما به هر حال خوب است سخنگوی ستاد یا دولت ایشان شاخصها و مکانیزم‌های بررسی داوطلبان و انتخاب اعضای کابینه را شفاف با مردم مطرح کند.

لازم به توضیح است که در بسیاری از کشورهای جهان این وظایف برعهده احزاب است. بسته به اینکه نظام سیاسی ریاستی یا پارلمانی (اعم از اکثریتی یا تناسبی) باشد احزاب موظفند ضمن مطالعه و رصد دائم اوضاع کشور و سازمان‌های دولتی از یک‌سو با تشکیل گروه‌های مطالعاتی در فرآیند خط‌مشی‌گذاری و اجرای خط مشی به پارلمان و دولت کمک کنند و از سوی دیگر با طراحی ساز و کارهای روشن و استاندارد نسبت به شناسایی همه استعدادهای مدیریتی و قرار دادن آنها در مسیر کارراهه رشد سیاسی و حزبی همواره فهرستی از افراد شایسته و مجهز به سیاست‌ها و برنامه‌های مشخص برای تصدی جایگاه‌های مختلف داشته باشند و در صورت نیاز به دولت‌ها معرفی کنند و البته در قبال عملکرد آن فرد نیز مسوولند. ساز و کاری که گمان نمی‌کنم حتی در احزاب قدیمی و شناسنامه‌دار کشور ما وجود داشته باشد. در واقع آنهایی که پس از انحلال حزب جمهوری اسلامی همواره برای تضعیف و تخریب احزاب و تحزب در ایران کوشیده‌اند در بروز این شرایط و ناکارآمدی نظامهای شایسته‌سالاری مسوولند. صدالبته واضح است که چنین آشفته‌بازاری راه را بر انتصابات محفلی و گعده‌ای می‌گشاید. به هر روی امیدواریم دکتر پزشکیان در انتخاب کابینه‌ای شایسته، کارآمد، فراگیر و قوی موفق باشد که این مقدمه موفقیت‌های آتی است که برای حل مسائل کشور از او انتظار می‌رود.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/1251802/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بزرگ‌ترین شگفتی سال خاورمیانه

جزئیات طرح رژیم صهیونیستی برای اشغال دائمی محور فیلادلفیا

عصرایران نوشت: از بازرگان تا عشقی!

گسترده‌ترین تظاهرات در تل آویو از آغاز جنگ غزه

پزشکیان خاتمی نیست

رانت مومنانه

رقابت با همسایه طماع

ژست های امیر آقایی در مراسم اکران یک فیلم

پزشکیان: اگر توان دفاعی را نداشتیم، جنایتکاران علیه مردم ما جنایات می‌کردند

سد بلند بازدارندگی حزب‌الله لبنان

جنین با تلی از ویرانه؛ عقب‌نشینی صهیونیست‌ها پس از 10 روز

شیر طلایی ونیز به فیلم آلمودوار رسید

خبر بد برای "هاشم" و "سهراب"

رئیس سابق کمیسیون اصل 90: اگر عشقی آن موقع که تذکر دادم، برکنار شده بود نه مال مردم می‌رفت، نه آبروی خودش

اعلام خط قرمز ایران

خشم مردم فرانسه از تصمیمات ماکرون

چهره ها/ تغییر قیافه مجری زن تلویزیون بعد از 23 سال

"بهبود" گیر افتاد!

قحطی بنزین در شهرهای شمالی

اولین اظهارنظر مدیرعامل تلگرام پس از آزادی

بی‌تفاوتی بازار به استعفای عشقی

تجمع معترضان مقابل محل اقامت نتانیاهو

چین خطاب به آمریکا: ما تهدید نیستیم بلکه یک فرصت می باشیم

مطهرنیا: با یک تلفن از دانشگاه آزاد قم اخراج شدم

پاسخ رهبر انقلاب به گزارش عملکرد ستاد اجرایی فرمان امام: از آقای فتاح تشکر شود

واکنش ثابتی به حواشی انتشار فرم انصرافش از وام مسکن

رکوردزنی تهران در آمار شاغلان فقیر

نفی دوقطبی‌سازی

تحلیل مسعود نیلی از ترس مواجهه با ناترازی‌های اقتصاد ایران

چهره ها/ عکس جدید از یاسمنِ سریال لحظه گرگ‌ و‌ میش

تصورتان از تایلند چیست؟

بذل‌وبخشش فرانسه از دارایی‌های مسدود شده روسیه برای اوکراین

حمله پهپادی حزب‌الله به مقر فرماندهی لشکر 91 ارتش رژیم صهیونیستی

خانواده‌های اسرای اسرائیلی: نتانیاهو در حال کارشکنی در مذاکرات غزه است

امیر آقایی در اکران مردمی فیلم «کارزار»

حضرتی گزارش داد؛ مسئولیت برگزاری نخستین نشست خبری پزشکیان با کیست؟

سخنگوی مرکز مبادله: بیش از 25 هزار قطعه سکه فروخته شد

ویدئویی دردناک از کودکانی که در اردوگاه پناهندگان النصیرات مجروح شدند

فرود جنگنده های آلمان در فنلاند در 180 کیلومتری مرز روسیه

9 ضربه ایران به تروریست‌ها؛ سه مقر گروهک‌‌ها در استان سلیمانیه تخلیه شد

تحلیل احمد میدری از خطای بزرگ ایران در مسیر توسعه

وزیر تعاون: یارانه 13 هزار معلول به‌زودی پرداخت می‌شود

جنایات وحشیانه اسرائیل در زندان‌ها علیه فلسطینیان

واکنش سخنگو و معاون پارلمانی دولت رئیسی به «وام عشقی»

سخنرانی کمتر دیده‌شده آیت‌الله خامنه‌ای در دومین سالگرد واقعه کشتار 17 شهریور

روایت تجارت نیوز از رکوردشکنی تعداد و مبلغ تراکنش های بانکی

29 درصد صهیونیست‌ها در سودای مهاجرت از سرزمین های اشغالی

تظاهرات هزاران هوادار فلسطین مقابل سفارت رژیم صهیونیستی در لندن

کمی پشت صحنه شهرزاد ببینیم!

اولین تصویر از اکبر عبدی در «ماه عسل» منوچهر هادی

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی